előadás;Kolozsvári Magyar Színház;

Ibsen Rosmersholm című darabjában az őrület egy adottság, az előadás főszerepében Imre Éva Fotók: Kolozsvári Magyar Színház

- Az őrületen innen és túl

Két előadással vendégszerepelt Budapesten a Kolozsvári Magyar Színház. Mindkét produkció a normalitás és az őrület határait feszegeti.

A legbelsőbb érzékeinkig hatol a kolozsvári teátrum Aki elzárja az éjszakát című előadása a Pesti Színházban. A sztori és a megvalósítás is eléggé extrém. Egy náci tiszt és a koncentrációs tábor egykori foglya több mint tíz évvel a háború után újra találkoznak. Viszonyuk a táborban nemi erőszakkal kezdődött. Mondhatni erős kezdés és a folytatás is bőven hordoz meglepetéseket. A forgatókönyvet és magát a rendezést is Nona Ciobanu jegyzi. A színpadi adaptációt Liliana Cavani Az éjszakai portás című filmje ihlette. A főhős ugyanis, az egykori náci tiszt éjszakai portásként dolgozik egy szállodában. A cselekmény is egy hotelszobában játszódik. És rögtön újra megjelenik az erőszak. A férfi nem engedi el a nőt. Ha úgy tetszik, ismét fogva tartja. A történet hamar túljut a józan ész határain. A nemből ugyanis igen lesz és újra nem. Hihetetlen érzelmi libikóka részesei lehetünk. Rendkívül intenzív a színészi játék. Györgyjakab Enikő és Viola Gábor szó szerint és áttételesen is pőrévé válnak, mindent levetnek magukról, nem csak a ruháikat, hanem a gátlásaikat, az előítéleteiket is. Van az előadásban egy nehezen felejthető rendkívül érzéki jelenet, amikor egymást etetik, vadul, szinte egymásba hatolva. A múltat azonban nem lehet eltörölni, az örökké ott kísért és beárnyékol mindent.

Az Aki elzárja az éjszakát című szenvedélyes előadásban Viola Gábor és Györgyjakab Enikő

Az Aki elzárja az éjszakát című szenvedélyes előadásban Viola Gábor és Györgyjakab Enikő

A kolozsvári társulat másik budapesti vendégjátéka a Vígszínházban már a játékidejével is meglepetést keltett, hiszen a Rosmersholm című Ibsen darabot csaknem négy órán keresztül játszották. Andriy Zholdak rendező egy merész és akár önkényesnek is mondható gesztust tett, mégpedig a két főszereplőt Rebekka Westet (Imre Éva) és Johannes Rosmert (Bodolai Balázs) főként az előbbit úgy állítja be, mint akik a férfi felesége öngyilkossága után az őrületbe menekülve próbálják túlélni a szörnyű tragédiát. Nagyon sok a néma ismétlődő gesztus. Imre Éva pedig nagyon sokféle árnyalatát, színét mutatja az őrületnek. A nő felkínálkozásától a kényszeres cselekvésekig sok mindent látunk és előbb-utóbb beavatódunk. Részesévé válunk az őrületnek, bevon bennünket is ez az egész megmagyarázhatatlan kibillenés. A rendező és Daniel Zholdak által jegyzett játéktér főként a Vígszínház hatalmas színpadán fokozza azt az érzést, hogy itt valami földön túli erők mozgatják a szereplőket. Ahogy például beomlik a tető, a kövek zuhanása azt érzékeltetik, hogy itt bizony minden megtörténhet. Az előadás azt is felveti, hogy a rendezői instrukcióknak lehet határt szabni, vagy egy színésznek teljesen alá kell-e minden esetben rendelnie magát a rendezői igénynek. Többek között erről is lehetne beszélgetni a hamarosan kezdődő Pécsi Országos Színházi Találkozón, ahová beválogatták a produkciót.

Infó: A Kolozsvári Magyar Színház vendégjátékai

Aki elzárja az éjszakát - Rendező: Nona Ciobanu, Pesti Színház

Rosmersholm - Rendező: Andriy Zholdak, Vígszínház

A kályhacsempék történeti kulisszáiba avat be a Budapesti Történeti Múzeum kiállítása, amely több kellemes meglepetést is tartogat a látogatók számára.