A védővám baseball ütőjét elsősorban a német autóipar fölött lengeti az amerikai elnök, ahonnan tavaly mintegy 470 ezer, döntően luxus kategóriájú személyautót exportáltak a tengerentúlra. Igaz, ez a szám eltörpül az USA-ban tavaly eladott 17 millió gépkocsihoz képest, de az amúgy is lanyhuló nemzetközi autópiaci kereslet mellett ez az intézkedés kellemetlenül érintheti a Mercedes-, a BMW-, illetve a Volkswagen-csoportot is. A 25 százalékosra taksált vámemelés összességében 7,7 százalékkal csökkentheti a német autókivitelt, ami mintegy 18,4 milliárd eurónak felel meg - idézte az MTI Gabriel Felbermayrifót.
A müncheni ifo gazdaságkutató intézet külkereskedelemmel foglakozó részlegvezetője szerint hosszabb távon az USA-ba irányuló német autóexport akár a felére is csökkenhet. Az EU-ban 10 százalékos vámot kell fizetni az amerikai gyártmányok importjáért, az EU-ban gyártott autókat viszont csupán 3 százalékos vám terheli az Egyesült Államokban.
Ha valóban bevezetik az amerikai védővámokat, az érintheti a magyarországi német autógyárakat is. Márpedig a beszállítókkal együtt nagyjából 155 ezer munkahely függ a járműipartól és a teljes szektor becslések szerint 4,5-5 százalékkal járul hozzá a nemzeti össztermékhez (GDP). Igaz, a képet árnyalja, hogy a hazai autógyártásban jelentős az állami dotáció, mivel több tízmilliárd forinttal támogatta az Orbán- kormány a Magyarországra települő járműipari cégeket.
A magyarországi exportnak 20-25 százalékát adja a járműipari ágazat. Ugyancsak figyelembe kell venni ebben az esetben is, hogy egyes statisztikai adatok szerint a magyarországi gyárakban a gyártósorról legördülő gépkocsikban 10-20 százalék a hazai hozzáadott érték. Ebben pedig már az energia és a számviteli szolgáltatás is benne van. Nagy kérdés, hogy, ha az amerikai export kiesik, vagy legalábbis visszaesik, az autógyárak hol tudnak új piacokat találni a pótlására – tette fel a kérdést Molnár László.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója lapunknak nyilatkozva úgy vélekedett, elvileg a hatalmas kínai és indiai piac egérutat kínálna, de a fizetőképes kereslet korlátokat állít a luxuskategória nagyarányú átirányítása elé. A gyárak persze lenyelhetik a védővámok okozta többletköltségeket, de a 25 százalék, ha tényleg annyi lesz, ezt szinte kizárja. Ennek legföljebb egy részét állhatják az európai, elsősorban a német gyárak. A másik lehetőség, hogy a különbözetet ráteszik az eladási árra, azaz a vevővel fizettetik meg. Egyes típusok iránt szakértők szerint még ekkor sem csökkenne a kereslet.
Az áremelés ellen szól, hogy a német autógyáraknak szinte kivétel nélkül vannak üzemei az USA-ban, Mexikóban és Brazíliában is, és a dolgok jelenlegi állása szerint rájuk nem vonatkozna az európai gépkocsikra kirótt vám. Így viszont alighanem az amerikai elnök fenyegetőzései inkább belpolitikai indíttatásúak, a saját szavazótábornak szóló üzenet, vagyis az sem kizárt, hogy ennek az egész ügynek nagyobb a füstje, mint a lángja.
A magyarországi gyárakat is érzékenyen érintheti azonban, ha költségcsökkentő lépésként, például az Audi a motor és más fődarabok gyártását, vagy egy részüknek az összeszerelését kiviszi Amerikába, hogy kivédje a büntetővám fizetését - véli Molnár László.