Mint egy revü, vagy egy nagyoperett. Így kezdődik a Háború és béke színpadi változata a Vígszínházban. Látványos, a nézőket is valamennyire bevonó, operettes előjátékkal indul az orosz Aleszandr Bargman által színre vitt előadás. A színész, rendező dolgozott már Budapesten az előző évadban a Pesti Színházban a Szentivánéji szexkomédiát állította színpadra. Elegáns, fiatal urak vezetik fel a történetet, a háttérben rögtön felsejlik az Anvar Gumarov különös színpadi tere. Ő szintén dolgozott már a Vígben, mégpedig a Földrengés Londonban című produkcióban. A hatalmas szinte üres, de mégsem teljesen üres térben végig egy film is pereg, és hatalmas betűkkel kirakták a mű címét. Ezekhez a betűkhöz az előadás alatt a szereplők hozzá is nyúlnak, kiraknak belőle más szót, vagy kellékként használják. Ez nagyon szellemes rendezői megoldás, hiszen azt szimbolizálja, hogy mennyire is törékeny ennek a két szónak a jelentése. Az egyikből, hogyan válhat a másik, igazából egymást feltételezik. Bargman szerencsére az egész regényt nem akarta a színpadra tenni. Utal is erre többször, kiszólással például, hogy a regényben most az jön, hogy, vagy most mennyit ugrottunk a történetben, de az egyik színész még a Tolsztoj segíts! felkiáltással is él.
A produkció érezhetően elsősorban a fiatalokat szólítja meg, gondolván arra, hogy a gimnáziumokban vélhetően még mai is kötelező olvasmány a mű. A hangvétel ezért jórészt laza, de a nagy lírai jeleneteket sem spórolta ki az előadásból Bargman. A történet összességében igencsak vázlatos, töredezett maradt, inkább hangulatos etűdökre futja. Ebben segít azonban Nyikolaj Reutov érzéki koreográfiája. Ahogy kergetőzik például a hatalmas térben Natasa (Bach Kata) és Andrej herceg (Wunderlich József) tényleg megkapó. Elvisz egy másik világba, ahol nincs háború. A valóságban azonban szinte minden szinten dúl a harc, a fronton is és a családokban, a párkapcsolatokban, sőt az egyes szereplők lelkében is. Ezt az állapotot leginkább Pierre Bezuhov gróf (Király Dániel) képes megmutatni, az ő sorsát, változásait tudjuk legjobban nyomon követni.
![](/picture/136058/small/543/00543593.jpeg)
Külön geg, illetve színfolt Napóleon (Ifj. Vidnyánszky Attila) megjelenése. Furcsa Napóleont egyfajta bohócként látni, Ifj. Vidnyánszky jelmeze is erre hajaz, de van amikor narrátorként, vagy rendezőként a jelenetek továbbvivőjeként látjuk. Az egész sok szereplős vállalkozás sokszor inkább a cirkuszi mutatvány kategóriájába csúszik, át, egy átélhető sztori elmesélése helyett. Persze a szövevényes viszonyok és szálak igazából erre nem is adnak alkalmat. A karakterek közül Szilágyi Csenge Marjája és Hevér Gábor Bolkonszkij hercege emelkedik ki. Az előadás vége lírai, a halottak hófehérben újra megjelennek a színen. Egybemosódik élet és halál, háború és béke, a film pedig pereg tovább, nincs megállás.