lemondás;Vitézy Dávid;busztender;BKK;közlekedési dugók;

A közösségi és autós közlekedés összehangolását sem sikerült megoldania Vitézynek FOTÓ: K 2 PRESS

- Miért mondjon le Vitézy Dávid?

A fővárosi közlekedés tönkretétele sokak szerint Vitézy Dávid nevéhez fűződik, aki azt az egyre több feladatot ellátó és pénzt felemésztő Budapesti Közlekedési Központot vezeti, amelyet feladata, hogy összehangolja a felújítási munkákat, biztosítsa a zavartalan közösségi és autós közlekedést a fővárosban. A vezérigazgató azonban hibát hibára halmoz, elég a januári havazáskor kialakult káoszra vagy a Ferenciek tere átalakítására, a hidak felújítására, netán az 1-es és a nagykörúti villamosok felújítására és az ezek miatt kialakult dugókra és a tömegközlekedés lebénulására gondolni. Nem egyszer főnökének, Tarlós Istvánnak kellett megoldania helyette a helyzetet, akinek azonban nincs joga visszahívni pozíciójából. 

Meglehetősen hosszú felsorolást kapnánk, ha megpróbálnánk teljeskörűen összegyűjteni azokat az okokat, amelyek miatt le kellene mondania Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának. Összeállításunkban rövid ízelítőt adunk.

Befuccsolt trolibeszerzés
Eredménytelen lett a budapesti trolitender. A beszerzési eljárásra állítólag mindkét pályázó hibás anyagot nyújtott be. A BKK október végén újraindítja az eljárást.

Az új utastájékoztatás csődje
Október 6-án bejelentette a BKK, hogy másnaptól indul a tesztüzem, a digitális kijelzők össze-vissza működtek. Lényege: a megállókban elhelyezett táblákra kiírják, hogy mikor érkezik az adott jármű és merre megy. Eddig rosszak a tapasztalatok a FUTÁR-ral kapcsolatban is, mert bár vasárnap bejelentette a BKK, hogy hétfőn indul a tesztüzem, egyelőre össze-vissza működnek a kijelzők.

Kíméletlen jegyellenőrök
Október első napjaiban fogdába küldtek egy 61 éves utast, aki érvényes jeggyel utazott, ám tízéves bérletigazolványán a pecsét elmosódott. Politikusok Vitézy elbocsátását követelték. A BKK szerint mégis jogos volt az eljárás, mert az esetleges hamisítás tényétől függetlenül az utas nyugdíjas-bérletszelvényén nem szerepelt a bérletigazolvány száma, másrészt az igazolvány érvényessége lejárt. Elgondolkodtató persze, hogy miért kell újraérvényesíteni a nyugdíjasok igazolványok, hiszen nyilvánvalóan nem fiatalodnak, így nehezen tudnak kiesni a jogosultak köréből.

Meggondolatlan nyilatkozatok
Azt mondta október első napjaiban Vitézy, hogy azért vannak dugók, mert lassan haladnak az autósok.

Közlekedési káosz, dugók
Megbukott Vitézynek az a mindenkin csökönyösen áterőltetett teóriája, miszerint a tömegközlekedést kell előnyben részesíteni mindenekfelett. Október 4-én már Tarlós István fővárosi főpolgármesternek kellett intézkednie a Budapesten kialakult káosz enyhítésére. Bejelentette: azonnal intézkednek a forgalmi helyzet javítása érdekében. Bebizonyította: vannak módszerek a dugók enyhítésére. Megfogalmazása szerint a forgalmi helyzetet illető kritika az operatív helyzetkezelés szempontjából jogos, ezért is utasította a BKK-t az azonnali intézkedések megtételére. Mások helyett is elnézést kért a a jelenlegi forgalmi állapotokért.

Csökönyös tagadás
Vitézy nagyjából azzal egyidőben, amikor Tarlós intézkedett helyette, kikérte magának Horváth Csaba (MSZP, fővárosi frakcióvezető) bíráló szavait, miszerint közlekedési káosz van Budapesten.

Kampánycélú átalakítások
Közlekedési káosz van Budapesten, mert a fideszes városvezetés a választások előtt át akarja adni egyebek mellett a 4-es metrót, a Ferenciek terét, a Kossuth teret, a Várkert Bazárt - mondta lapunknak tegnap Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője. A budapesti felújítások kampánycélokat szolgálnak, emiatt (is) lassú a forgalom. A fővárosi közlekedés megszervezése a Budapesti Közlekedési Központ feladata lenne, a központ azonban ehelyett most inkább zűrzavart okoz.


Felújítások iskolaidőben
Idén a szükséges útfelújítások többségét "véletlenül" éppen egyszerre, iskolaidőben kezdték el, emiatt sem villamossal, busszal, trolival, sem autóval nem lehetett normálisan közlekedni Budapesten. Kiszámíthatatlan, hogyan, mennyi idő alatt jutnak el a fővárosiak a munkahelyükre, az iskolába vagy az ügyeiket intézni.

Drágult és késett az 1-es villamos felújítása
Három évig teljesen fölöslegesen vártunk arra, hogy ez a beruházás megkezdődjön, pedig kész tervek voltak a fiókban 2010-ben. A késés miatt pluszköltségekkel kell számolni. A közlekedés megbénult a villamosfelújítás kezdetén, pedig meg lehetett volna másképp is állapodni a kivitelezőkkel.

Főnöke, Tarlós ellen dolgozik
Állítólag közbenjárásával úgy módosították a fővárosi jogszabályokat, hogy ne tudja őt visszahívni a főpolgármester, csak a Fővárosi Közgyűlés. Bár hozzá nem értése miatt le akarták váltani a BKV igazgatóságából, mindent megtett ez ellen. Rossznyelvek szerint Orbánnal fennálló rokoni kapcsolatait használja fel.

Elúszhat az új villamosok ügye
Szeptemberben sem kapott zöld jelzést a Budapesti Közlekedési Központ ahhoz, hogy megköthesse a szerződést a 37 új villamos beszerzésére a spanyol CAF céggel, amely a BKK szerint a legkedvezőbb ajánlatot adta. Egyre nagyobb veszélyben van a február óta húzódó eljárás. Állítólag már a kormány egyes tagjai sem bánnák, ha valami kevésbé kockázatos beruházásra fordítanák a villamosbeszerzésre szánt forint milliárdokat.
Egyre nagyobb az esélye annak, hogy a Budapesti Közlekedési Központ elbukja a 37 új, alacsonypadlós villamos beszerzésére kiírt tendert.

Extrabürokratikus szervezet
A BKK létrehozása mellett az volt az egyik fő érv, hogy ne legyenek olyan párhuzamos beruházások, amelyek miatt ilyen dugók alakulnak ki a fővárosban, a társaság feladata ugyanis az volna, hogy az összes fővárosban folyó közlekedési beruházást koordinálja. Ám a mesterségesen felduzzasztott, extra bürokratikus társaságban kevés az igazi szakember, döntési kompetenciája pedig senkinek sincs - mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

Hanyagság, szakmaiatlanság
Az 59-es villamos felújításakor a kivitelező úgy hagyta maga mögött a pályát és környékét, hogy a szegélyek nem voltak megcsinálva, és lyukak voltak az útburkolatban. Ha a BKK ellenőrizte volna a felújítás menetét, nem kellett volna újra nekifogni a munkának, és így elkerülhetők lettek volna az újabb dugók a Böszörményi úton, amelyek kihatottak a város több pontjaira is.

Nem találták el a lámpaciklust
Rosszul állították be a nagykörúti lámpákat a villamosok előnyben részesítésekor. "Irányonként és óránként nyolcezer utas utazik csúcsidőben villamossal a Nagykörúton, így ők előnyt kell hogy élvezzenek az autósokkal szemben, ezzel önmagában semmi gond nincs. A probléma akkor áll elő, amikor rosszul lassítják az autóforgalmat, vagyis nem találják el a lámpaciklust, és már néhány másodperces csúszás is komoly fennakadásokat idézhet elő" - mutatott rá a belvárosi dugók egyik okára egy közlekedési szakember. Vitézy ezt mondta: "Egy-egy programváltoztatás esetén több másik lámpa programját is meg kell változtatni, ez egy komolyabb hálózat esetén akár több fontos csomópontot is érinthet."

Szándékos lassítás
Tarlós István augusztus végén bejelentette: szakmai és politikai hibának tartja a gépjárműforgalom szándékos lassítását.

Luxusbeszerzések
Miközben az átlagjövedelmű családoknak minden egyre drágább, a Fidesz-családnak semmi sem drága. Most éppen a kormányközeli Vitézy-família tagja által vezetett BKV és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) készül luxusautó-beszerzésre, jelentette be augusztus közepén Török Zsolt, az MSZP szóvivője. Vitézy Dávid, a szakadék szélén táncoló BKV-t irányító BKK vezetője ellenzékben még a villamosok rajongója volt, mára azonban úgy tűnik, a személygépkocsik bűvöletében él. Rajongása a hírek szerint hamarosan egy újabb érthetetlen és kifizethetetlen autóflotta-beszerzésben nyilvánul meg. Konkrétan egy tucat közép és közel húsz felső kategóriás személygépkocsiból álló autóflottát készül beszerezni a BKV a Vitézy Dávid vezette BKK hathatós közreműködésével. Egy-egy ilyen autó ára körülbelül öt BKV-buszsofőr éves bérét tudná fedezni, a teljes beszerzés költségén pedig 20 ezer rászoruló fővárosi utas egyhavi bérletét fedezhetné a BKK.

Veszélyben a villamostender
A VEKE elnöke szerint nagy hibát követ el a BKK azzal, hogy húzza az időt minden projektnél, miközben óriási összegeket emészt fel a működése - nyilatkozta augusztus 1-jén. Július 29-én kellett volna kihirdetnie a Budapesti Közlekedési Központnak a 37 új, alacsonypadlós villamos beszerzésére kiírt tender eredményét, ám a határidőt ismét meghosszabbították, s azóta sem sikerült a szerződést megkötni.

Lassan dolgoznak, elmaradó fejlesztések
A BKK nagyon sokáig húzza az időt minden más uniós projekt esetében is. Sok fejlesztésnek már le kellett volna zárulnia, de még el sem kezdődött. Lassan három éves a cég, de még azokat a projekteket sem fejezte be, amelyeket örökölt, nemhogy elindított volna újabbat. Mindeközben saját működésük súlyos pénzeket emészt fel.

Elsőajtós felszállás bakikkal
Júliusban bevezették, hogy az autóbuszokon csak az első ajtón lehet felszállni. Ezzel lebénították a tömegközlekedést is.

Nagykörúti sínpályákat újra és újra javítani kell
Szinte minden évben hozzányúlnak a fővárosi nagykörút sínjeihez, mégis mindig újra van tennivaló vele. Bár gyakran renoválják a sínpályát, ez az elmúlt 15 év leghosszabb ideig tartó felújítása. Idén nyáron is óriási dugók alakultak ki emiatt.

Összeférhetetlen
A Budapesti Közlekedési Központ saját projektjének tett keresztbe az V. kerületi önkormányzat azzal, hogy átrajzolta a Ferenciek tere átalakításának terveit. A BKK azt szerette volna, ha az Erzsébet híd budai hídfőjétől egészen a Keleti pályaudvarig középre helyezik a buszsávokat. Állítólag a Fővárosi Önkormányzatot is váratlanul érte a módosítás, amelyet leginkább Puskás András alpolgármester és a BKK vezérigazgatójának személyes konfliktusa okozhatott.

Nem sikerült átadni a parkolóhelyeket
Bár Vitézy Dávid tavaly novemberben azt ígérte, január elsejéig az összes fővárosi parkolóhelyet- és órát átadják az önkormányzatoknak, négy kerülettel sem sikerült megállapodni. A kerületek nem akarták elfogadni a Főváros által a parkolásért felajánlott összeget.

Felkészületlenül várták a havazást
A BKK nem figyelt kellően a meteorológiai szolgálatra, így január közepén egyik vasárnap este, amikor az országban már több helyen fennakadásokat okozott a hóesés, Vitézy Dávid vezérigazgató nem döntött rendkívüli intézkedésekről. Csak hétfő reggel kapott észbe, amikor a hó miatt megbénult Budapest közlekedése.

Botrányos busztender
Politikai botrány alakult ki fővárosi busztender körül. A főpolgármester szerint nem garantált az új fővárosi buszok finanszírozása, ezért nem szavazta meg az üzemeltetésről szóló döntést. A Fidesz viszont igennel voksolt. okáig húzódott és botrányok kísérték tavaly a busztendert.

Drága jegyek és bérletek
Noha a versenyképesség szempontjából Budapest sereghajtó a környező országok fővárosai között, egyvalamiben megőrizte vezető helyét. Az Európai Unió (EU) 27 tagállama közül a magyar fővárosban a legdrágábbak - az átlagbérhez viszonyítva - a közösségi közlekedés viteldíjai.

Szabálytalan működés
A BKK-nál tavasszal folytatott vizsgálatban a főváros belső ellenőrzési osztálya megállapította, hogy több szabályzat viszont hiányos volt. A társaság 2011-ben egyebek mellett többször is indokolatlanul kért jogi tanácsokat ügyvédi irodáktól, és hiányosan töltötték ki az üzemanyag-vásárlásokhoz szükséges bizonylatokat.

Kollektív szerződés nélkül
Fél évvel a BKV-dolgozók átvétele után sem volt az alkalmazottakra vonatkozó érvényes kollektív szerződés (ksz). Sztrájkbizottságot alakítottak a szakszervezetek.