képzőművészet;Velencei Biennálé;

MARINA - A győztes litván mű egy strand illúzióját teremti meg, de a napfény és a tenger hiányzik

- Strandoktól az egyenlőtlenségekig - művészeti kavalkád Velencében

Sokszínű, helyenként nagyon látványos, olykor nehezen befogadható alkotásokkal is várja a látogatókat Velence városa a következő hónapok során.

Az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé idén is sűrű művészeti kavalkádba borítja az egész nyüzsgő vízi várost: mondhatni, öt lépést nem lehet úgy megtenni, hogy ne sétáljunk el a résztvevő kilencven ország egyik kiállítása, vagy egy kapcsolódó társrendezvény mellett. A Giardini kertjében, vagy az Arsenale egykori hajóépítő épületeiben lévő nemzeti pavilonok mellett Ralph Rugoff, a biennálé főkurátora által May You Live In Interesting Times (Élj érdekes időkben) címmel meghirdetett, hetvenkilenc művész részvételével zajló központi kiállítások is összetett, emlékezetes impulzusokat és élményeket kínálnak.

A társadalmi egyenlőtlenségek, a klímaváltozás, a menekülthelyzet, az egyéni és csoportos érzékelési határok feszegetése, az egyes nemzeti karakterek vagy hagyományok, a fenntarthatóság, a női és férfi testhez, a szexualitáshoz való viszony, a természet és ember vagy az egymás közti emberi kapcsolatok egyaránt megjelenik az önálló vagy egy országot képviselő alkotásokon keresztül. Helyenként könnyebben megközelíthető, pusztán már vizuálisan is értelmezhető művekkel, míg másutt kevésbé jól megfogalmazott, túlzottan megcsavart üzenetekkel találkozhatunk. Több nap sem volna elég arra, hogy mindent bebarangoljunk, inkább válogatni lehet az érdekesebbnél érdekesebb kiállítások között.

Tajvan mindannyiunk életét behálózó megfigyelésekre irányuló projektje, az északi országok (svéd, norvég, finn) közös, ember és természet viszonyát a klímaváltozás tükrében vizsgáló kiállítása, a több mint ezer kortárs ukrán művész részvételével zajló projekt, a luxemburgi, a máltai vagy a brazil pavilon csak néhány a kihagyhatatlanok közül. Érdemes útba ejteni többek közt Litvánia pavilonját is, amelyet a seregszemle zsűrije a legjobb nemzeti kiállításnak járó Arany Oroszlán-díjjal ismert el. A Sun & Sea (Marina) című projekt keretében egy tengerparti strandot jelenítenek meg: a látogatók hallhatják a hullámok és a motorcsónakok hangját, a strandolók zsivaját, miközben egy kórus énekel. Az indoklás szerint a zsűri a szokatlan és újszerű megközelítésmódot díjazta, s lenyűgözte őket a tér kihasználásának brechti színpadot idéző eredetisége, valamint, hogy a kiállítás Velence városa és lakói előtt is tiszteleg. 

***

Az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé november 24-ig várja a látogatókat. A Magyar Pavilonban Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása látható.

Képzelt kamerák - Részlet a magyar pavilonból
További elismerésekA főkurátori, címében egy kínai átkot idéző – Élj érdekes időkben! – válogatás művészei közül Arthur Jafa nyerte el az Arany Oroszlánt The White Album (A fehér album) című videójával, amely a zsűri méltatása szerint egyszerre „tanulmány, költészet és képmás” a faji megkülönböztetés témájáról. A kiállítás legígéretesebb fiatal művészének járó Ezüst Oroszlánt a ciprusi Harisz Epaminonda vehette át. A mexikói Teresa Margolles és a nigériai Otobong Nkanga különdíjat kapott. A nemzeti pavilon közül Belgium Mondo Cane (Kutyavilág) című kiállítását jutalmazták különdíjjal. A biennálé életműdíját az amerikai Jimmie Durham kapta.

Érdekes műpárosítással találkoztunk a Fesztiválzenekar estjén. Mozart és Buckner azonban csak korban és stílusban állnak távol egymástól, mindkettejük zenéje sokat merít az osztrák népi hagyományokból.