Fidesz;Facebook;Political Capital;politikai hirdetés;hirdetés;Instagram;kormányoldal;megafon;kormánymédia;

A Harcosok klubja - A kezdet elnevezésű rendezvény Budapesten május 18-án

Négyötöddel vezet a Fidesz és az Orbán-kormány a Facebookon és az Instagramon elköltött hirdetésekben

Az év első hónapjában a magyarországi hirdetők összesen közel egymilliárd forintot költöttek politikáról szóló hirdetésekre a Meta felületein, ezek 82 százaléka pedig a fideszes nyilvánossághoz kötődik. 

Az év első hónapjában a magyarországi hirdetők már közel egymilliárd forintot költöttek politikáról, választásokról vagy társadalmi kérdésekről szóló hirdetésekre a Meta felületein, a Facebookon és az Instagramon – derül ki a Political Capital összesítéséből. A szervezet szerint a hirdetések 82 százalékát (791 darabot) az Orbán-rezsimhez köthető szereplők adták föl: 

  • a kormányzati irányítású médiára a költések 30,

  • a kormánypárti proxyszervezetekre, például a Megafonra 22, 

  • a Fidesz tagszervezeteire és politikusaira 20, 

  • a különböző kormányzati szervekre pedig 11 százaléka ment el. 

Mindez összesen nagyjából 789 millió forintot tesz ki. A Meta hirdetéstár-jelentésének adatai szerint a maradék 18 százalékon osztoznak az ellenzéki pártok, a kormánytól nem függő médiumok, a civil szervezetek és minden más hirdető. A Political Capital szerint ez azt jelenti, hogy már a választások előtt egy évvel hatalmas egyenlőtlenség mutatkozik a hirdetések terén, ami jelentősen befolyásolja a politikai üzenetek elérését a Facebookon.

Hozzáteszik, az adatok szerint február végéig viszonylag visszafogott volt az Orbán-rezsimhez köthető szereplők hirdetési aktivitása – átlagosan heti 20 millió forintot költöttek –, márciustól viszont magasabb fokozatba kapcsoltak, néhány passzívabb hetet leszámítva azóta 50 millió körüli összegeket hirdettek el hetente. A legfrissebb, május 11. és 17. közötti időszakban ezek a hirdetők 57 millió forintért hirdettek. A szervezet szerint az sem zárható ki, hogy az Orbán Viktor által elindított „Harcosok Klubja” tevékenysége a Facebook-hirdetéseket is felturbózza majd.

A péceli tanácsadó cége 2,67 millió forintos tiszta nyereséget tudott elkönyvelni a korábbi 2,2 millió után, ebből 2 millió forintot vett ki magának osztalékként.