multik;plázák;ingyenes plázajáratok;

Illusztráció: Vajda József/Népszava

- Megszűnnek az ingyenes plázajáratok

Ellehetetlenítené a kormány a plázákba indított ingyenes buszjáratokat. Legalábbis, ha elfogadja a kabinet az újabb büntetőcsomagot, amit Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter és Varga Mihály gazdasági miniszter terjeszt be a kormány elé. Az Index birtokába jutott javaslatok a magyarországi élelmiszer-kereskedelmi láncok elleni akciósorozatba illeszkednek.

Az ingyenes buszjáratok elleni támadás mellett további jogszabályokat tárgyalhat a kabinet. Az áruházi parkolás megadóztatásával évi 20 milliárd forintos adót szedne be a kormány. Törvényben rögzítenék a maximális összeget, amit az áruházláncok évente reklámra költhetnek, és előírnák, hogy az áruházak vegyenek fel több embert. Emellett balesetveszélyre hivatkozva a zöldség-gyümölcs és az italok kivételével megtiltanák, hogy az áruházak különböző termékeket gyűjtőcsomagolásban árusíthassanak. Ugyancsak jelentős intézkedés lenne, hogy mégis bevezetnék a vasárnapi munkavégzés utáni 100 százalékos bérpótlékot.

A Népszava által megkérdezett élelmiszerkereskedelmi láncok illetékesei sajtóhírekkel nem kívánnak foglalkozni, de azt megerősítették, hogy velük senki nem egyeztetett előzetesen a kiszivárgott csomagról.

Hasonlóképpen nyilatkozott lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára is, aki szintén a sajtóból értesült a tervezetről. A szövetség a hivatalos tájékoztatást követően alakítja ki álláspontját, miután egyeztetett a tagjaival.

Az már nem is meglepő, hogy a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) se tudott a készülő kormányzati csomagról. Ami biztosnak látszik, hogy megint a vásárlók és a magyar kis- és közepes vállalkozások (kkv) húzzák majd a rövidebbet - fogalmazott a Népszavának Dávid Ferenc, a szövetség főtitkára. A parkolásra kivetett adót az érintett cégek kénytelenek lesznek a vásárlókra terhelni. Vagy bevezetik a fizető parkolást, vagy a költségeket beépítik a termékek áraiban, illetve hazai beszállítók átvételi árain faraghatnak le.

Az ingyenes buszjáratok felszámolása elsősorban a kispénzű fogyasztóknak, kisnyugdíjasoknak fog fájni, a tehetősebbek amúgy is autóval mennek a bevásárló központokba és a parkolási díj sem okoz majd gondot. A reklám költések korlátozásával a tájékoztatás is korlátozottabb lesz. A kötelező létszámemeléssel pedig durva központi bérszabályozást vezet be a kabinet és elsősorban a kkv-kat sújtja - figyelmeztetett Dávid Ferenc. Nagy kérdés, mi történik, ha a létszámhiányos ágazatban nem tudja feltölteni a cég a kötelező létszámot. Ehhez kapcsolódik a bérpótlék is, ami a minimálbér és a kötelező bérminimum bevezetése után főleg a kkv-kat fogja érinteni. A gyűjtőcsomagolás tilalma pedig egyszerűen értelmezhetetlen - tette hozzá a főtitkár.

A tervezet átgondolatlan, sérti a vállalkozói autonómiát és felveti a kényszerfoglalkoztatás bevezetésének kérdését Magyarországon - vélte a VOSZ főtitkára.

A büntető csomag mögött a kormány zsigeri ellenszenve és az állítólag rosszabb minőségű külföldi termékek miatti hisztéria állhat, holott azért legföljebb a gyártókat lehetne felelőssé tenni - vélik ágazati szakemberek.

Az Államadóság Kezelő Központ (ÁKK) 2013 és 2016 között összesen 17009 letelepedési államkötvényt (LMÁK) értékesített a kormányhoz erősen kötődő, offshore hátterű közvetítő cégeken keresztül külföldi állampolgároknak – derül ki Tállai András, a nemzetgazdasági tárca államtitkárának, a parlament oldalán fellelhető, Schneider Tamás jobbikos képviselő kérdésére adott írásos válaszából.