Négy esztendővel ezelőtt, a Parlament mellett még emlékezhettek erre az eseményre a baloldali-demokraták az egykori miniszterelnök, az első magyar köztársasági elnök, emigráns baloldali nagykövet, Károlyi Mihály akkor még ott álló szobránál. Az akkori Szép Szó lapjain baloldali elkötelezettségű fiatal történészhallgatók is emlékeztettek rá; valamint a jeles magyar filozófus, Tamás Gáspár Miklós is hallatta hangját, s feltette a kérdést: „miért gyűlölik Károlyit?”
Mi a baj Károlyival?
Valóban, miért? A kérdés ma is aktuális, hisz az idei nyár óta, egykori pesti szobrának helyére - korábbi ígéretét beváltva - a hatalom Tisza szobrát állítatta.
„Miért gyűlölik Károlyit?” Azért, mert a nemzeti függetlenséget visszaszerző őszirózsás forradalom az ország élére állította? Azért, mert mereven a területi integritás alapján állt, s az ő kormánya íratta először a plakátokra: „Nem, nem, soha!”? Azért, mert nem volt hajlandó aláírni a trianoni békénél enyhébb fegyverszüneti szerződést sem? Azért, mert az ő nevéhez fűződik a földosztás? Azért, mert fölelevenítve Kossuth gondolatát és a kelet-európai népek összefogását szorgalmazta? Azért, mert elkötelezett antifasiszta volt, aki emigrációjában meg merte szervezni az antifasiszta magyar emigránsok szervezetét, s felhívást tett közzé Horthy „feudális és fasiszta” rendszerének lerombolására? Azért, mert közel három évtizednyi emigráció után a világégést követően azzal az elhatározással tért haza szülőföldjére, hogy pártokon felül álló politikus akar maradni? Azért, mert 1949 júniusában, Rajk László letartóztatásáról értesülve beadta lemondását, majd amikor a volt belügyminiszter ellen felhozott vádak nyilvánosságra kerültek, Párizsban nyilvánosan leleplezte azok hazug voltát?
A kilencvenhat esztendővel ezelőtti őszi forradalom győzelmével Magyarország kivált a világháborúban katonai vereséget szenvedett, és a nemzetiségi mozgalmak felerősödése miatt felbomlott Monarchiából, államformája először alakult köztársasággá. A forradalomnak, a létrejött köztársaságnak, Károlyinak ma is vállalhatók a törekvései.
Valószínűleg – Tamás Gáspár Miklós korábbi gondolatai szerint is – Károlyinak a mai napig azt nem bocsátják meg egyesek, hogy az akkori szervezett munkássággal kötött szövetséget, hogy „elárulta” azt a történelmi osztályt, amelyhez tartozott, és helyette az elnyomottak, a megalázottak, a nincstelenek osztályához, s az igazságosság, a humanizmus, az egyenlőség eszméihez csatlakozott.
Egy másik címer
Károlyiék törvénybe iktatták a sajtó-, az egyesülési és gyülekezési szabadságot, szociális reformokat indítottak, munkanélküli-segélyt adtak, elengedték az adóhátralékokat, betiltották a tizennégy éven aluli gyermekek foglalkoztatását, emelték a béreket, a leszerelt katonáknak jelképes végkielégítést adtak, amnesztiát a politikai okokból bebörtönözötteknek. Elszántak voltak a parasztok földhöz juttatásában, tervezték a nyolc órás munkanap bevezetését és a társadalombiztosítás kiterjesztését.
Az 1989-es, harmadik Magyar Köztársaságnak emlékezetpolitikájában vállalnia kellett volna az első Magyar Köztársaságot. Ha nem is nemzeti ünneppé, de legalább nemzeti emléknappá kellett volna nyilvánítania kikiáltásának napját, úgy, mint a második köztársaság, az 1946-os kikiáltásának évfordulóját, s évente, állami szintű emlékezés keretében koszorút helyeznie egy-egy közjogi méltóságnak, köztük Károlyi gróf nemzeti sírkertbeli nyugvóhelyére.
De a köztársaság eszményének máshogy, szimbólumaiban is erősödnie kellett volna. 1848 után második alkalommal Károlyi Mihály a ’18-as első köztársaságtól hivatalossá tette a korona nélküli címert, helyette a '48-as úgynevezett Kossuth-címert fogadtatta el. A ’89/90-es rendszerváltoztatók többsége nem ehhez a demokratikus hagyományhoz, hanem a II. világháború előtti úri Magyarországhoz nyúltak vissza, amelyet leginkább a koronás címer szimbóluma fejez ki. Pedig a köztársaság eszménye nem jobb-, és baloldaliság kérdése! Talán egyszer majd az 1848/49-es mintához hasonlóan a Kossuth-címer hivatalosan-egyenjogúan is használható lesz a koronás mellett...
Vállalható elvek
Vállalható mindez, s vállalható a ’18-as gondolatiság: vagyis az, amit sokan függetlenségnek, demokráciának, igazságosabb közteherviselésnek, parlamentáris többpártrendszernek, vagyis egyszóval köztársaságnak neveznek.
A forradalom közelgő századik évfordulójáig reménységül álljanak Károlyi szavai: „Hiszek abban, hogy az eszmék és a szemben álló társadalmi erők jelenlegi küzdelméből – ha marad rá idő – új szintézis fog születni…”