Egyre több "narancsos" településvezető tiltakozik az M0-ás körgyűrű, az autópályák, autóutak bevezető és a városokat elkerülő szakaszainak, szakaszának fizetőssé tétele ellen. Óbuda-Békásmegyer polgármestere, Bús Balázs fideszes polgármester kezdte a sort. A „Polgármesteri Körasztal” megalapítását kezdeményezi Ughy Attila, a XVIII. kerület szintén fideszes polgármestere. Szakmai, társadalmi egyeztetést javasol a peremkerületek polgármestereinek, az illetékes szervek és szervezetek, a Főpolgármesteri Hivatal és a Nemzetgazdasági Minisztérium bevonásával. Pokorni Zoltán Hegyvidéki polgármester szintén a rendkívüli egyeztetés mellett tört lándzsát. Pénteken Tarlós István - látván a kerületek kibontakozó ellenállását - inkább az élére akar állni az egyeztetési kezdeményezésnek és hétfőre mind a 23 polgármestert várja az M0 körgyűrű fizetőssé tétele miatt kialakult helyzet tisztázására. A főpolgármestert - a korábbi, egyeztetésekről szóló hírek cáfolataként - Moszkvában értesült a bejelentésről.
Ezzel párhuzamosan a Megyei Jogú Városok Szövetsége pénteken elfogadott határozatában szintén azt kérte, ne legyenek fizetősek az M0-ás és a nagyvárosokat elkerülő autópálya, és autóút szakaszok sem - közölte Kósa Lajos leköszönő elnök. A főleg fideszes polgármesterekből álló grémium szerint ugyanis a tervezett intézkedés célt tévesztett. Ez újabb kátyú az orbáni úton - fogalmazott a Népszavának egy fideszes városatya, aki úgy vélte, ebből a helyzetből arcvesztés nélkül nagyon nehezen hátrálhat ki a miniszterelnök.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub (MAK) jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke a Népszavának elmondta - a miniszterelnök pénteki rádióinterjújában elhangzottakkal ellentétben - a kormányzat velük sem egyeztetett. Orbán Viktor azt is állította, hogy igenis készültek hatástanulmányok. Az Autóklub jogi szakértője azonban nem látott olyan tanulmányokat, amelyek ennek a döntésnek a lehetséges előnyeit és hátrányait elemezte volna. Szerinte ez a tervezet a jelenlegi formájában az autóstársadalom számára elfogadhatatlan, vonatkozzon a díjfizetési kötelezettség az az M0-ás bármelyik szakaszára is.
A MAK 1996-98-ban éppen azért indított pert - amit Kovács Kázmér meg is nyert - az M7-es akkori üzemeltetője ellen, mert a szolgáltatásokhoz képest túlzottan magas díjakat szabott meg. Márpedig az autópályáknak olyan díjszabást kell alkalmaznia, amely vonzó az autósok számára, a kínált előnyök arányban állnak a fizetendő összeggel. Az M0-ás, illetve annak egyes szakaszainak fizetővé tétele jelentősen sújtja a fővárosiakat és az agglomerációban élőket - hangsúlyozta Kovács Kázmér. Az autósok többsége ellenzi ezt a döntést, még akkor is, ha kétségtelenül lesznek olyanok, akik előnyösnek tarthatják a megyei autópálya matrica rendszer bevezetését. Ez a kör azonban kisebb, mint azoké, akik számára ez a lépés hátrányos. Azok például biztosan nem fognak jól járni, akik akár több megyén át érkeznek a fővárosba és kötelezően igénybe veszik a körgyűrű fizetős szakaszát, de gyakran más-más irányba hagyják el Budapestet.
A közlekedési ügyekkel foglalkozó jogász nem tud olyan uniós kötelezettségről, amire a kormányszóvivő hivatkozott, azzal indokolva, hogy a kormány kénytelen volt fizetőssé tenni az M0-ás körgyűrűt, az autópályák fővárosba bevezető szakaszát, illetve a városokat elkerülő autópálya, autóút szakaszokat. Ezzel szemben olyan előírások valóban vannak, hogy brüsszeli támogatással épült autópályát, vagy várost elkerülő körgyűrűt nem lehet fizetőssé tenni. Az M0-ás déli szakasza is ilyen.
Jávor Benedek, a PM európai parlamenti képviselője lapunknak megerősítette, ő sem tud olyan uniós követelményről, amelyre Orbán Viktor hivatkozott a díjfizetés bevezetésének bejelentését követően. A képviselő szerint a miniszterelnöknek a körgyűrűvel kapcsolatos pénteki nyilatkozatában még csak véletlenül sem igaz egyetlen állítása sem. A budapesti körgyűrű bevonása a fizetős rendszerbe, a miniszterelnök állításával szemben, rossz a magyaroknak, ez az agglomeráció megadóztatása, súlyos károkat okoz a budapestieknek és a környékbeli településeken élőknek. Európában a településeket elkerülő útszakaszok ingyenesek, hogy a városok helyett azokra terhelődjön az átmenő forgalom, ennek eredményeként pedig javuljon a levegő minősége. Brüsszel emiatt akár a körgyűrűt fizetőssé tevő döntések visszavonását is elrendelheti a későbbiekben - közölte Jávor Benedek.
Az emberek egészségét veszélyeztető, felesleges, pusztán a rémült pénzszerzést célzó vergődés helyett átgondolt, felelős kormányzásra lenne szükség - tette hozzá. Az EP-képviselő úgy vélte "ez Orbán Viktornak szemmel láthatólag nem megy, ideje abbahagyni az egészet".
Határozati javaslatot nyújtanak be a budapesti szocialista országgyűlési képviselők azért, hogy a kormány ne tehesse fizetőssé a jelenleg díjmentesen használható autópálya-szakaszokat - mondta Kunhalmi Ágnes, az MSZP fővárosi elnöke pénteken a IV. kerületben, a Megyeri hídnál tartott sajtótájékoztatón. Kunhalmi közölte: ez az útdíj nem más, mint annak a bizonyítéka, hogy a 2015-ös költségvetést még el sem fogadták, de már "sajnos meg is bukott". Hozzátette: "a kormányzatnak fogalma sincs arról", hogy ez az útdíj mit okoz a budapestiek életében és a főváros gazdaságának.