Európai Unió;kártérítés;repülőjárat;Kurucz László;

Nekünk fizetni kell a túlsúlyért, de nekik is fi zetni kell ám a késésekért FOTÓ: NÉPSZAVA

- Elszállhat a pénzünk

Majd' százezer forintot is lehet a kártérítés a repülőjárat törlése, vagy jelentős késése miatt, a jegyár visszatérítésén kívül. Az utasok többsége azonban nincs tisztában a jogaival, többnyire csak bosszankodnak az őket érő kellemetlenségek miatt.

Luxusból hétköznapi tevékenységgé vált a repülés. A forgalom exponenciális növekedésével azonban a légi folyosók és repülőterek is egyre zsúfoltabbak lettel. Igaz, a késéseknek csak egy része vezethető vissza a légikikötők szűk keresztmetszetére, sok egyéb ok is közrejátszik, mint az időjárás, vulkán kitörés, műszaki hiba. Nyáron, a turista szezon beindulásával tovább növekedhet a járattörlések, késések kockázata.

A lényeg azonban az, hogy az uniós szabályozás szerint a járattörlés és késés miatt az utasnak mindenképpen jár az adott légitársaságtól a segítség, illetve a kártérítés. Ettől csak nagyon kevés esetben térhetnek el, például ha a gép ütközik egy madárral, ha valamilyen politikai fordulat, illetve munkaügyi vita miatt törlik a járatot, vagy késik a gép. Háromórás várakozás után már jár a kártérítés, de ötórás késésnél az utas el is állhat az utazástól, s akkor a jegy árát is köteles a légitársaság kifizetni.

Járattörlés esetén, ha azt a légi cég nem jelezte legalább két héttel korábban, ingyenes átfoglalással segíthetik az utast a tovább utazásban, de téríteniük kell étkezését, telefonköltségét, sőt szükség esetén legfeljebb 5 naig szállásról is gondoskodniuk kell. A jegy árának visszatérítése mellett a kártérítés ilyenkor is jár.

A légitársaságok ezt nem verik nagy dobra, így az utasok többsége csupán bosszankodik vagy panaszkodik a tévékamerák előtt, holott a repülőút távolságától függően akár 250-600 eurós kártérítésre is jogosultak lennének járattörlés, vagy 3 órát meghaladó késés esetén.

Az uniós fogyasztóvédelem minden, az unióban bejegyzett társaságra, valamint olyan járatra vonatkozik, amely a közösség területéről indul, függetlenül attól, hogy a célország nem tagja az Európai Uniónak, vagyis például Norvégiára meg Svájcra is érvényesek a brüsszeli előírások. Kivétel, amikor a célországba egy szintén nem uniós tag repterén kell átszállni, például Budapest-Moszkva-Bangkok. A legtöbb, unióba irányuló légi járatra is vonatkozik viszont a közösségi fogyasztóvédelem. A járattörlés, késés miatti kártérítési kötelezettség a menetrend szerinti, a charter, a fapados uniós belföldi járatokra egyaránt érvényes.

A kártérítések miatt az érintett légitársasághoz kell fordulni, ezért érdemes a repülőjegyet és a beszállói kártyát is megőrizni. Ha a légitársaság valamilyen ürüggyel visszautasítja a kárigényt, akkor jogi útra is terelhető a kárigény, de vannak olyan cégek is Magyarországon, amelyek átvállalják az utastól a hosszadalmas procedúrát.

Kurucz László, a Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) helyettes szóvivője a Népszavának elmondta, a nyári menetrend márciustól október végig tart, de a legforgalmasabb időszak a július-augusztus. Mára általában elmosódtak a határok a hagyományos és a diszkont légitársaságok között, a szolgáltatásokban és az árakban is. A ferihegyi repülőtér három tucat légitársaság járatait indítja, fogadja. Tavaly 9,2, idén 9,5-9,6 millió utasra számít a BA Zrt. Ennek ellenére a késések aránya nemzetközi összehasonlításban sem magas.

Mennyire számíthatunk
Az útvonal hosszától függően 250–6 00 euró kártérítésre lehet jogosult, ha a légitársaság megtagadja az utas beszállítását, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre.
Az Európai Unión belül:
1500 kilométer vagy annál rövidebb útvonal - 250 euró
1500 kilométer felett-  400 euró 
Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében:
1500 kilométer vagy annál rövidebb útvonal - 250 euró
1500–3500 kilométer - 400 euró
3500 km felett - 400 euró 
Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. (Forrás: Repjegy.hu)



Marad a helyén, vagyis a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vezetői székében Vida Ildikó. Varga Mihály az ATV Szabad szemmel című műsorában vasárnap este egyenesen kacsának nevezte a NAV elnök leváltásról szóló sajtóhíreket, szerinte eddig fel sem merült olyan kifogás, amely Vida menesztését indokolná. A nemzetgazdasági miniszter hozzátette, hogy "nincs olyan kormányzati szándék, hogy most azonnal el kelljen bocsátani".