A Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM, Ellenállás Mozgalom Non-profit Kft.) összesen mintegy 290 millió forintot költött el politikai hirdetésekre a Meta és a Google felületein a nyáron, egy kivétellel pedig mindegyik fizetett hirdetésben futtatott videónak Magyar Péter a főszereplője és célpontja – írja a Lakmusz. A portál megjegyzi, ehhez jön még a NEM Magyar Pétert Zelenszkijhez hasonlító óriásplakát-kampánya, aminek nem ismerjük a költségeit.
Az Apáti Bence tulajdonában álló kft.-nek a 2024-es pénzügyi beszámolója szerint 20 millió forintos bevétele volt tavaly, igaz, mivel a céget november közepén jegyezték be, a beszámoló csak egy másfél hónapos időszakot fed le. Az nem ismert, hogy a bevétel honnan származott, ahogy az sem, hogy azóta miből fedezi a cég a Magyar Péter-ellenes kampány százmilliós költségeit.
A Meta és a Google politikai hirdetések követésére szolgáló adatbázisából a Lakmusz összegzése szerint a következők olvashatók ki:
a Meta felületein, leginkább a Facebookon a NEM május 18. és augusztus 15. között közel 175 millió forintot költött hirdetésre. Ez mintegy duplája annak, amit a Fidesz költött Orbán Viktor oldalának népszerűsítésére. Ezzel messze Apáti cége a legtöbbet költő hirdető Magyarországon.
a Google felületein május 20. és augusztus 20. között a NEM közel 115 millió forintot fordított politikai hirdetésre. Ezzel messze a NEM a legnagyobb hirdető az egész EU-ban, sőt több pénzt költött, mint a legtöbb uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.
a NEM költötte Magyarországon a legtöbb pénzt politikai reklámra az augusztus 9-cel kezdődő hét napban, a július 17. és augusztus 15. közötti 30 napban, valamint a május 18. és augusztus 15. közötti 90 napban is.
A Lakmusz kiemeli,
a három nyári hónap alatt a NEM összesen közel 175 millió forintos kiadással toronymagasan vezeti a magyarországi politikai hirdetők toplistáját, majdnem kétszer annyit költött, mint amennyiért Orbán Viktor Facebook-oldalát reklámozták.
A 10 legtöbb pénzért hirdetett Facebook-oldalból egyébként három tartozik a Fideszhez (Orbán Viktor, Fidesz, Fidesz-frakció), kettő köthető a kormány üzeneteit terjesztő, megafonos által tulajdonolt céghez (NEM, Aktuális), három kormányközeli magán médiához (Magyar Nemzet, Borsonline, Origo), egy a közmédiához, egy pedig magához a kormányhoz (Magyarország kormánya). A top 10-ben egyáltalán nincs ellenzéki párt vagy szereplő.
A NEM ezt a 174,5 millió forintot kilenc videó és a egy kép hirdetésére költötte el, ezeket több formában, vagyis eltérő kísérőszöveggel is népszerűsítette. Mindegyik médiatartalom célpontja Magyar Péter, egyben tűnik fel rajta kívül Karácsony Gergely és Dobrev Klára is.
Milliárdok mentek el propagandára, most a Fidesznek fájhat igazán, hogy a YouTube-ról eltűnnek a politikai hirdetésekA Google felületein a NEM valamivel kisebb összeget költött el, teljes egészében a YouTube-videók előtti reklámokra. A Lakmusz kiemeli, május 20. és augusztus 20. között a NEM összesen 115 millió forintot költött a Facebookon is megtolt videók hirdetésére, ezzel a Fidesz bő 35 millió forintos költését és a Mediaworks közel 25,5 millió forintos költését előzi meg Magyarországon. Ráadásul
a nyári hónapokban az egész EU-ban a legtöbbet hirdető szereplő volt az Apáti-féle cég: körülbelül 50 százalékkal többet költött, mint a második helyen lévő német hirdető, és majdnem dupla annyit, mint a harmadik helyen lévő Európai Parlament.
Az európai top 10-es listán szerepel még Magyarországról a Fidesz, a Mediaworks és a Miniszterelnöki Kabinetiroda is.
Mindennek eredményeként a fenti három hónapos időszakban az egész EU-ban messze Magyarországról folyt be a legtöbb pénz politikai hirdetésből a Google-höz, több mint 255 millió forint, ami másfélszer annyi, mint a német, és majdnem háromszor annyi, mint a lengyel költés. A NEM egymaga többet költött, mint amennyit – Németország és Magyarország kivételével – a többi uniós országban az összes politikai hirdető együttvéve.
Európában most egyedül a britek költenek többet politikai reklámra a Metán, csak az 19 millióba került, hogy Orbán Viktor nem ül le vitázni Magyar PéterrelNégyötöddel vezet a Fidesz és az Orbán-kormány a Facebookon és az Instagramon elköltött hirdetésekben