A katasztrófa okait kutató nyomozás tegnap óta a 28 éves másodpilótára, Andreas Günter Lubitzra irányul. A pilótafülkében elhangzott beszélgetések alapján ugyanis egyértelművé vált, ő okozta a tragédiát, s feltehetően szándékosan száguldott neki az Alpok egyik hegyormának 700 km/h-s sebességgel. Az utasok mit sem sejtettek abból, hogy gépük a halálba száguld. Az utolsó pillanatig nem gondolták, mekkora a baj. A becsapódáskor minden utas és légikisérő azonnal életét vesztette.
Brice Robin államügyész csütörtöki sajtóértekezletén elmondta, bár a repülési adatokat tartalmazó fekete dobozt egyelőre nem találták meg, az utolsó fél óra eseményeit sikerült rekonstruálni. Az első húsz percben normális kommunikáció zajlott a pilóta és a másodpilóta között, viccelődtek. A pilóta közölte, megkezdi a leszállást. Aztán arra kérte a másodpilótát, rövid időre vegye át a gép irányítását. Hallani, amint kilép a fülkéből, majd becsukódik az ajtó. Az államügyész elmondta, ezután egészen a becsapódásig a másodpilóta egyedül maradt a kabinban. Robin szerint szándékosan manipulálta a gép automatikáját, s csökkentette a magasságot. „Ez arra utal, hogy tudatos cselekmény történt” – jelentette ki.
Hallható, ahogy a pilóta vissza akar jutni a fülkébe. Egyre hangosabban kopogtatott, majd azt kiabálta: „Engedj be!” A másodpilóta azonban nem reagált. A Marseille-i torony is megpróbált kapcsolatba lépni vele – mindhiába. A légiirányítók felszólították arra, adjon le segélyhívást, de erre sem érkezett válasz. Ugyanakkor mély lélegzeteket vett, tehát biztosan életben volt, amikor a tragédia történt.
A háttérben ütések, csapások hangját lehetett hallani, ami arra utalhat, hogy a pilóta megpróbálta betörni az ajtót. Nem sokkal később azonban bekövetkezett a katasztrófa. Bár egyértelmű a másodpilóta, Andreas Lubitz felelőssége, az államügyész többször is kiemelte nem terrorcselekmény történt. Az ezt firtató kérdésekre később aztán megemlítette, megérti, hogy főleg ez érdekli az újságírókat, hiszen ha valaki öngyilkos akar lenni, azt nem egy 150 személyt szállító géppel hajtja végre.
Bár a Germanwings tragédiájával kapcsolatban már tisztábban lehet látni, a kérdőjelek ezzel együtt sokasodtak. Miért nem engedte be a kabinba a pilótát a másodpilóta? Miért száguldott a halálba? Kapcsolatban állt-e szélsőséges csoportokkal? A német ügyészség mindenesetre gyilkosság miatt indított eljárást – közölte Thomas de Maiziere belügyminiszter.
Választ legfeljebb az adhat, ha sikerül minden részletre kiterjedően feltérképezni Andreas Lubitz személyiségét, illetve környezetét. A fiatal pilóta Rajna-vidékről származik, Montabaur városából. A szüleinél lakott, s Düsseldorfban is volt lakása. 630 repülési órát tudhatott maga mögött, tehát elég tapasztaltnak számított a szakmában.
2013 szeptembere után került a Germanwingshez, a Lufthansánál Brémában eltöltött kiképzési időszak után. Egyik társa, akivel együtt sajátította el a repülés tudományát, közleményében azt írta, Lubitz álma mindig is a repülés volt. A német n-tv hírtelevízió megszólaltatta egyik ismerősét, aki szerint a 28 éves fiatalembert visszafogott személyként ismerték, de „nem volt őrült, pedig ebben a szakmában ez sem ritka” – jelentette ki.
Kényszerleszállt egy Airbus A320-as Barcelonában
Kényszerleszállást hajtott végre a Vueling spanyol diszkont légitársaság Airbus A320-as utasszállító repülőgépe a barcelonai El Prat repülőtéren csütörtök délelőtt, ez ugyanaz a járműtípus mint ami kedden lezuhant a francia Alpokban. A VLG1812-es számú járat Barcelonából indult Münchenbe, ám a kapitány a felszállást követően égett szagot érzett. "Elővigyázatosságból" a visszafordulás és a kényszerleszállás mellett döntött. Az égett szagot az utasok is érezték, akik "furcsa" zajokról is beszámoltak. Az El Periodico lap szerint a keddi tragédia miatt kialakul "pszichózis" is közrejátszatott abban, hogy inkább visszafordították a gépet.