Eco.com;téli gumi;NFM;Magyar Autóklub;

A gumis műhelyek a múlt héten, az első havazásnál szokás szerint óriási forgalmat bonyolítottak le FOTÓ: VAJDA JÓZSEF

- Rendelet már van – de minek

Rendeletben rögzítette a téli gumi meghatározását a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), január elsejétől már csak az az abroncs számít télinek, amelynek 4 milliméternél mélyebb a bordázata. Ám kötelezővé továbbra sem teszik a téli gumikat, és várhatóan a jövőben sem fogják. Ettől függetlenül nem árt az elővigyázatosság, mert közvetve mégis megbüntethet miattuk a rendőr: egy közlekedési balesetnél súlyosbító körülmény lehet, ha az autó nem az időjárási viszonyoknak megfelelően van felszerelve. 

Január elsejétől már csak a 4 milliméternél mélyebb bordázatú abroncs számít téli guminak. Így határozott a nemzeti fejlesztési miniszter rendeletében, amely a múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben. Ám sem ez, sem a jelenleg hatályos szabályok nem írják elő a téli gumik használatát, a minisztériumban csupán egy meghatározást adtak.

Kötelezővé feltehetően a jövőben sem fogják tenni a kifejezetten a téli körülményekre tervezett abroncsokat, mert mint az NFM lapunknak egy korábbi válaszában fogalmazott: "a magyarországi földrajzi és időjárási viszonyok nem támasztják alá a téli gumi kötelező használatának előírását. A szabályozás ilyen irányú módosítása aránytalan többletköltségeket okozhatna az autósok és fuvarozó vállalkozások számára".

Jó tudni

- A minisztérium rendeletben rögzítette, januártól mi számít téli guminak
- A téli abroncsok használata továbbra sem kötelező
- A kártérítést nem befolyásolja, milyen gumi van az autón, de a rendőr büntethet miatta

"Nehezen várhatnák az autósoktól, akiknek sokszor még tankolni sincs pénzük, hogy 50-60 ezer forintot költsenek a négy abroncsra. A minisztérium inkább indirekt módon próbálja rábírni az autósokat, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően szereljék fel az autóikat" - mondta lapunknak Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese, akit arról kérdeztünk, mi értelme volt definiálni a téli gumikat anélkül, hogy kötelezővé tennék a használatukat.

Szerinte a rendeletnek két szempontból van gyakorlati haszna. Az egyik, hogy azokban az országokban, ahol kötelező a téli gumi, szintén csak a legalább 4 milliméter magas mintázatú abroncsokat tekintik télinek, így ha valaki például Ausztriában vagy Szlovákiában autózik, elkerülheti a 20-30 eurós bírságokat. A másik pedig, hogy egy közlekedési balesetnél súlyosbító körülményként vehetik számításba, ha nem az évszaknak megfelelő gumik voltak az autón, viszont a sofőrök eddig hivatkozhattak arra, ők azt hitték, megfelelő biztonságú téli abroncsot használtak.

Hozzá kell tenni, nem feltétlenül kell balesetnek történnie ahhoz, hogy közvetve megbüntessenek a gumik miatt. Mint Lovas Károly elmondta, elegendő, ha az autónk forgó kerékkel áll egy lejtőn felfelé, ezzel akadályozva a forgalmat, de akkor is esélyes a büntetés, ha túlságosan nagy féktávolsággal állunk meg egy zebra előtt. "A KRESZ előírása szerint csak olyan járművel lehet közlekedni, amely alkalmas rá, hogy biztonságosan részt vegyen a forgalomban. Ez a szabály ráhúzható a gumikra is, ám az általános gyakorlat szerint a rendőrök csak akkor vizsgálják az abroncsokat, ha balesetveszély, netán baleset okozásáról van szó" - zárta gondolatait a szakértő.

A szankcionálásra tehát konkrét előírás hiányában is van lehetőség, viszont mint a Gilyén Ágnestől, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs főosztályvezetőjétől megtudtuk, egyelőre sem a kötelező biztosítás-, sem a Casco-szerződésekben nincsen olyan kitétel, amely az abroncsokra vonatkozna. Hozzátette: a rendelet a kártérítésekre, azok megítélésére csak nagyon áttételesen, a későbbiekben a bírói gyakorlaton keresztül hathat, a téli gumik meghatározása inkább a kereskedelemre lesz hatással.

Téli gumi kötelező az Európai Unióban

Ausztria - november 1. és április 1. között minden járművön, ha az időjárás indokolttá teszi
Észtország- december 1. és március 1. között minden járművön, szegecses gumik október 1. és május 1. között megengedettek
Finnország - december 1. és február 28. között személyautóknak, kisteherautóknak és a 750-3500 kg közötti kamionoknak
Izland - téli időjárási körülmények között kötelező, április 15. és november 1. között a szegecses gumik használata tilos (ha a körülmények nem indokolják a használatát)
Lettország - december 1. és március 1. között a nettó 3,5 tonnát meg nem haladó járműveknek az ország egész területén
Litvánia - november 1. és április 1. között a 3,5 tonnát meg nem haladó járműveknek
Olaszország - hólánc használatát kiválthatja egyes útszakaszokon
Svédország - december 1. és március 31. között téli időben, kivéve külföldi járműveknek
Szlovénia - november 15. és március 15. között ha az időjárás indokolttá teszi

Hiába indította meg a végrehajtási eljárást két hete a MÁV a józsefvárosi kínai piacot üzemeltető Komondor Kft. ellen, az árusoknak eszükbe sincs összepakolni. A téli árukészletüket még tavasszal megrendelték, így csúnya bukás volna nekik, ha nem tudnának túladni a termékeken, főleg hogy a forgalmuk legnagyobb részét hagyományosan karácsony környékén bonyolítják. Ám nagy valószínűséggel ez a veszély nem fenyegeti őket. Pedig november végén még úgy tűnt, a kőbányai ingatlant tulajdonló vasúttársaság pillanatok alatt visszaszerzi a területet.