Ez nem zsarolás, "az ember nem zsarolja a saját kormányát", de mindenkinek be kell látnia, hogy csak annyi szolgáltatás rendelhető meg, amennyire fedezet van. Tarlós István tegnap így kommentálta saját bejelentését, miszerint ha nem születik megállapodás a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásáról, akkor elképzelhető, hogy a BKV csak a közigazgatási határokig biztosítja majd a szolgáltatását. A főpolgármester a Budapestinfón azt is kilátásba helyezte, ha nem oldódik meg a tömegközlekedés finanszírozása, a BKV üzemeltetését felajánlja az államnak, akár a kancelláriaminiszternek. A városvezető szerint így kiderülne, "ki hazudik", vagyis a Miniszterelnökség vezetője változatlan finanszírozás mellett képes lenne-e üzemeltetni a budapesti közlekedést és elvégezni a szükséges fejlesztéseket.
Tarlós arra figyelmeztetett, a BKV-ra jutó állami pénzek nem nevezhetők támogatásnak. A tömegközlekedés az államtól kapott kötelező feladat, az agglomerációs közlekedést viszont Budapest önként biztosítja. A fővárosnak évente 31,4 milliárd forint vesztesége keletkezik, ebből 11,7 milliárd az agglomerációs közlekedésből, 10 milliárd az állam által előírt, de nem ellentételezett díjkedvezményekből, egyebek mellett a diák- és nyugdíjas bérlet árengedményeiből származó veszteség, 9,7 milliárd pedig az állam által előírt díjmentes utazás költsége. Ez az az összeg, ami évente a cég büdzséjéből hiányzik.
Bár Lázár János a csütörtöki Kormányinfón arról beszélt, a BKV idei finanszírozására a költségvetésben szereplő 24 milliárd forintot megkapja a főváros, és lapunk kérdésére a miniszter úgy fogalmazott, "folyamatban van" a pénz átutalása, az államkincstár tegnapi igazolása alapján legkésőbb hétfőig csak 22 milliárd érkezik meg. A hiányzó 2 milliárd azért nem, mert időarányosan folyósít az állam, ezért a decemberi részt november végéig nem utalják át. Akkor sem, ha a törvény szerint járó összegből mostanáig egyetlen fillért sem adott a kormány Budapestnek. A "nagyvonalúságról alkotott nézeteimbe ez nem fér bele, de nem vagyunk egyformák" - reagált erre a főpolgármester, aki szerint a 24 milliárd arra elég, hogy a BKV a jövő év első hónapjaiban is működni tudjon.
Nem lázározik - fogalmazott Tarlós, de a kancelláriaminiszter azon állítását is megcáfolta, miszerint a miniszterelnök felkérte Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, kezdeményezzen tárgyalásokat vele a BKV hosszú távú finanszírozásáról. Ez a megállapítás Tarlós szerint pontatlan, egybehangzó állítások szerint Orbán Viktor ilyet nem mondott a kormányülésen. A főpolgármester továbbra is bízik a miniszterelnökben és több miniszterben, és bízik a megegyezésben. Annak viszont örülne, ha Lázár nem foglalkozna a budapesti tömegközlekedéssel. "A Szeged-Hódmezővásárhely kötött épülő villamosvonal nagyjából 102 év alatt fog annyi embert szállítani, mint a BKV 2 hónap alatt, ha én ezt nem bolygatom, neki sem kéne piszkálnia a főváros tömegközlekedését" - figyelmeztette a minisztert. Az M3-as metró felújításával, valamint a csillaghegyi öböl árvízvédelmével kapcsolatban a Miniszterelnökség vezetőjének azt üzente, sürgős volna, hogy mielőbb döntsön a kormánnyal kötendő támogatási szerződésekről. Ha ezeket év végéig nem tudják aláírni, komoly bajok lehetnek e beruházásokkal. Amennyiben ezekre a dokumentációkra a kancellária "ráül", a város nem tud felelősséget vállalni a következményekért.
Nem tud arról, hogy létszám-leépítési szándék lenne a BKV-nál, ezt a 28 szakszervezet közül csak az egyik vezetője állítja, aki egyébként nem ellenőrzött hírek szerint "DK-s szakember". Ezt már lapunknak válaszolta a főpolgármester, akit ilyesmiről állítása szerint nem tájékoztatott a közlekedési cég vezetője. "Furcsa, hogy mindig csak ő állítja, hogy létszámleépítések lesznek" - fogalmazott. A Népszava a napokban megírta, a BKV 110 karbantartót készül hamarosan elküldeni, ami miatt az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) vizsgálatot kezdeményezett.
Vannak bizonyos kispártok, amelyeknél a budapesti elnök és a tagság kis túlzással ugyanaz a személy, és amelyek "egy fogyatékos értelmű vadászkopó megiramodásának tempójával" vetik rá magukat bizonyos témákra, és ezzel rendre mellényúlnak. Erről szintén lapunknak beszélt Tarlós, amikor a Liberálisok fővárosi elnökének nyílt levele kapcsán megkérdeztük, adott-e megbízást a főváros a Századvégnek. Kiderült, a cég egy kisebb tanulmányt készített a BKV-ról 2011-ben, de azt a kormány rendelte és fizette. Ő főpolgármesterként egyetlen megbízást sem adott a Századvégnek.
Ne avatkozzanak egymás dolgába. Ezt a főpolgármester lapunkon keresztül üzente Lázárnak. Közölte, bár a Széchenyi Könyvtár áthelyezéséről éppen úgy van véleménye, mint az új budapesti szuperkórház helyéről, ám mert mindez nem az ő kompetenciája, érdemben nem szól bele és a kancelláriaminiszternek is ezt ajánlja, ami a budapesti ügyeket illeti.