A kormány és Tarlós István főpolgármester közötti állóháborúvá kezd fajulni a hármas metró felújításának kérdése: miközben a nemzeti fejlesztési tárca már az év elején írásba adta, hogy nem hajlandó a korábban megállapított 137,5 milliárdos keretösszeg fölött támogatni a beruházást, addig a kivitelezésre bejelentkezett, kormányközelinek tudott „baráti” vállalkozások rendre ennél jóval nagyobb, 170-180 milliárd forint körüli árajánlatot adnak be a fővárosnak. Dacára, hogy a jócskán túlárazottnak tűnő ajánlatok miatt a BKV már tavaly ősszel már visszadobta a felújításra kiírt közbeszerzéseket, a Magyar Nemzet értesülései szerint a cégek a harmadjára, márciusban kiírt közbeszerzésen is a rendelkezésre álló összeghez képest 30-40 milliárddal drágább ajánlatokat adtak be a metróvonal-szakaszok és az állomások felújítására.
Tarlós Istvánt már tavaly is csak egy hajszálnyi választotta el, hogy kimondja a kartellezés vádját. Úgy fogalmazott: a beadott árajánlatok feltűnően drágák és egyformák voltak. Tarlós az idén márciusban az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt leszögezte: később sem fog elfogadni a keretösszegnél lényegesen magasabb igényeket. A műszaki végzettségű főpolgármester akkor úgy fogalmazott: építőipari tapasztalatai szerint legfeljebb 10 százalékos lehet az eltérés. Hozzátette: változtattak kiírás feltételein, továbbá tárgyalt a Lázár János vezette miniszterelnökséggel is és szerinte "akarategyezség" volt közöttük. Azonban a most kiszivárgott - hivatalosan meg nem erősített - ajánlatok láttán úgy fest: Tarlós csak apró sikert ért el.
Úgy tudni, hogy a főpolgármester a héten tárgyal Orbán Viktor miniszterelnökkel és minden bizonnyal a metrófelújítás ügye lesz az egyik fő téma. Ám erősen kérdéses, hogy sikerül-e rávenni a kormányfőt arra, hogy a kormány mégis a keretösszeg felett támogassa-e a metróberuházást. Már az is beszédesnek tűnik, hogy Orbán egy ilyen fontos, régóta húzódó ügyben hosszú hónapok után csak most adott időpontot a főpolgármesternek. De hogy még egyértelműbb legyen a helyzet, a miniszterelnök kedden Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkáron keresztül üzent: „Elsősorban a fővárosnak kell gondolkodnia azon, honnan teremti elő a 3-as metró felújításának fedezetét, ha a fővárosnak van valamilyen kezdeményezése, arról lehet tárgyalni, de meghatározott összeg áll rendelkezésre az országban fejlesztésekre, és ebben az esetben azt kell majd megnézni, honnan lehet átcsoportosítani".
Tarlósnak most választania kell: vagy „borít”, azaz ígéretéhez híven nem fogadja el a jóval a keretösszeg felett beadott árajánlatokat, ráadásul immáron az eddigieknél nyíltabb konfliktusba kerül a kormánypárttal vagy tudomásul veszi a felpumpált metróköltségeket és így legalább ősz körül elkezdődhet a régóta húzódó felújítás.
Amennyiben viszont Tarlós belemegy a Tuzson virágnyelvén előadott alkuba, úgy vagy más területről von el forrást, vagy – ami valószínűbb – kormányzati segítség híján az Európai Befektetési Bank (EIB) hitelkeretéből kell, hogy lehívjon összeget, ami viszont tovább adósítja a fővárost. Ráadásul a Magyar Nemzet szerint ha a teljes beruházást hitelből valósítják meg, úgy nemcsak, hogy 100 milliárd fölé hízhat Budapest hitelállománya, ám a többi fővárosi fejlesztésre már nem jut forrás ebben a ciklusban.
A helyzet pikantériája, hogy miközben a fővárosi és az országos Fidesz is külön munkacsoportokban, nagy médiacirkusz közepette vizsgálja az egy évtizeddel ezelőtti négyes metró beruházás körüli vélt visszaéléseket, addig városházi pletykák szerint ugyanazok a cégek sürgölődnek a hármas metró felújítás körül is csak most éppen a Fidesz orra előtt próbálják felpumpálni a hármas metró-felújítás költségeit.