A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivőjétől megtudtuk, hogy szeptember végéig a pénzügyi intézmények az ügyfelek fizetőképességének helyreállítása érdekében minden egyes adóssal felveszik a kapcsolatot, telefonon, levélben, e-mail-en vagy személyes találkozás formájában. Ugyanis az MNB, amely tavasszal erről ajánlást tett közzé, is tisztában van azzal, hogy kizárólag az adósok együttműködése, párbeszéde esetén lehetséges mielőbb rendezni a nem fizető jelzáloghitelesek problémáját.
A nem fizetők összetétele eléggé vegyes. A jegybank felmérése szerint az adósok egyáltalán nincs bevallott jövedelme. Ennek kétféle formája létezik, az ügyfélnek valóban nincs semmiféle jövedelme, vagy rendelkezik ilyennel, de azt "zsebbe" kapja, ezért nincs nyoma. Közöttük található az összes adósnak az a mintegy negyede, aki egyáltalán nem törleszt. Érdekes módon a jövedelem nélküliek között mégis akad - az összes adóst figyelembe véve - hét százaléknyi olyan ügyfél, aki érdemben visszafizeti tartozását, és ugyancsak hét százalékot tesz ki azoknak a csoportja, akik mérsékelt módon, de törlesztenek. Egyébként az adósság rendezésére alkalmas jövedelme mindössze az adósok 11 százalékának van.
A pénzügyi intézményeknek most meg kell kísérelni a kapcsolatfelvételt az adósokkal, kezesekkel, jelzálog-kötelezettekkel, s ennek nyomán információkat kérni tőlük, értékelni helyzetüket, illetve megoldási javaslatokat tenni. Mindehhez azonban elengedhetetlen az ügyfelek együttműködése, akik csak a sikeres közös megoldás esetén tudnak mentesülni a nem fizetett tartozás behajtásától.
Binder István elmondta, hogy a megkeresés révén a pénzügyi intézmények az adósok számára, azok közreműködésével olyan megoldást találhatnak, amely hosszú távon biztosítja a hitel visszafizetését és megelőzi a hitelszerződés felmondását. Az együttműködő, pontos adatokat szolgáltató adósokkal ezután 3 hónapon belül születhet írásos egyezség a
Mindezek nyomán az érintett hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások – írásban, közérthető nyelven, az előnyöket és hátrányokat is ismertetve – legalább két, személyre szabott fizetésrendező megoldási javaslatot készítenek az adósoknak.
Az MNB egyébként elvárja a bankoktól, hogy a hitelügylet átalakítása vagy a felmondott követelés részletfizetése esetén a havi törlesztőrészlet nagysága arányban álljon az adósok valós fizetőképességével. Ezzel kapcsolatban az ajánlás több követelményt is meghatároz: a törlesztőrészlet mértéke nem haladhatja meg az adós nettó havi jövedelmének 50 százalékát, továbbá a törlesztőrészleten felül a háztartásnál maradó jövedelemnek meg kell haladnia a létminimum szintjét. Az adós valós fizetőképességéhez történő illeszkedést biztosítja az is, hogy a hátralévő futamidő nem nyúlhat bele a nyugdíjas évekbe - mondta az MNB felügyeleti szóvivője.