politika;ünnep;Magyarország;nemzeti összetartozás;augusztus 20.;államalapítás;2025;

 3,6 milliárd-ba került a tűzijáték, ami most a fiatal Magyarország első néhány évtizedét mesélte el

Szép ez az ünnep, kár, hogy egy öt kilométeren elterülő tűzijáték sem tud jó fényt vetni rá, ha vannak, akik a nemzeti összetartozásba nem férnek bele

Így nézett ki idén Magyarország születésnapja.

„Nincs itt semmi látnivaló” – hangzik az Irie Maffia színpadáról, és már ontják is az erősítők augusztus 19-én este, a Műegyetem rakparton az együttes egyik legnagyobb slágerét, amelyben egy drogkereskedéssel gyanúsított taglalja részletesen kifogásait a rendőri túlkapással, hatalmukkal visszaélőkkel szemben. Amit Horváth László drogügyi kormánybiztos keres, azt tényleg nem találná itt, „csak” az ország húsz éve egyik legnépszerűbb zenekarát a Szent István-napi programsorozat könnyűzenéért felelős Road Movie Live színpadán.

Mindez annak a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökségnek (NRÜ) a jóvoltából, amelyik pár nappal korábban még indoklás nélkül mondta le ByeAlex és a Slepp és a Margaret Island zenekar fellépését, aztán pedig tematikus változásokra hivatkozva, az utolsó pillanatban törölte a Magashegyi Underground, valamint Grecsó Krisztián író és Hrutka Róbert közös koncertjét az összművészeti programokért felelős Művészkertben.

A tematikus változást a jelek szerint a Hunor programhoz kapcsolódó beszélgetős programok adták, űrturizmusról, csillagászatról – de a frissen, a Magyar Szent István-renddel az állami ünnep alkalmából díjazott Kapu Tibor és Farkas Bertalan jelenléte nélkül. Grecsó a hírre úgy reagált a Telexnek: sosem történt olyan, hogy tematikus okokra hivatkozva mondanák le, ráadásul utolsó pillanatban a koncertjét. A körülményekhez hozzá tartozik: nemrég megjelent Grecsó Apám majorsága című írása az Élet és Irodalom hasábjain, amelyben a hatvanpusztai birtokról fogalmazza meg gondolatait, továbbá zenésztársa, Hrutka Artisjus- és Fonogram-díjas magyar zenészként felkerült a Deutsch Tamás által a közösségi médiában augusztus közepén publikált, szerinte „mocskos fideszező” előadóművészek listájára. Kerestük a Magashegyi Underground menedzsmentjét az együttes fellépése mögötti lemondás okairól, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Anga Kis Miklós menedzser egy korábbi nyilatkozatában viszont megjegyezte: politikai okokat sejt a háttérben.

Az NRÜ a napokban világossá tette: a programszervezésben kiemelt jelentőségű, hogy az esemény politikamentes maradjon, amely a nemzeti egység jelképeként is élő államalapítás ünnepén természetes kívánalom. Ezt a korábbi években is megszokott, a magyar történelmet és kultúrát bemutató színvonalas hagyományőrző programok, vagy épp a Népművészeti Egyesületek Szövetsége (NESZ) által szervezett rangos népművészeti fesztivál, a Mesterségek Ünnepe támasztja alá, de a könnyűzenei programok lemondása jóval kevésbé. Különösen, hogy a Magyar Ízek Utcáján, a Várkert Bazárnál viszont felléphetett DJ Jeszy, alias DJ Hobbista, alias a Magyar Lemezlovasok Szövetségének elnöke, alias Jeszenszky Zsolt, aki nem utolsó sorban magát politikai hobbistaként aposztrofálva a közösségi médiában hasonlította Majkát Volodimir Zelenszkij ukrán elnökhöz, vagy szállt bele nemrég a fideszes szavazókat véglényező Azahriahba, és egyúttal kikérte magának, hogy akkor bárkinek bármi gondja legyen a poloskázással.

Bár évről-évre viták részét képezi, azért állandó része a tűzijáték az állami ünnepnek, ezt a XX. században hosszabb időre csak a két világháború szakította meg anyagi okokból, ahogyan most tette Cegléd, Győr, Esztergom, és teszi évek óta Gyöngyös. A tűzijátékot idén is megelőzte a híre azzal, hogy „minden eddiginél nagyobb lesz” – öt kilométer hosszan, drónshow és fényfestés bevonásával. Ez nemcsak a produkcióért felelős Budapest Playhouse marketingje, hagyományosan az eseményhez tartozik, ugyanis 1829 óta – mióta az első írásos emlékek elérhetőek a tűzijátékról – a szervezők láthatóan mindig valami nagyobbra törekedtek. Ez híresen sikerült is például az 1930-as években, akkor az ország leglátványosabb tűzijátékával, hajófelvonulással és egy 50 méter magas bengáli tűzzel megvilágított kereszttel a Gellért-hegyen (ekkoriban kapott zenei aláfestést is az esemény). Ezt 1966-ban überelték, mikor egy évtizedes betiltás után olyan látványelemek egészítették ki a tűzijátékot, mint a vízi- és légiparádé. Réti Barnabás, a produkció művészeti konzultánsa az állami médiában már előzetesen lelőtte a poént a tematikát illetően, amely szerint a fényjáték a Szent István király megkoronázása utáni évtizedeket, a fiatal Magyarország első néhány évtizedét mesélte el. Amely alatt, mint mondta, rengeteg cselszövés, háború és „a magyar szabadságot gáncsoló” alak tépázta az országot.

Sokkal több információt nem tudott szerezni, mint egy nappal korábban.