Országosan 2382-re emelkedett az iskolapszichológusok száma az idei évben - közölte Facebook-oldalán Maruzsa Zoltán. A köznevelési államtitkár korábbi beszámolói alapján ez 192 fős létszámemelkedést jelent egy év alatt: 2024-ben 2190 főről tett bejelentést, 2023-ban pedig 2008 főről. Az államtitkár arra is emlékeztetett: az elmúlt 15 évben megduplázódott az iskolapszichológusok száma, 2010-ben még 998-an voltak.
Bár a létszámnövekedés jelentősnek mondható, ez továbbra sem jelenti azt, hogy minden oktatási intézményben van főállású iskolapszichológus - amit egyébként a törvények sem követelnek meg. A jogszabályok szerint csak azokban az intézményekben kell legalább egy félállású iskolapszichológust alkalmazni, ahol a gyerekek száma eléri az 500 főt. Főállású iskolapszichológust pedig azokban az intézményekben, ahova legalább 1000 tanuló jár. Utóbbi nem túl gyakori, ezt támasztják alá az Oktatási Hivatal (OH) friss adatai is, amelyek szerint az iskolákban, főállásban foglalkoztatott iskolapszichológusok száma mindössze 52 fő volt idén októberben.
Az Orbán-kormány fél évre kifelejtette a kereszténységet az óvodai alapprogramból, most jött rá, hogy pótolni kelleneA Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Totyik Tamás lapunknak azt mondta, a mostaninál is több iskolapszichológusra lenne szükség, ehhez pedig a törvényi szabályozáson is változtatni kellene. A PSZ nemrég egy 50 pontból álló javaslatcsomagot is közzétett, amelynek pontjai között szerepel az is, hogy minden oktatási intézményben legyen főállású iskolapszichológus. Az OH adatai szerint az idei tanévben mintegy 4800 feladatellátási helyen működnek általános- és középiskolák, vagyis
a jelenleginél kétszer több iskolapszichológusra lenne szükség ahhoz, hogy minden intézményben legyen legalább egy fő.
Az iskolapszichológusok túlterheltségére és a szakemberhiányra világított rá az UNICEF Magyarország idén tavasszal bemutatott kutatása is, mely szerint a felmérésben résztvevő iskolapszichológusok 51,5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egynél több helyen is dolgozik, 48,9 százalékuk pedig azt tervezte, hogy két éven belül pályát módosít, amelynek az alacsony fizetés, a nagy mentális terhelés és a megbecsülés hiánya a legfőbb okai. Az UNICEF Magyarország kutatása is arra a megállapításra jutott, hogy a túlterheltség és a pszichológus-gyermek arány alapján jelentős létszámbővítésre lenne szükség.
„Az iskola vesztésre áll a gyerekek figyelméért folytatott harcban, de a megoldás nem az okostelefonok kitiltása”
