dízel;

- Kezet csókolhatnak a dízelautó-kereskedők a kormánynak a gyenge forint miatt

Drámaian átalakulhat 2021-re a hazai autós piac, azonban egyelőre a dízeles járgányok (a botrány ellenére) is tartják az árukat, és egyre több benzines kocsi kell el. Az elektromos autók épp hogy látszanak a kanyarban.

A Volkswagen 2015-ben kirobbant botránya óta reflektorfénybe kerültek a dízelüzemű autók. A botrány hullámai máig ható változásokat idéztek elő a gépkocsitervezésben, -gyártásban, de még a kereskedelemben is. 

A három esztendeje kitört dízel botrány oka, hogy kiderült: az autógyárak meghamisították az üzemanyagok elégetése után keletkező égéstermékeknek a levegőt szennyező határértékét. Ennek nyomán a vásárlók elbizonytalanodtak. A magyarországi újautó-piacot azonban nem rengette meg, hogy a Volkswagen után több nagy autógyár is csalás gyanújába keveredett.  Idén szeptember 1-jétől bevezették a korábbi teszt szabályoknál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) károsanyag-kibocsátási tesztet az Európai Unióban. Azóta csak az ezzel a módszerrel bevizsgált új gépjárműveket lehet forgalomba helyezni,  megfelelő típustanúsítvánnyal.  Az új szabályozás előírja, hogy ne csak laboratóriumi körülmények között mérjék az új modellek káros anyag kibocsátást -  nyilatkozta a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Akár 10-20 százalékos súlyeltérés is lehet egy alap modell és magasabb szolgáltatási színvonalat nyújtó társai között, ami a fogyasztást is befolyásolja - magyarázta a szakember. Ez érvényes a dízel és a benzines motorokra egyaránt.

A szigorítás környezetvédelmi szempontból indokolt volt, ám azzal is számolni kell, hogy nem minden mindenütt egyformák a követelmények, például az egyik legnagyobb piacon, az Egyesült Államokban, ahol évi 18 millió darab autót értékesítenek, nem kötelezőek az uniós előírások. Ezért az európai autómárkák az árverseny során hátrányba kerülnek az amerikai vetélytársakkal szemben, ami nem csak a gyártókat, de a beszállítókat is kedvezőtlenül érintheti – figyelmeztetett Boros Jenő, autós szakíró. Márpedig a járműipar közvetlenül 2,5 millió, a beszállítókkal együtt pedig 13 millió embernek ad munkát Európában. Ha visszaesik az amerikai kereslet, az gondokat okozhat az európai autóipari foglalkoztatásban.

A sajtóban és a köztudatban tévesen terjedt el, hogy több nyugat-európai nagyváros egyes belső kerületeiből kitiltották, illetve tervezik kitiltani a dízelautókat, de a megengedettnél több káros anyagot kibocsátó benzines autók sem közlekedhetnek a tilalmi zónákban – említette Boros Jenő.

Sokáig az előírások jószerivel csak a szén-dioxid kibocsátást korlátozták, s a dízelautók ezeket könnyen teljesítették. A nitrogén-oxidra és a koromra nem fordítottak az uniós illetékesek figyelmet. Technikailag mindez megoldható, de csillagászati összegeket igényel, amit a gyáraknak a termék árában kellene érvényesíteni - alaposan megdrágítva a dízeljárgányokat.

 

Egy-egy új motor tervezésétől a sorozatgyártásig 3-4 év is eltelik és euró milliárdokba kerül, ugyanakkor az autógyártók évek óta tudtak a szigorításról, Az Audinak, vagy a Volkswagennek lett volna ideje felkészülni, mégis késve adták be az új szabályozásnak megfelelő típus tanúsítványokat és ezért több modelljüket nem lehet forgalomba helyezni. Ráadásul minden modellre külön kell kérni ilyen dokumentumot az új előírás szerint - mondta a szakíró.  Az európai auditált laborok ugyanakkor nem győzik a megsokszorozódott munkát, ami hátráltatja a egyes típusok piacra dobását.  Az átállás miatt sok gyár képtelen a teljes motorválasztékban az új szabályozásnak megfelelő autót kibocsátani. Így Magyarországon, hasonlóan a nemzetközi piachoz, sok modellre hónapokat kell várni.

A dízelbotrány az európai autó piacon mérsékelte a korszerű dízel és a benzines autók közötti árkülönbséget, vagyis a legtöbb gyár kissé alacsonyabb áron szabta meg a legtöbb dízel modell árát. Jelenleg ár-érték arányban egy dízel autóvásárlás előnyös lehet. 

Az autógyárak, ha be akarják tartani az uniós környezetvédelmi szabályokat, nem csak a dízel, illetve a benzines motorok fejlesztésében gondolkodnak, hanem alternatív hajtásláncok kidolgozásában is. Az elektromos, illetve a hibridhajtás egyre több modellben jelenik majd meg, olyanokban is, amelyekben ma még nem lehet találkozni ezekkel motorokkal.

Valószínűleg 2021-2022-re drámai mértékben átalakul a hazai kínálati piac is – jegyezte meg Gablini Gábor.

Nagy ugrásra lesz szükség hiszen idén 120-130 ezer darab új autó eladására számítanak a kereskedők, de elektromos autóból még 2 ezer darab sem kel majd el az előrejelzések szerint. Tavaly világszerte 1,3 milliárd gépkocsi fut, és ebből mintegy 900 ezer darab volt a villanyautó.       

Változatlan árakA használt autópiacon többségében eddig is benzines autókat értékesítettek a kereskedők, ám a dízel botrány kirobbanása óta tovább nőtt a kereslet irántuk – nyilatkozta a Népszavának Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Van olyan kategória, ahol nem gyengül a dízelek iránti kereslet? A 2 ezer köbcentis, vagy nagyobb motorokkal szerelt kocsik esetében még mindig a dízelüzemű kocsik a népszerűbbek, elsősorban azért, mert kevesebbet fogyasztanak hasonló korú és motorú benzines társaiknál.  Merre mozdultak a használt dízel autók árai? Hiába mérséklődött a hazai piacon a használt dízelek forgalma, és hiába csökkent Nyugat-Európában kissé az áruk, ez Magyarországon nem hozott érdemi változást, az árak stagnálnak. Többek között azért, mert a forint euróval szembeni gyengülése kompenzálta az értékvesztést. A nagyobb kereslet pedig felhajtotta a benzines autók árát. Az már a teljes használtautó-forgalmazást érinti, hogy az üzemanyagárak növekedése miatt a szállítási költségek is nőttek.  Milyen a korú használt dízeleket hoznak be általában? Az import használt dízel autók átlagos életkora 10-11 éve, de természetesen hoznak be ezeknél idősebb gépkocsikat is. A leginkább a kisebb motortérfogatú dízel motorokkal szerelt személyautókat keresik a vevők.         
Németország: százezer munkahely szűnhetnekTömeges leépítéssel fenyeget az autóiparban az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről a környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek tanácsában kötött megállapodás - hangsúlyozta az ágazat legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen csoport (VW) vezetője.  Herbert Diess vezérigazgató a Süddeutsche Zeitung című német lapnak elmondta, hogy az ágazat számára továbbra is csak az lenne megfelelő, ha 30 százalékkal kellene csökkenteni az új autók kibocsátását 2030-ig a 2021-es szinthez képest. Ezzel szemben a környezetvédelemért felelős tagállami miniszterek keddi tanácsülésükön 35 százalékos csökkentésről állapodtak meg, miközben az autógyártás átalakítása a döntésből fakadó "sebességgel és kihatásokkal aligha menedzselhető" - nyomatékosította Herbert Diess. Amennyiben a tanács, az Európai Bizottság és a 40 százalékos csökkentést sürgető Európai Parlament és soron következő egyeztetésein is 35 százalékos csökkentésről döntenek, a VW üzemeiben a munkahelyek nagyjából negyedét le kell építeni. Ez mintegy százezer állás megszűnését jelenti - mondta a társaság vezetője. "Egy ilyen iparág gyorsabban megzuhanhat, mint ahogy sokan hinni akarják" - hangsúlyozta Herbert Diess. Angela Merkel német kancellár elfogadhatónak nevezte a miniszteri szintű megállapodást, azzal érvelt mellette, hogy megszünteti az autógyártókat fenyegető bizonytalanságot, és lehetőséget ad a célok későbbi módosítására, hiszen arról is szól, hogy 2023-ban felül kell vizsgálni a döntést. Az ágazat érdekvédelmi szervezete, a német autóipari szövetség (VDA) szerint viszont a megoldás káros, mert a nemzetközi versenytársaknál rosszabb helyzetbe szorítja valamennyi európai gyártót. A megállapodás egy "elszalasztott lehetőség a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének gazdaságilag és technológiailag realisztikus szabályozására" - emelte ki a szervezet közleményében Bernhard Mattes, a VDA elnöke.
Kevésbé fogy a VolkswagenSzeptemberben visszaesett a dízelbotrány kirobbantójaként számon tartott Volkswagen-csoport globális eladása. Ennek két oka van: az egyik a motorok károsanyag-kibocsátásának a korábbinál pontosabb mérését szolgáló új eljárás bevezetése, a másik az amerikai-kínai kereskedelmi feszültség. A cég közölte: 485 ezer autót értékesített, ami 18,3 százalék csökkenés éves összevetésben. Európában a Volkswagen AG autóértékesítése 42,6 százalékkal, 91,1 ezerre zuhant. Németországban a csökkenés mértéke még ennél is nagyobb volt, 47,1 százalék, 23,3 ezer eladott autóval. A csoport értékesítése Kínában 10,5 százalékkal, 277,8 ezerre mérséklődött.   

A Kopint-Tárki szerint jövőre már lassuló növekedés várható, főleg, hogy lassul a globális és a német gazdaság is. Az infláció viszont megugorhat.