;

közlekedés;építés;sportberuházások;Fővárosi Negyed;

Az öthektáros állatkerti Pannon Parkot Garancsi István érdekeltsége építi

- Időt kér az építőipar

Új városfejlesztési vízióról nem, a sokat emlegetett nagyberuházások részleteiről viszont hallhattak az érdeklődők az Iparkamara és az ÉVOSZ konferenciáján.

A Váci utcai Új Városháza dísztermében néha meglepő kijelentések is elhangzottak a nagyra törő tervek és már a megvalósulás fázisában levő projektek bemutatásakor. Nagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke köszöntőjében például azt mondta: „egy város vezetésének a minősége megmutatkozik a fejlődésben, és úgy látjuk, Budapest most jó kezekben van”. A busztender, a 3-as metró, vagy az e-jegyek körüli kudarcokról, botrányokról ezúttal nem esett szó.

"Budapest részesedése az ország építőiparából 28,6 százalékos. A Fővárosi Önkormányzat és társaságai a harmadik legfontosabb megrendelői kört jelentik az építőgazdaságnak. Épp ezért a munkaerőhiány is a fővárosi építkezéseket sújtja leginkább. Helyben már nincs mozgósítható kapacitás, a vidéki cégek pedig nem szívesen jönnek Budapestre dolgozni az áttekinthetetlen kerületi előírások és a gyenge helyismeret miatt. A kormány, mint a legnagyobb megrendelő 2018-2023 között 7500 milliárd forintnyi beruházást tervez, de az építőipar egy kis időt kér, hogy fel tudja venni az ütemet" – fogalmazott Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége elnöke.

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes - nem teljesen eredeti gondolatkísérletként - már arról vizionált, hogy Budapest a 15 milliós magyar nemzet fővárosaként is megállja a helyét.. A várospolitikus szerint a főváros két szempontból is jó úton jár: végre van egyértelmű fejlesztési terve – ami majd’ 10 évi regnálás után mindenképpen dicséretes - , és ennek megvalósításához minden eszköz adott. "A Fővárosi Önkormányzatnak jó kapcsolatot kell ápolnia a lakossággal, a kerületekkel, a kormánnyal és a vállalkozókkal is, mert ha ezek a partnerségek jól működnek, akkor a város is jól működik." Sokak szerint a felsoroltak közül egyelőre csak a kormánnyal ápolt jó kapcsolat tűnik valósnak. A Római parti gát, vagy a Red Bull műrepülőverseny példája nem feltétlenül a lakossággal ápolt jó viszonyról árulkodik.

Bagdy konkrét projektek közül szólt két új Duna-híd építéséről, a HÉV- és metróberuházásokról, az intermodális csomópontok és a városi terek fejlesztéséről, a Déli Városkapu projektről, valamint a TÉR_KÖZ program keretében a kisebb közterületek felújításáról, illetve az energiahatékonyságot javító, a környezetterhelést csökkentő beruházásokról. Bagdy abban is reménykedett, hogy az 2018-2023-as időszak végére Budapestet szeretnék Európa három sportfővárosa között tudni. 

A konferencián elhangzott, hogy jól halad az Orbán Viktor kötélbarátjaként is emlegetett Garancsi István érdekeltségi körébe tartozó Market Zrt. fővállalkozásában épülő Fővárosi Állat és Növénykert Pannon Park 5 hektáros területén emelkedő 1,7 hektáros biodóm tető alá hozása. A 44 milliárd forintosra tervezett építmény fedett területének acélváza már áll. A létesítményt a tervek szerint 2021-ben adják át a látogatóknak.

A konferencián szó esett az Etele tér és az Őrmezői lakótelep közötti területen épülő Dél-Budai Városközpontról is. A Futureal csoport beruházásában 1 millió négyzetméter építhető be, amelyből az irodai alapterület elérhetné a 186 ezer négyzetmétert. Ide épülhetne akár toronyház is. A projekt a 4-es metró, a Kelenföldi pályaudvar és az 1-es villamos, valamint több autóbuszjárat végállomásánál valósul meg. A közlekedési csomópont is indokolná ezt a beépítést, ráadásul a Váci útra már ki lehetne tenni a „Megtelt” táblát.. Az úgynevezett intermodális közlekedési csomópontnál épül irodaház, bevásárlóközpont. A beruházók szerint az egykori 107-es végállomását parkosítani kellene, viszont az állítólag egyszer majd arrafelé felépülő szuperkórháznak jobb helyet is találhattak volna a döntéshozók. Az elképzelések szerint megoldható lenne a gyalogos és a közúti, vasúti, illetve kötöttpályás közlekedés szintbeli szétválasztása is.     

Egyre dráguló stadionberuházásA sportfőváros koncepció alappillére az egykori Népstadion helyén épülő Puskás Ferenc Stadion, amelynek az átadását 2019. novemberére tervezik. A fővállalkozó, a Paár Attila-féle Magyar Építő Zrt. és a Mészáros Lőrinc birodalmába tartozó ZÁÉV Építőipari Zrt. A 30 milliárd forintosnak indult beruházás mára elérte a nettó 143 milliárd forintos, illetve majd’ 190 milliárdos bruttó költséget, úgy, hogy az eredeti tervekből szinte minden kiegészítő beruházást kihúztak, így sem atlétikai pálya, sem egyéb sportlétesítmény nem lesz az új stadionban. Lesz viszont 45 ezer négyzetméteres különleges műanyag tető, 23 kilométernyi kábel, díszkivilágítás, két 1800 személyt befogadó rendezvényterem. Az eredeti Népstadion egy részét meghagyják, s múzeumi funkciót kap. Ráadásul szinte bizonyos, hogy még ez sem a végső ár. Már csak azért sem, mert időközben a konzorcium újabb 7,8 milliárdért építheti ki a stadion környezetét, utakat, járdákat, parkolót. Érzékeltetésül, 6,5 hektárnyi területet térköveznek le a kivitelezők. A végső összeg 200 milliárd forint is lehet. A létesítménynek azonban 2020-ban fogadnia kell a labdarúgó Európa Bajnokság magyarországi találkozóit. Hogy azután a 65 ezer férőhelyes lelátók hányszor telnek meg, nagy kérdés. Becslések szerint a stadion fenntartása éves szinten milliárdos kiadást jelentenek majd az adófizetőknek. Koncertekkel, egyéb rendezvényekkel legföljebb csökkenteni lehet a költségeket. 

A családok kiadásait emlegeti az Orbán-kormány, ez a magyarázat arra, hogy részt vettek egy közös uniós környezetvédelmi vállalás szabotázsában.