Már csak az idősebb budapestiek emlékeznek metróátadásra: a fontos gerincvonalak beindulásakor mindig radikálisan átrendezték a felszíni közlekedést is. Ma már sokan bírálják, hogy például a Rákóczi, a Bajcsy-Zsilinszky, az Üllői úton részben vagy egészében levették a felszínről a járatokat. A 4-es metró kapcsán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) remélhetőleg nem esik ugyanebbe a hibába.
Az eleve vitatott vonalvezetésű 4-es metró Kelenföld és Keleti pályaudvar közötti szakaszának átadásakor már nem tervezik a felszín mentesítését a közösségi közlekedéstől, bár például a Kelenföldi pályaudvartól busz nem indul majd a Bartók Béla út és a belváros felé. Az összes villamos megmarad viszont, a 49-est is csak ritkítják.
A korábbi metróátadásokhoz képest fontos változás, hogy a BKK csak javaslatnak tekinti saját terveit, a cég honlapján január végéig várják a lakossági észrevételeket. Bizonyos részletekben többféle változatot kidolgoztak, ezek közül is lehet választani. Ugyanitt részletes leírásokkal és térképekkel mutatják be a tervezett módosítást.
A legjelentősebb változás a 7-es buszcsaládot érinti. Maga az alapjárat megmarad, de némileg ritkábban jár majd. Még jelentősebb a ritkulás, ha tudjuk, hogy a 7A betétjárat teljesen megszűnik. Ugyancsak elbúcsúzhatunk a BKK tervei szerint a két "piroshetes"-től, a 7E és a 107E is megszűnik, hiszen ezeket helyettesíti leginkább az új metró.
Aki tehát most a Kelenföldi pályaudvartól utazik a Thököly útra vagy még messzebb, annak márciustól át kell szállnia, igaz, útjának egy részét kényelmesebben, metróval teheti meg.
A pesti oldalon maradnak a "piroshetesek" Újpalotáról, csak 8E illetve 108E lesz a számozásuk. A 8E ennek megfelelően a mai 8-as útvonalán jár majd (minden megállóban megállva), de Gazdagrétről Kelenföld vasútállomás nyugati kijáratához megy (itt is) kapcsolatot teremtve a négyes metróval. A 108E viszont Újpalotáról csak a Balaha Lujza térig megy majd.
A pesti oldalon a mai 7-es család pótlásába az is besegít, hogy két budai buszjárat útvonalát, a 112-est és a 33-ast meghosszabbítják a Bosnyák térig. A 133E pedig egészen Újpalotáig jár majd, szintén részben a "pirosheteseket" pótolva. Újpalotáról a 8E, 108E és 133E csúcsban kétperces együttes sűrűségű kapcsolatot ad a belvárossal.
Buda legdélibb térségében sok változást tervez a BKK. A 87, 87A, 187 busz az új metró ráhordójárata lesz, Őrmező, illetve a Kelenföldi pályaudvar lesz a végállomásuk. Ugyanide jön majd Törökbálintról Kamaraerdő helyett a 88-as, e járat esetében tehát ez jelentős hosszabbítás. Átszervezik a budaörsi buszokat is, a cél elsősorban a 4-es metró elérése lesz, de a Széll Kálmán térre is indul közvetlen járat.
A 114-es, a 213-as és a 214-es egész rendszere átalakul, új útvonalakat, számokat kell megtanulniuk az ezekkel járóknak.A BKK több egészen hosszú, az 5-ös buszhoz hasonlítható járatot is tervez. Gyakran fölmerül ezekkel a vonalakkal kapcsolatban, hogy értelmetlenek, hiszen senki nem utazza ezeket végig.
De nem is ez a cél, ezek a járatok különböző szakaszaikon különböző feladatokat látnak el, ám mindenhol akadnak továbbutazók, akik tehát átszállást spórolnak meg az egybevont járatokkal. A 4-es metró átadása után ilyen lesz a már említett 112-es, de még inkább a 177-es. Ez lesz a naphegyi járat, amely Pesten hosszan a 7-es család vonalát járja be, majd Pestújhelyen és Rákosszentmihályon keresztül kanyarodik vissza az Örs vezér terére.
A megállókat, végállomásokat elvileg nem érinti, de nagyon is fontos változás, hogy a Keleti pályaudvaron több busz és troli végállomása megváltozik. Ez a már most is nagyon fontos csomópont az igen kényelmetlen, hosszú gyaloglásokkal terhelt átszállásokról nevezetes. Ezen a helyzeten még rontott is a négyes metró elhúzódó építkezése. A pályaudvar tömbjének Kerepesi úti oldalán lévő parkolóba csoportosított járatokról egyszerűbb lesz átszállni egymásra és a két metróvonalra.