Február elsejétől változik az útdíjrendszer, több szakasz ingyenes lesz, közöttük a ferihegyi gyorsforgalmi út - jelentette be Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára. A megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem az ezt követő első csomópontig lesznek érvényesek. A kormány eltörli az 1470 forintos eljárási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben. Akik januárban díjfizetés nélkül hajtottak díjköteles szakaszokra, nemcsak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végéig éves matricát vesznek, hanem az egyéb esetekben szokásos szolgáltatási díjat sem kell megfizetniük.
Az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatóak, így a Budapest és Győr, illetve a főváros és a Balaton déli partja között rendszeresen közlekedőknek így 4 helyett elég 3 megyei matricát váltaniuk. Az M86-os főút szombathelyi és a 61-es főút kaposvári szakaszai (a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolat megépítéséig) díjmentesek lesznek, a dunaújvárosi Pentele és a szekszárdi Szent László-hidakra sem kell matrica, a Megyeri-híd mintájára. A négy vagy többgyermekes nagycsaládok és mozgásukban korlátozottak számára várhatóan áprilistól utólagos kompenzációt biztosítanak a D2 és D1 kategóriák közti különbség megtérítése érdekében.
A budaörsi autópálya szakaszokat nem érintik a bejelentett változtatások, azok fizetősek maradnak. Aki viszont csak egyszer használta az adott megyei matricát ebben a hónapban a most ingyenessé vált szakaszon, szintén visszakaphatja az árát - visszaváltani pedig február 28-ig lehet, díjmentesen. Az új matricák mellett a területkorlátozás nélküli tíznapos, havi és éves matricák továbbra is elérhetőek.
Fónagy János fejlesztési államtitkár magyarázza a bizonyitványát FOTÓ: MTI/SZIGETVÁRY ZSOLT
Tóbiás József, az MSZP elnöke elmondta, azt a bejelentést várták a kormánytól, hogy elismeri: rossz vicc volt az útdíj bevezetése az eddig nem fizetős autópálya-, autóútszakaszokra. Az MSZP követeli, hogy a kormány vonja vissza a társadalommal és az önkormányzatokkal sem egyeztetett, szakmailag pedig végiggondolatlan útdíjat.
Ugyanakkor mához egy hétre azért tartanak demonstrációt a szocialisták, mert úgy látják, segíteni kell a kormányt döntése meghozatalában. Március 1-jére pedig civilek ígértek országos útelzárásokat tiltakozásul az útdíj kiterjesztése miatt.
A Magyar Autóklub (MAK) csalódással vegyes megelégedéssel értesült a hírekből Fónagy János fejlesztési államtitkár tegnapi, az útdíjazás részleges visszavonásáról szóló bejelentéséről - írta közleményében Kovács Kázmér ügyvéd, a szervezet jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke. Csalódtak, mert az elkerülő utak, bevezető főútvonalak és az M0-ás körgyűrű díjasítását a kormány nem vonta vissza. Kifogásolták, hogy továbbra sem mutatott be a kormány olyan hatástanulmányokat, amelyek alátámasztották volna a koncepcionális módosításokat. Emiatt kérdésesek a kormány által várt költségvetési előnyök is, miközben szakmailag egyértelműen bizonyítható a változtatások közlekedésbiztonságra, környezetvédelemre gyakorolt káros hatásai. A MAK a megyei matricák bevezetését kezdettől támogatta, miután azok nem alternatívái, hanem kiegészítői az eddigi matricás rendszernek, mely változtatás következtében olyanok is használni fogják az autópályákat, akik eddig nem tették. Az Autóklub üdvözli, azt is hogy javaslatait a kormány elfogadta, s visszavonta a próbaidő alatti 1 470 forintos pótdíjakat, és a megyei matricák megyehatárokon túli kijáratokig tartó érvényességét. Bíznak abban, hogy ha az első hónapok tapasztalatai igazolni fogják az elkerülő utak és a bevezető főútvonalak díjasítására vonatkozó módosítás elhibázottságát, akkora kormány az útdíjfizetési kötelezettség kiterjesztéséről szóló intézkedését teljes egészében visszavonja azt.
Ugyanakkor Wittinghof Tamás, budaörsi polgármestere a Népszavának hangsúlyozta: elkeserítőnek tartja a kormányzati döntést. Érdekes, hogy a honvédelmi miniszter, vagy a fideszes kaposvári polgármester - egyébként megalapozott - kritikáját meghallgatta a kormány, s a gyorsforgalmi utakat kivette a fizetős szakaszok közül. Budaörs esetében, a város úthálózatának része az M1-M7-es egy szakasza, aminek kiépítésére a település mintegy 10 milliárd forintot költött, maradt a díjköteles körben. A polgármester lapunknak megjegyezte, már a héten megkezdték a forgalomszámlálást Budaörsön, mert szemmel láthatóan máris megnőtt a város belső forgalma, ami drámaivá válhat a vasárnapi zárva tartás miatt péntek-szombati napokon. Nem adják fel, és téved aki azt hiszi, hogy hagyják, hogy bárki ellehetetlenítse az agglomeráció településeit - tette hozzá Wittinghof Tamás.
Az Index mérleget vont a kormánydöntés után:
1. Az M0-s fizetős marad.
2. Matrica kell a nagy bevásárláshoz Budaörsre vagy Dunakeszire.
3. Mégis ingyen autózhatunk a reptérre.
4. Fizetős marad az M2-es.
5. Budapest–Siófok: elég három matrica.
6. Az M1-esen nem számít az elfelejtett kijárat.
Az M1-es Fejér megyei szakaszai használhatóak a szomszédos matricákkal (Pest és Komárom-Esztergom), vagyis a Budapest–Győr táv immár három matricával megtehető.
7. Véletlenül lett fizetős az M30.
Aki csak ezért a szakaszért vett megyei autópálya-bérletet, visszaadják annak árát február végéig.
8. Nem kell fizetni, hogy elkerüljük Kaposvárt.
9. Átmenetileg ingyenes az M86-os.
Addig, amíg nem kapcsolódik gyorsforgalmi úthálózathoz.
10. Ingyenesek lesznek a hidak.
11. Fizetősek maradnak a határátkelők.
A röszkei és a hegyeshalmi határátkelő is.
12. Próbálják rendesen kitáblázni.
Több szakaszon nem egyértelmű, hogy fizetni kell-e az útért, és meddig.
13. Egyszerűbb lesz majd megvenni a matricát.
Februártól már SMS-en is lehet megyei matricát venni.
13+1 Kedvezmény a sokgyermekes családoknak és a mozgássérülteknek.