Újra megmozdult a nemzetpolitikai fantázia, és ha már a Facebook-hirdetéseket betiltják, hát a kormány nem hagyja magát, a miniszterelnök Tusványoson bejelentette: jönnek a digitális polgári körök, ahol a nemzet szíve, lelke és lakcímkártyája végre egyesülhet. Mert ha nincs több fizetett poszt, akkor majd a nép egymásnak adja tovább a párt szavát, mint egy jól őrzött családi lekvár receptet.
Kissé úgy hangzik, mintha Steve Jobs és Széchenyi István közösen tartottak volna termékbemutatót egy borospince mélyén. A Fidesz új „digitális honfoglalása” nem csupán szervezeti, hanem esztétikai kérdés is. Mert ha már politikai tartalom kevés van, a látványvilág legyen hangos: influenszerek, operacsillagok, történészek, filozófusok – és Dopeman. Az a Dopeman, akinek dalszövegei tele vannak kocsmai erőszakkal, nőgyalázással, nyílt szexizmussal és intézményes cinizmussal. Ha ez a keresztény-konzervativizmus, akkor valaki nagyon újraértelmezte Jézus tanításait. Ha nem lenne elég az ellentmondásokból: a miniszterelnök továbbra is nyomógombos telefonnal üzen a digitális frontra. De ne becsüljük alá: lehet, hogy nem tud megosztani egy posztot, de megosztani egy országot, na az annál jobban megy neki. Csak a valóság ezzel szemben, hogy nincs az a kommunikációs csúcsterv, ami leviszi a kenyér árát, vagy visszahozza a devizahitelesek nyugalmát. A technológia finomítása lehet okos taktika, de nem helyettesíti az érdemi politikai tartalmat: a gazdaság állapota, a társadalmi feszültségek nem oldódnak meg az online térben.
Azt se felejtsük ám el, hogy alig pár héttel ezelőtt Orbán még gúnyosan digitális mozgalomnak titulálta a Tisza Pártot, és hosszasan magyarázta, hogy az nem is igazi párt, csak valami online rajongói klub. Na és ezek után bejelentette ugyanezt pepitában. Hát mit mondjak, tusé!
A Meta megszünteti a politikai hirdetéseket a Facebookon, de a Majka és Azahriah ellensúlyaként használt Dopemannel súlyosbítva jönnek már az Orbán-féle Digitális Polgári Körök