;

Magyar Nemzeti Galéria;életmű-kiállítás;Bálint Endre;Kolozsváry Ernő;avantgárd;

Minden műtárggyá válik Bálint Endre keze alatt FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- A nyolcadik templom

A Magyar Nemzeti Galéria, folytatva a magyar művészet meghatározó alakjait feldolgozó sorozatát ezúttal Bálint Endrét, a modern magyar művészet, az avantgárd egyik legjelentősebb alakját mutatja be.

100 éve született Bálint Endre, 30 éve volt utoljára átfogó kiállítása a magyar művészettörténet egyik legtitokzatosabb művészének. A február 1-től május 11-ig a Magyar Nemzeti Galériában látható, A nyolcadik templom című tárlaton nemcsak az ismert alkotásokkal, hanem eddig magángyűjteményekben rejtőzködő művekkel is találkozhat a nagyközönség.

A tárlat kurátora, Kolozsváry Marianna egészen régi és meghitt viszonyban van a művésszel, hiszen a festő alkotásai között nőtt fel, lévén édesapja, Kolozsváry Ernő volt Bálint Endre egyik legnagyobb gyűjtője. Évtizedek óta él a fejemben egy Bálint Endre kép, amely most végre a közönség számára is megismerhető lesz.

Személyes, és roppant gazdag kiállítás született. A korai képekre jelelemző arany, majd a párizsi korszakot idéző zöld, és az utolsó évek világához illeszkedő sötétszürke háttér előtt láthatóak a munkák, melyeket a szellemes installációnak köszönhetően egy labirintusban járva fedezhetünk fel. Ez a labirintus Kolozsváry szerint a művész nehézségekkel teli életútját is jelképezi.

Felbukkan egy helyütt annak a parányi padlásszobának a rekonstrukciója is, ahol legfontosabb műveit alkotta, a rádióból francia sanzonok szólnak, még a művész kedvenc sapkája is látható, a sok-sok festmény mellett. Bálint művelt, a kulturális életre nagy befolyással rendelkező családban született száz évvel ezelőtt.

Édesapja a Nyugat és a Népszava kritikusa, Bálint Aladár volt, édesanyja révén pedig Osváth Ernővel a Nyugat szerkesztőjével is rokonságban állt. Ám apja 1924-es halálával egyik napról a másikra véget ér a boldog gyermekkor, anyjának állást kell vállalni, ő árvaházba kerül, ahol nélkülözés, megaláztatás lett az osztályrésze.

Megbetegszik, de menekül is a betegségbe - hangsúlyozza a kurátor. Bálint, bár rajziskolát végez, de nem akar festő lenni. Még Párizsban sem. Koldusszegényen bolyong a városban, s amikor épp felemel egy eldobott csikket a földről, hirtelen a kirakatban Braque, Matisse, Picasso metszeteit látja, akkor dönti el, ő is festő lesz. Idehaza, Vaszary iskolájában ismerkedik meg Vajda Lajossal, Ámos Imrével, Anna Margittal, akik nagy személyes és művészi hatással vannak rá.

A kiállításon az ihlető francia és magyar művészek egy-egy alkotása helyezi kontextusba Bálint korai munkáit. Nem marad belőlük sok. A háború után egy üres házmesterlakásban összegyűrve, összetörve talál rájuk. Annyira elkeseredik ettől, az örök elégedetlen festő, hogy egy depressziós pillanatában megsemmisíti valamennyit.

A háború után szinte természetes, hogy a szabad szellemű, a legkorszerűbb tendenciák jegyében működő Európai iskolához csatlakozik. Még egy budai villát is kap alkotó közösségük az államtól. De hamar vége szabad a szabadságnak. A házat elveszik, az irányzatot betiltják, s következik a szörnyen zsúfolt, emberi létezésre alig alkalmas Rottenbiller utca lakás. És a nyomor élete állandó társa.

A Bábszínházba kerül, megismerkedik Bródy Verával, Ország Lilivel. A forradalom után menekülni kényszerül, hat évet él Párizsban. A magyar kolónia segíti ugyan, de nem arat sikert. Franciául nem tud, s nem akar megfelelni semmiféle klisének, izmusnak, irányzatnak, gyűjtői igénynek.

Egy jelentős megbízást mégis szereznek számára, a híressé vált Biblia-illusztrációval annyi pénzt keres, hogy utazásra is telik. Különösen Katalónia művészete nyűgözi le, a kiállításon látható az a középkori festett gerenda, illetve egy részben elpusztult freskó, mely számos művének ihletője lett.

Párizsban, honvágytól és magánytól gyötörten alkotja meg élete főműveit. Amikor hazatér, és Kassáknak megmutatja őket, a mester csak annyit mond: Bálint, maga már akár meg is halhat. Minden műtárggyá válik a keze alatt, az alkotóház felszedett ócska parkettájára kalózjeleneteket fest, de van, hogy egy kihajított vécédeszkára, félig korhadt szentendrei kerítés lécre dolgozik.

A hetvenes években készülnek nagy összegző művei. Később már asztmája miatt nem festhet, mert nem bírja a terpentin szagát. Ekkor kollázsokat készít, amikhez sok esetben saját képeinek fotóit is felhasználja.

A kiállítás legutolsó alkotása, a kiállítás címadó darabja, a Szentendre nyolcadik temploma című alkotás. Szentendrén - ahová a művész erősen kötődött - hét templom van, ez az oltár, a nyolcadik, a művészet, pontosabban Bálint művészetének temploma. Egy-egy kockája egy-egy életszakaszát jelképezi - magyarázza a kurátor.

A kiállításhoz egy új, átfogó kutatásokon alapuló monográfia készül, eddig soha nem publikált dokumentumok, fotók, életrajzi adatok, emlékezések, és eddig nem reprodukált művek sorával.

A hétvégi müncheni biztonságpolitikai konferencián az ukrán ellenzék az Európai Unió és az Egyesült Államok képviselői egy Ukrajnának szóló segélycsomag mielőbbi tető alá hozásáról egyeztek meg. Az ukrán ellenzék képviselői elmondták, hogy a kormányzat és az ellenzék közötti egyeztetéshez a nyugati államok közvetítését és egy 15 milliárd dolláros azonnali segélyt tartanának szükségesnek.