fejlesztés;beruházás;Autópálya építés;M7-es autópálya;

Évek telhetnek el, amíg háromsávos lesz az M1-es és az M7-es autópálya egy-egy szakasza FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Százmilliárdos ígéretekkel dobálóznak

A napokban meghirdetett közlekedési kulcsberuházásoknak az előkészítése évekig is eltart és tízmilliárd forintnál is többet szán rá a kormány. Egyelőre nem tudni, hogy mikorra, mennyiért és miből valósulna meg a program.

Úgynevezett kulcsprogramokról döntött a kormány. Egyebek mellett az M7-es és az M1-es autópályát kétszer három sávosra építenének át egyes szakaszokon, míg a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar között három vágányosra bővítenék az összeköttetést. A programban szerepel még hídépítés, hév-vonal és a kis földalatti felújítása is. A Magyar Közlönyben is megjelent kormányhatározat szerint csak az előkészítésre 2016-2018-ban 12 milliárd forintot kell fordítani az előteremtendő forrásokból. Azonban ennek részleteit a jogszabály nem tartalmazza. Csupán annyit lehet tudni, hogy 2018-ban egy előre elkülönített 597 millió forintos alapból kell elkészíteni az engedélyezési terveket. A sajtóhírekkel ellentétben azonban arról nem szól a kormányhatározat, hogy a beruházásokra 2016 és 2018 között kerül majd sor. Sem a projekt kezdő időpontjáról, sem a határidőkről nem esik szó a közlönyben. Egyelőre azt is homály fedi, hogy mennyiből és főleg miből valósulna meg az ígérethalmaz. Talán csak az évtizedek tervezett Galvani-híd a kivétel ugyanis a kormányhatározat szerint a nemzetközi pályázatot azonnal ki kell írni és 2018. szeptember 30-ig le is kell zárni.

Egy ilyen, akár évtizedes futamidejű beruházási programsorozatot jól működő országokban a kormányok egyeztetnek a társadalommal és a pártokkal, hiszen olyan kötelezettségvállalást vesznek a nyakukba, ami esetleg egy következő kormánynak kell majd teljesítenie - figyelmeztetett Pápa Levente. Az Együtt alelnöke szerint a jövő évi költségvetésből nem olvasható ki olyan forrás, amelyet kifejezetten a kulcsberuházásokra szán a kormány. Eleve gyanús, ha valamiről nagyon kevés információ áll rendelkezésre. Nem zárható ki az sem, hogy ebben az esetben is leginkább a 2018-as országgyűlési választásokra készülve találta ki a Fidesz kormány ezt a program-csomagot, miközben még a Modern városok projektről sem igen lehet tudni miből teremtik elő a beruházásokhoz szükséges pénzt - emlékeztetett a szakpolitikus.

Nemrégen az egyik kormánytag 1 500-1 700 milliárd forintra taksálta a az Orbán Viktor miniszterelnök roadshow-ján beígért Modern városok fejlesztés várható költségeit. A megyeszékhelyek összekapcsolása a gyorsforgalmi úthálózattal, az ipari parkok, uszodák, egyéb beruházások a miniszterelnök szerint 2019-re elkészülnek. Csakhogy ott van még a városligeti múzeumi negyed nagyjából 200 milliárdra becsült összege és a kormányzat egy részének a budai Várba költöztetése, hasonló nagyságrendű költekezéssel. A napokban meghirdetett közlekedési kulcsberuházások is 100 milliárdos nagyságrendet képviselnek, miközben a magyar gazdaság a hivatalos propagandával ellentétben nem szárnyal.

A kormány a programcsomagok jelentős részét valószínűleg uniós források felhasználásával tervezi megvalósítani, mint vasúti, közösségi közlekedési projekteket, de például Brüsszel autópálya- és útépítésre nem ad támogatást - jegyezte meg Pápa Levente. Ha minden eddig bejelentett beruházás megvalósul, aligha tartható az államadósság csökkentése, de az adóemelés sem zárható ki - vélekedett az Együtt alelnöke.

Újabb ígéretcsomag
Az M7-es Budapest és Balatonvilágos közti szakaszának kétszer három sávosra bővítése,
az M1-es Budapest és Győr közti szakaszának kétszer három sávosra bővítése,
a kelenföldi és a ferencvárosi pályaudvar között háromvágányú kapcsolat,
a Danubius és Népliget-Fradiváros elővárosi vasútmegállók kialakítása,
a Déli vasúti összekötő híd átépítése,
a kisföldalatti felújítása és új szerelvények beszerzése,
a Ferencváros és Kelebia közti fővonal nyomvonalának korrigálása,
a ráckevei és a gödöllői HÉV-vonalak fejlesztése és integrálása a fővárosi közlekedésbe,
és a Galvani utca-Illatos út vonalában 2-szer 3 sávos híd kiépítése.

A hétvégi tüntetéssel az Uber befejezte magyarországi működését. Nem maradunk azonban modern technológiára épülő, utas központú taxisszolgáltatás nélkül: augusztus elején indulnak a Taxify sárga autói.