;

Kína;Egyesült Államok;multik;kereskedelmi háború;Trump;vámháború;

Kínai áruk amerikai kikötőben

- Kína sem áll fegyvertelenül Trump vámháborújában

Az árukereskedelemnél jóval kiegyensúlyozottabb általános gazdasági kapcsolatok Peking ütős fegyverei lehetnek Washingtonnal szemben, kezdve az amerikai termékek fogyasztói bojkottjával.

Fél évvel ezelőtt a Népszavában „trumpi kardcsörtetésről” írtam a Kína ellen életbe léptetett korlátozott amerikai vámok kapcsán. Azóta a helyzet sokat romlott, nem csak a vámhatáron, hanem az Amerika és Kína közötti viszony egészét tekintve is. Minden arra mutat, hogy Donald Trump amerikai elnök egész pályás letámadásba ment át Peking ellen. A gazdasági konfliktus mellett a katonai feszültség is nőtt több ok miatt. Ezek: a B-52-es amerikai stratégiai nehézbombázók "provokatív" átrepülései a Dél-kínai-tengeren megépített mesterséges szigetek fölött; Washington újabb fegyverszállításai Tajvanba és amerikai gazdasági szankciók életbelépése Kína ellen katonai repülőgépek és rakétavédelmi rendszerek Oroszországból való beszerzése miatt. Az csak hab a tortán, hogy a Fehér Ház most már Kínát is megvádolta az amerikai választási rendszerbe való beavatkozással, illetve annak kísérletével.

Közben mind kiélezettebb stratégiai rivalizálás folyik a két ország között a csúcstechnológiai dominanciáért – amelynek súlyos biztonságpolitikai vetületei is vannak –, különösen azután, hogy Peking a "Made in China 2025" program keretében globális vezető szerepre törekszik valamennyi csúcstechnológiában, a szupergyors adatátviteltől kezdve a mesterséges intelligenciáig. Olyan technológiai szupersztárok, mint a Baidu, Tencent, Huawei, Alibaba – amelyek korábban főleg "koppintásból" éltek – egyre jobban az amerikai tech-óriások sarkában vannak. Például a Tencent "WeChat" üzenetküldő alkalmazása fölveszi a versenyt bármelyik hasonló amerikai applikációval. Tavaly a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazására több vállalkozói tőkét fektettek be Kínában, mint az USA-ban. Közben Washington mind jobban korlátozza az állami kötődésű kínai befektetők vállalatfelvásárlásait a kaliforniai Szilícium-völgyben.

Az egész pályás letámadás logikusan következik Trump elnök tavaly decemberben elfogadott nemzetbiztonsági stratégiájából, amely meghúzta a vészharangot Amerika fogyatkozó katonai fölénye, valamint Kína és Oroszország "ragadozó", "revizionista" jellegű (értsd: a Pax Americana hegemóniáját kihívó) nemzetközi szerepe miatt. A stratégia "A gazdasági biztonság egyenlő a nemzetbiztonsággal" című fejezetét szinte egy az egyben Kínát szem előtt tartva fogalmazták meg. Az ázsiai ország látványos világgazdasági nyomulását, technológia-beszerzési politikáját és az Amerikával szembeni eget verő kereskedelmi mérlegtöbbletét a Trump-kormány hivatalosan a kiemelt nemzetbiztonsági kockázat szintjére emelte. (A mérlegtöbblet jelentősen továbbnőtt Trump másféléves elnöksége alatt.) Pekingi szemszögből ezt a stratégiát aligha lehet másképp értelmezni, mint egy átfogó feltartóztatási tervet, Kína Ázsián túlmutató, szuperhatalmi felemelkedésének megfékezésére irányuló törekvést. Az is.

Kínai hajó Kalifornia partjainál

Jelenleg a feltartóztatás fő csapásiránya a kereskedelempolitika, azon belül is a vámpolitika. Donald Trump nem kis mértékben a merkantilista "ázsiai ragadozóval" szembeni erélyes kiállásával kaparintotta meg a Fehér Házat a kínai exportcunamitól sokat szenvedő "rozsdaövezetben", a Nagy-tavak ipari hátországában. Az utóbbi hetekben Trump emelte a tétet azzal, hogy már a kínai import felére rótt ki súlyos (10 és 25 százalékos) pótvámokat, amelyek valójában Peking tisztességtelennek vélt kereskedelmi praktikái (köztük a technológialopás) miatti büntetővámok (Marco Rubio republikánus szenátor "tolvajadót" emleget). Ez év végére a teljes kínai behozatal pótvám-köteles lesz, ha Peking nem kész a feltétel nélküli megadásra, s nem hagy föl (már pedig nem fog, már csak nagyhatalmi presztízs okokból sem) a szemet szemért, fogat fogért elvű ellen-vámokkal. Ez a gazdaságtörténelem legnagyobb vámháborúja: a két leghatalmasabb gazdaság és kereskedőnemzet között, amelyek együttesen a világ GDP-jének 40 százalékát adják. Felmérhetetlen tehát a kockázat és a potenciális kár a világgazdaság számára.

Amerika nyeregben?

Kína eddigi adok-kapok válaszai ellenére Trump úgy érzi, hogy nyeregben van, Peking előbb vagy utóbb beadja a derekát. Diadalittasan mondta a napokban: "Amerika nyerésre áll, Kína már több milliárd dollárnyi vámot fizetett be az amerikai kincstárba." (Ezzel elárulta, nincs tisztában azzal, hogy az általa kirótt vámokat nem a kínai exportőrök, hanem az amerikai importőrök, végső soron pedig az amerikai fogyasztók fizetik meg.) Kiemelte, hogy míg Kínában esik a tőzsde, addig Amerikában töretlenül szárnyal, figyelmen kívül hagyva azt, hogy alapvetően egyik országban sem a vámpolitika mozgatja a pénzpiacokat.

Az elnök arra a látszólagos helyzeti előnyre épít, hogy a kétoldalú áruforgalomban Kínának négyszer nagyobb az exportja, mint Amerikának. Tehát a szemet szemért alapú ellenvám-játékban Pekingnek jóval előbb elfogynak a lapjai, mint Washingtonnak. Vajon ez azt jelenti, hogy Kína kezeket feltartva megadja majd magát, s lehajtott fejjel kapitulál Washingtonnak, ahogy erre Trump és stábja számít? Korántsem.

A valóban korlátozott mértékű vámretorzió mellett Pekingnek potenciálisan ütős ellen-fegyverei vannak, amelyek a Fehér Házat előbb vagy utóbb jobb belátásra kell, hogy bírják a konfliktusban. Az összképet kell figyelni! Amint a Financial Timesban és a The Wall Street Journalben közölt számításaim mutatják, a Kína és Amerika közötti általános gazdasági kapcsolatok sokkal kiegyensúlyozottabbak, mint a kétoldalú árukereskedelem, amelyre Trump egyoldalúan összpontosít. Ha tekintetbe vesszük a Kínában működő amerikai multik hatalmas volumenű eladásait a kínai belső piacon, a szolgáltatás-kereskedelemben (turizmus, oktatás, biztosítás stb.) meglévő amerikai többletet, valamit a Hongkongon keresztüli reexportot, akkor Amerikának valójában nem deficitje, hanem többlete van Kínával szemben a gazdasági összkapcsolatok szintjén. Arról nem is beszélve, hogy az USA-ba irányuló kínai árukivitel felnagyított, mivel a hivatalos kereskedelmi statisztikák "kínainak" tudják be az ott összeszerelt amerikai (és más külföldi) közbenső termékek értékét is. (Jó példa erre az Apple Kínában "gyártott" okostelefonja).

Apple Store Sanghajban

Peking ellen-fegyverei

Már csaknem félezer nagy amerikai vállalat működik Kínában, köztük olyan márkanevek, mint az Apple, Ford, General Motors, Starbucks. Számukra a kínai középosztály 400 milliós belső piaca a második legnagyobb értékesítési piacot jelenti. Nem véletlen, hogy a pekingi vezetés adut lát a hatalmas és rohamosan bővülő nemzeti piacban. A kormány számos módon megnehezítheti az ott működő amerikai cégek életét. Például informálisan megindított fogyasztói bojkottokkal: "Apple-telefonok helyett vegyünk Huaweit!" Kínában több mint háromezer Starbucks kávézó üzemel, amelyeket címzett, hazafias felhangú fogyasztói felhívásokkal hónapokon belül bezárásra lehet kényszeríteni. Korábban Japán és Dél-Korea saját bőrén tapasztalhatta meg az ilyen jellegű pekingi büntetés ódiumát. A bojkott könnyen kiterjeszthető az Amerikába irányuló kínai turizmusra is, mivel a szervezett turizmus jórészt állami kézben van. Trump abban reménykedhet, hogy a Kínában így ellehetetlenített amerikai multik hazaköltöznek majd, gyarapítva az otthoni munkahelyek számát. Valószínűbb azonban, hogy a multik – kiépített szállítási láncaik miatt is – inkább Ázsiában maradnak, Indiával és Vietnammal az élen.

Ott van továbbá Peking kezében a hagyományos valutafegyver. Minden importvámot ellensúlyozni lehet – részben vagy egészben – az exportáló ország valutájának megfelelő mértékű leértékelésével. Trump korábban úton útfélen ostorozta Pekinget a valutamanipuláció miatt, most viszont lényegében ő kényszeríti rá. A vámháború év eleji kirobbanása óta az irányított lebegtetésű jüan már közel 10 százalékot veszített értékéből a dollárral szemben, ezzel arányosan közömbösítve az amerikai pótvámok negatív exporthatását. Ráadásul Peking számára a leértékelés dupla csövű puska, mivel az – rárakódva az ellen-vámokra – tovább drágítja az amerikai importtermékeket a hazai piacon. És ott van még Kína vészhelyzetben bedobható "nukleáris" fegyvere: Peking csillagászati méretű amerikai adósságpapírokat birtokol, amely révén bármelyik pillanatban bedöntheti a dollárt, bár ez nem áll pénzügyi érdekében.

Végezetül itt van Trump "globális amerikai energiadominancia" nevű, kihívóan csengő energiadoktrínája, amelyben központi szerepet kapott az USA cseppfolyós földgázexportja a tempósan bővülő ázsiai LNG-piacokra. Japán után Kína a második legnagyobb LNG-importpiac a világon, s csak idő kérdése, hogy mikor kerül az élre. A gazdasági háború eszkalálódása esetén Washington elfeledkezhet a kínai energiapiacról. Peking máris visszavonta korábbi ígéretét az amerikai földgázimport jelentős fokozására a kereskedelmi mérlegtöbblet lefaragása érdekében.

Donald Trump erősen leértékeli Kínának a külső gazdasági nyomás elleni védekező potenciálját és kitartását. Ugyanakkor túlértékeli Amerikát, mint kereskedelmi szuperhatalmat, amely képes Kínát a sarokba szorítani és megregulázni. De 9 százalékos részesedésével a világexportból (Kína 13 százalékával szemben), Amerika nem kereskedelmi szuperhatalom. A globálisan feltörekvő Kína nem mutatkozhat gyengének Washington nyomáspolitikájával szemben sem a hazai, sem a világközvélemény szemében. "A kereskedelmi háborúk jók és könnyen megnyerhetők" – mondja Trump. Elveszteni azonban még könnyebb őket.

Már három évtizede világossá vált, hogy egy nagyon komoly problémával állunk szemben, és minden országnak hatékonyan együtt kell működnie. Ehhez képest nagyon kevés, ami történt a folyamat mérséklése, illetve az elkerülhetetlennek látszó változásokra való felkészülés érdekében.