zene;Taylor Swift;

John Everett Millais festménye számos filmest is megihletett

Taylor Swift mint preraffaelita Ofélia

Az amerikai popsztár tudatosan kapcsolja össze a pop világát a képzőművészet tágabb horizontjával.

Bár a frissen eljegyzett Taylor Swift tizenkettedik stúdióalbuma, The Life of a Showgirl meg sem jelent még, máris lázban tartja a rajongókat és a műkedvelőket. Az albumborító ugyanis John Everett Millais 1851–52-ben készült, ikonikus Ophelia című preraffaelita festményét idézi meg, amely Shakespeare tragikus hősnőjét, a vízbe fulladó Oféliát ábrázolja. Swift utalása így egyszerre popkulturális reflexió és egy művészeti hagyomány újraértelmezése.

Millais műve a londoni Tate egyik legismertebb darabja, s az elmúlt évtizedekben számtalan popkulturális feldolgozásban is felbukkant – a Kylie Minogue–Nick Cave duó 1995-ös videóklipjétől kezdve Lars von Trier Melankóliáján át egészen a White Lotus harmadik évadjának drámai zárójelenetéig. Swift azonban nem egyszerűen megidézi a festményt, hanem átírja a jelentését: míg Millais hősnője passzívan sodródik a halál felé, Swift tekintete közvetlen és kihívó. A Mert és Marcus által készített fotó így nem áldozati alakot, hanem önnarratíváját alakító szupersztárt mutat.

Az énekesnő ezáltal mintegy folytatja a preraffaeliták hagyományát. A 19. századi művészcsoport a középkor irodalmából és szimbolikájából merített, ám műveiket aprólékos realizmussal és szimbolikus rétegekkel telítették. Ehhez hasonlóan Swift is kulturális hivatkozásokat épít be a munkáiba.

Swift nem megidézi Millais festményét, hanem átírja a jelentését

Az album nyitódala, a The Fate of Ophelia várhatóan nem könnyed rádiós sláger lesz, sokkal inkább illeszkedik olyan korábbi, sötétebb tónusú számaihoz, mint a Mad Woman vagy a Who’s Afraid of Little Old Me? – melyek a híres női alakokra kényszerített „őrült” szerepet, a női téboly kulturális percepcióját tették a középpontba. Most pedig Ophelia alakja válik a kritikai reflexió részévé.

A művészettörténeti utalások azonban nem állnak meg itt. Amikor Swift barátja, az amerikai futballsztár, Travis Kelce podcastjában az énekesnő bejelentette az albumot, a rajongók rögtön felfigyeltek a háttérben sorakozó könyvespolcra, amelyen a gondosan elhelyezett kötetek között ott voltak olyan képzőművészek munkásságát bemutató albumok is, mint Mark Rothko, Andy Warhol, Marc Chagall, Kazimir Malevics, Ruth Asawa, Jean-Michel Basquiat és Aj Vejvej. Ebből a gesztusból világossá válhat: Swift tudatosan kapcsolja össze a pop világát a képzőművészet tágabb horizontjával.

Ez a fajta kódolás egyébként nem újdonság Swift életművében. A 2024-es The Tortured Poets Department album egyik dalában például egy kiüresedett szerelem csalódásait „hamis impresszionista festményekhez” hasonlította. Most a The Life of a Showgirl ezeknek az áthallásoknak és utalásrendszereknek talán az eddigi leglátványosabb kísérlete lesz. Olyan album, amely egyszerre működik majd szórakoztatóipari termékként és művészettörténeti játékterepként is.

Franciaország egyik nagy port kavart gyilkossági nyomozásában.