;

Pannónia Rajzfilmstúdió;Alpár Balázs;Kozma Kata;Sound Tailors;Sebestyén Áron;

- Hangszabászat felsőfokon

Sound Tailors néven új média-zeneszerző műhely alakult a Pannónia Filmstúdió bázisán. Kozma Kata, Alpár Balázs és Sebestyén Áron társulása készítheti a JimJam tévécsatorna zenei arculatát is.

„Áronnal tavaly közösen dolgoztunk a FINA vizes világbajnokság zenéjén – hihetetlenül rövid határidővel. Az ének, a hangszerelés, a felvétel, a keverés, az editálás is ránk hárult – nem lettünk volna kész időre, ha nem hívunk be a csapatba egy harmadik producert” – meséli Kozma Kata. „Jó, ha összeadódnak az energiák, és mindenki azt teszi bele a munkába, amiben a legerősebb. Még lendületesebbé teszi a folyamatot, hogy azonnali visszajelzést kapunk egymástól.”

A Sound Tailors tagjainak fontos, hogy kiválóan felszerelt stúdiókban, a legprofibb zenészekkel dolgozzanak. Felmerül a kérdés, hogyan lehet mindezt finanszírozni, hiszen a megrendelők teljesítés után fizetnek. „Műhelyünket úgy állítottuk össze, hogy mindhárman tudjunk ’home studio’ környezetben, akár egyidőben is dolgozni” – magyarázza Sebestyén Áron. „Partnerünk az épületben működő Pannonia Sound Studios, akiknek kisebb és nagyobb stúdiói, filmzene felvételére alkalmas feljátszótermei is vannak, így igény szerint tudjuk használni a termeket és a keverő-helyiségeket. A házban üzemeltetem – társammal, Reviczky Balázzsal – az Inspired Selection nevű zenészkatalógust is. A muzsikusok regisztrálnak egy webes felületen, a szakmai bizottságunk értékeléseket ad a profiljuk alapján, s így tudunk személyre szóló munkalehetőséget kínálni. A katalógus legjobb klasszikus zenészeiből megalapítottuk az Inspired Scoring Orchestrát, a Pannónia házi szimfonikus zenekarát. A stúdiókkal együttműködve filmzene-felvételeket szervezünk, versenyt hirdetünk, workshopokat indítunk. Ez a fajta kooperáció itthon még egyedülálló” – mondja Áron.

A Sound Tailors az AMC Networks International által meghirdetett nemzetközi pályázaton elnyerte, és így elkészíthette a JimJam gyerekcsatorna zenei arculatát, ami komoly szakmai elismerés. „A gyerekzene nem kell, hogy gügyögjön. Nem az egyszerűség, hanem a játékosság és a figyelem-mágnesként működő hangzás a fontos. Ehhez nemcsak klisé-megoldásokat (xilofon, furulya, gitár) használtunk, hanem az elektronikus hangszíneket csavargattuk addig, amíg organikus, játékos hatásuk lett” – mondja Alpár Balázs. Itt is jól működött a csapatmunka. „Volt egy mag, az ének-jingle, amit átküldtem Áronnak és Balázsnak, akik csiszoltak rajta, és pár perc múlva hangjegyzetben visszaküldték apró javítással. A hangszerelésnél majdnem készre megírtuk külön-külön a zenéket, s amelyikről úgy gondoltuk, hogy kell rajta alakítani, azt csapatban átbeszéltük” – teszi hozzá Kozma Kata.

Van esély arra, hogy a Sound Tailors a magyar filmzeneszerzés szép hagyományait is fel tudja eleveníteni? A klasszikus képzettségű Alpár Balázs optimista. „Egyre jobban figyelnek arra a fiatal rendezők, hogy a zene a hangulati aláfestésen túl még mi mindenre képes történet-mesélés szempontjából. Minél korábban elkezd együtt gondolkodni a film sztorijáról, karaktereiről a rendező és zeneszerző/hangmérnök, annál izgalmasabb megoldások születhetnek. Aki látja, milyen hozzáadott értéke lehet egy jól kitalált és nem utolsó pillanatban aládobott filmzenének, az szán is rá nagyobb keretet a büdzséből, innentől pedig már lehetőség van tartalmilag és hangzás-minőségileg is szintet lépni. Igény lesz az élő zenészek alkalmazására is, ami mindig emeli a lelkiségét egy muzsikának. Több profi stúdió üzemel Budapesten, remek akusztikával és modern infrastruktúrával. Fejlődik ez a terület, és minden adott a világszínvonalú munkához, amennyiben gyártói oldalon megjelenik az igény.”

Az alapítókKozma Kata Artisjus-díjas és idén Fonogram-díjra jelölt zeneszerző a bostoni Berklee College of Music-on diplomázott. A többi között ő írta a 2017-es FINA VB himnuszát és kampányzenéjét, Ujj-Mészáros Károly X című mozifilmjének főcímdalát (Jónás Verával), valamint Sas Tamás Szélcsend című filmjének zenéjét. 2017-ben a CeeMusic Songwriting Camp magyar delegáltja, az Egyesült Államokban megrendezett Johnny Mercer Songwriters Project dalszerző díjazottja és első magyar résztvevője volt. Fall című dala a Universal Music Poland gondozásában jelent meg a nemzetközi piacon. Alpár Balázs a Virtuózok című tévéműsor, a Müpa és a Klasszik Rádió hang-arculatának megalkotója. Az HBO Europe számára készített ULTRA című dokumentumfilm komponistája, az M. Tóth Géza vezette Kedd Animációs Stúdió állandó zeneszerzője és sound designere, az Egy kupac kufli című sorozat hangzásának létrehozója. Hibrid kamara-szimfonikus együttese, a Fugato Orchestra rendszeresen dolgozik együtt Lackfi Jánossal. Sebestyén Áron számos zenei területen alkot. Sikeres popdalokat is írt, amelyek közül a Parfüm című szerzeménye (Csemer Boglárka, azaz Boggie előadásában) felkerült a Billboard amerikai toplistára, a Wars for Nothing pedig kijutott az Eurovíziós dalfesztiválra. Az Armel operanyitány című szimfonikus „imázs-dal” szerte a világon képviseli az Armel Operafesztivált. Zenei vezetője volt a Shrek – A musical című produkciónak, illetve az utóbbi évek István, a király előadásainak. Fonogram- és Junior Artisjus-díjas.
Újjászülető Pannónia-épületA Pannónia Filmstúdió 1957-től működött a ma már legendás, Hűvösvölgyi út 64-66. számú épületben. Olyan rendezők dolgoztak itt, mint Dargay Attila, Jankovics Marcell, Nepp József és Ternovszky Béla; olyan filmek és sorozatok születtek, mint a Vuk, a Gusztáv vagy a Mézga család. Az épület majdnem az enyészeté lett, de 2017-ben felújítva megnyílt; a beköltöző cégek által új szakterülete a film- és hangutómunka. „A Post Office filmvágással és utómunkával, a Melon Fx filmes effektezéssel, a Studio Spájz fényeléssel, filmes utómunkával, a Clappers Creative előadói és márkakommunikációval foglalkozik. A Gaston stúdió hangutómunkával, a Pannonia Sound Studios zenefelvétellel és utómunkával, az Inspired Selection szimfonikus filmzene-felvétellel és zenész-közvetítéssel foglalkozik. A cégeket a Pannónia saját irodai csapata fogja össze, most induló közös weboldallal és közös projektekkel” – váláaszolta kérdésünkre Sebestyén Áron. 

Három generáció, egy műfaj, három város