korrupció;közbeszerzés;Tarlós István;3-as metró;metrófelújítás;

FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- 3-as metrófelújítás - Állóháború a föld alatt

A Fidesz közeli kivitelező cégek ismét jócskán túlárazták a hármasmetró-felújítás árajánlatait, nehéz helyzetbe hozva Tarlós István főpolgármestert.

A kormány és Tarlós István főpolgármester közötti állóháborúvá kezd fajulni a hármas metró felújításának kérdése: miközben a nemzeti fejlesztési tárca már az év elején írásba adta, hogy nem hajlandó a korábban megállapított 137,5 milliárdos keretösszeg fölött támogatni a beruházást, addig a kivitelezésre bejelentkezett, kormányközelinek tudott „baráti” vállalkozások rendre ennél jóval nagyobb, 170-180 milliárd forint körüli árajánlatot adnak be a fővárosnak. Dacára, hogy a jócskán túlárazottnak tűnő ajánlatok miatt a BKV már tavaly ősszel már visszadobta a felújításra kiírt közbeszerzéseket, a Magyar Nemzet értesülései szerint a cégek a harmadjára, márciusban kiírt közbeszerzésen is a rendelkezésre álló összeghez képest 30-40 milliárddal drágább ajánlatokat adtak be a metróvonal-szakaszok és az állomások felújítására.

Tarlós Istvánt már tavaly is csak egy hajszálnyi választotta el, hogy kimondja a kartellezés vádját. Úgy fogalmazott: a beadott árajánlatok feltűnően drágák és egyformák voltak. Tarlós az idén márciusban az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt leszögezte: később sem fog elfogadni a keretösszegnél lényegesen magasabb igényeket. A műszaki végzettségű főpolgármester akkor úgy fogalmazott: építőipari tapasztalatai szerint legfeljebb 10 százalékos lehet az eltérés. Hozzátette: változtattak kiírás feltételein, továbbá tárgyalt a Lázár János vezette miniszterelnökséggel is és szerinte "akarategyezség" volt közöttük. Azonban a most kiszivárgott - hivatalosan meg nem erősített - ajánlatok láttán úgy fest: Tarlós csak apró sikert ért el.

Úgy tudni, hogy a főpolgármester a héten tárgyal Orbán Viktor miniszterelnökkel és minden bizonnyal a metrófelújítás ügye lesz az egyik fő téma. Ám erősen kérdéses, hogy sikerül-e rávenni a kormányfőt arra, hogy a kormány mégis a keretösszeg felett támogassa-e a metróberuházást. Már az is beszédesnek tűnik, hogy Orbán egy ilyen fontos, régóta húzódó ügyben hosszú hónapok után csak most adott időpontot a főpolgármesternek. De hogy még egyértelműbb legyen a helyzet, a miniszterelnök kedden Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkáron keresztül üzent: „Elsősorban a fővárosnak kell gondolkodnia azon, honnan teremti elő a 3-as metró felújításának fedezetét, ha a fővárosnak van valamilyen kezdeményezése, arról lehet tárgyalni, de meghatározott összeg áll rendelkezésre az országban fejlesztésekre, és ebben az esetben azt kell majd megnézni, honnan lehet átcsoportosítani".

Tarlósnak most választania kell: vagy „borít”, azaz ígéretéhez híven nem fogadja el a jóval a keretösszeg felett beadott árajánlatokat, ráadásul immáron az eddigieknél nyíltabb konfliktusba kerül a kormánypárttal vagy tudomásul veszi a felpumpált metróköltségeket és így legalább ősz körül elkezdődhet a régóta húzódó felújítás.

Amennyiben viszont Tarlós belemegy a Tuzson virágnyelvén előadott alkuba, úgy vagy más területről von el forrást, vagy – ami valószínűbb – kormányzati segítség híján az Európai Befektetési Bank (EIB) hitelkeretéből kell, hogy lehívjon összeget, ami viszont tovább adósítja a fővárost. Ráadásul a Magyar Nemzet szerint ha a teljes beruházást hitelből valósítják meg, úgy nemcsak, hogy 100 milliárd fölé hízhat Budapest hitelállománya, ám a többi fővárosi fejlesztésre már nem jut forrás ebben a ciklusban.

A helyzet pikantériája, hogy miközben a fővárosi és az országos Fidesz is külön munkacsoportokban, nagy médiacirkusz közepette vizsgálja az egy évtizeddel ezelőtti négyes metró beruházás körüli vélt visszaéléseket, addig városházi pletykák szerint ugyanazok a cégek sürgölődnek a hármas metró felújítás körül is csak most éppen a Fidesz orra előtt próbálják felpumpálni a hármas metró-felújítás költségeit.

Horváth Csaba: Nem a csókosokat kellene kifizetni
- Meglepődött, hogy megint túl magas árajánlatot adtak be a cégek?
- Már korábban is lehetett hallani arról, úgy ismét magasabbak lesznek az árak - igaz, akkor még csak olyan hírek terjedtek, hogy 20 százalékkal adtak be nagyobb ajánlatot az építőcégek. Tarlós erre azt mondta, hogy „ő ezzel már szinte elégedett.” Mi viszont egyáltalán nem vagyunk elégedettek. Arra kérjük, árulja el, mi a valós helyzet: a főváros mérnökei alulárazták a projektet vagy a cégek kartelleznek? Én azt gondolom, hogy az igazság valahol középen lehet: a városházán is alulbecsülték a költségeket és a cégek is összejátszanak. Lényegében a Mészáros-Garancsi érdekháló kéri magának ezt a plusz 30-40 milliárdot. Orbán Viktornak pedig nem elég, hogy a csókosai felülárazzák a projektet de még tetejébe a fővárost is eladósítaná.
- Tuzson Bence már jelezte, hogy a fővárosnak kell gondolkodnia, honnan teremti elő a felújítás fedezetét. A főváros magától ki tud gazdálkodni egy ekkora összeget?
- Eleve 125 milliárd forintos hiánnyal fogadta el a főváros az idei költségvetését. Mindenki emlékszik, hogy milyen problémát okozott, amikor a BKV-dolgozók béremelésére szükség volt 7 milliárdra. Hát most képzeljük el, milyen káoszt okozhat, hogy ha 30-40 milliárdot kell hirtelen előteremteni a semmiből. Ötletem sincs, hogy honnan lehetne kigazdálkodni ekkora tételt. A hármas metró felújítása most egy fedezetlen beruházás.
- A másik lehetőség a hitel.
- Ezzel szinte biztos, hogy a Lánchíd és a Váralagút 23 milliárdba kerülő felújítását bukhatja a város. A szemétszállítási büdzsében 2-3 milliárdos lyuk van, a parkok karbantartása, az utcák takarítására félretett összegből is 2,5-3 milliárd hiányzik. Ez az állapot állandóvá válhat, ritkulhat a szemétszállítás a takarítás.
- Mikor kezdődhet a felújítás?
- A legjobb esetben is ősszel.



Biztos, hogy a következő tanévben Budapesten marad a Közép-európai Egyetem - jelentette be az intézmény rektora. Közben megkezdődtek a tárgyalások Magyarország és New York állam között. Azt ugyanakkor nem erősítette meg a magyar fél, hogy ennyivel megelégednek.