Kovács Kázmér ügyvéd, a MAK Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke a Népszavának elmondta, a megyei matricák bevezetésével igen, az autópályák bevezető szakaszainak, illetve a települési elkerülő útszakaszok díjasításával viszont nem értenek egyet, s ezért azok visszavonását javasolják. Azt is hangsúlyoztam, hogy ezt nem kívánjuk azzal gyengíteni, hogy a részleteken alkudozzunk, az útdíj kiterjesztésének eltörlését szeretnénk elérni - tette hozzá Kovács Kázmér. Az Autóklub el akarja érni, hogy vonják vissza a miniszterelnök állítása szerint is próbaidő alatt a jóhiszeműen tévedő autósokat sújtó 1470 forintos ügyintézési díjnak álcázott "büntetést".
Kovács Kázmér szerint tarthatatlan az érintett közúti hidakon a kétszeres díjfizetés is. A szakjogász úgy vélte, a jelenlegi útdíjrendszer a mostani formájában semmiképpen sem tartható fenn, a Népszavának több lehetséges forgatókönyvet is fölvázolt. A szakjogász úgy vélte, a jelenlegi útdíjrendszer a mostani formájában semmiképpen sem tartható fenn, a Népszavának több lehetséges forgatókönyvet is felvázolt. Elképzelhető, hogy a 2015 januárjától bevezetett díjfizetési rendszert véglegesen vagy átdolgozásra visszavonja a kormányzat. Az sem zárható ki, hogy bizonyos korrekciókkal marad a jelenlegi rendszer. Ha ez a korrekció továbbra is ellentétes lesz a közlekedők érdekeivel, és a közlekedési kormányzat nem tudja hatástanulmányokkal alátámasztani, hogy a kiigazítások hátrányai és előnyei legalább kiegyenlítik egymást, akkor az Autóklub kénytelen lesz továbbra is föllépni a kiterjesztett útdíjrendszer ellen.
Tegnap Fónagy János és Tasó László államtitkárok önkormányzati egyeztető fórumot is összehívtak. Ezen az önkormányzati szövetségek, a mozgáskorlátozottak és a nagycsaládosok képviselői vettek részt. Sértő-Radics István, az Együtt elnökségi tagja a Községi Önkormányzatok Szövetsége nevében vett részt, s úgy vélte, a kormányzat elismerte, az útdíj kiterjesztésből nem lesz többlet bevétele. A polgármester szerint az egyeztetés megkésett, mivel a bevezetett útdíj káoszt eredményezett az utakon.
Az egyébként konstruktívnak mondható tárgyaláson még a fideszes résztvevők többsége is az útdíj ellen foglalt állást. Arra a kérdésre, hogy mire költik majd az útdíjból befolyó pénzt, Fónagy azt válaszolta, hogy a kormány számításai szerint az útdíj nagyjából nullszaldós lesz, az állam semmit nem nyer rajta. A községek esetében fontos kérdés a falugondnokok, illetve a támogató szolgálatok autójára megvásárlandó útdíj-matrica átminősítése, mely az önkormányzatokra az eddigihez képest kétszeres terhet ró.
Wittinghoff Tamás, budaörsi polgármester is nyitottságot tapasztalt az egyeztetésen. Azt reméli, hogy a szerdai kormányülésen eltörlik az útdíjat a településeken áthaladó autópálya szakaszokon. Szerinte elfogadható megoldás lenne, ha 19 ezer forintra csökkentenék az éves matrica díját, és e helyett az autósok választhatnák a megyei matricákat. Ebből biztosan többlet bevétele származhatna a költségvetésnek - mondta el a Népszavának. A Komárom-Esztergom megye közgyűlése hétfői rendkívüli ülésén is az útdíj volt a téma: megszavazták, hogy a testület megfontolásra javasolja a kormánynak az M1-es autópálya Tatabánya és Tata közötti szakaszának díjmentesítését.