Kína;gazdasági növekedés;elektromos járművek;Csengtu;

Csengtu: Kína megújulásának tükre

Amikor az ember először feleszmél Csengtuban, nem biztos, hogy érti, mi történik. Az első és legszembetűnőbb dolog számomra a hihetetlen csend és a tömeg hiánya egy 20 milliós városban. Nem zakatol, nincs az a nagyvárosokban érezhető őrület. Mindennek ellenére a város él és virul. Óriási, eszméletlen észszerűen felépített, logikus, tiszta de majdnem értelmezhetetlen. Arra gondolok, hogy többször rá kellett keressek, valóban egy 20+ milliós városban vagyok e, vagy csak elnéztem egy vagy több nullát. Zöld, a levegő tiszta, és bár meleg és párás, mindenhol fák és zöld falak, árnyékos sétányok teszik elviselhetővé. Egy évszázados tradíció karöltve a modern világgal.

Kína már nem az, ahogy akár 20 éve tekintettünk rá. A kínai valamikor inkább egy szitokszó volt, de az utóbbi évtizedben minden megfordult. Az ország vezetővé vált az elektromos járművek értékesítésében, ami mára a globális eladások több mint felét teszi ki.

Ez Csengtuban kézzelfogható. Már évek óta nem értékesítenek mást, csak elektromos robogót. 2023-ban minden harmadik Kínában eladott autó elektromos volt. Ekkor történt egy érezhető lassulás az európai piacon, de Kína még nagyobb sebességre kapcsolt. Az európai és a nyugati világ még mindig bizonytalankodik az egész technológiában, az ázsiai ország viszont úgy döntött, nem akar belefulladni a saját iparába. Így aztán lépnie kellett. És lépett is.

Ez a megújuló energia szektort is magával rántotta, és ma már piacvezetők turbinák és napelemek gyártásában is. Kína így a zöld energia szektorban szintén vezető szereplővé vált. 2024 végén a teljes hálózati kapacitás 3350 GW környékén volt. 57 százaléka zéró kibocsátású, amibe beletartozik az atomenergia és a vízerőművek is.

Csak 2024-ben a globális új kapacitás 60%-át tette ki az újonnan telepített erőművek száma.

Mindezt perspektívába helyezve Kína az Európai Uniónál négyszer gyorsabban növeli a kapacitást. Bár az EU is rengeteg erőfeszítést tesz, hogy minél jobban növelje a megújuló energia arányát, részben az orosz energiától való függetlenedés, részben pedig klímapolitikai célok miatt. Kína növekedése ezen a téren szinte már agresszív stratégiának nevezhető.  

Egyes becslések szerint az össztermelés 60%-át teszik ki a ritka földfémek, amelyek szükségesek az új zöld energia felé való további elmozduláshoz. 

A közlekedés reformja elképesztő infrastrukturális fejlesztésekkel jár. Csengtuban 16 metróvonal található, országszerte pedig közel 40.000 km vasútvonal épült az elmúlt évtizedben. (Nem 10 km/óra pályasebességre kalibrálva.) 

És ha már ekkora tudásra tettek szert a vasút- és infrastruktúra építésben, nem csoda, hogy a Budapest-Belgrád vonalra is exportálnák. Mindezek mellett – ugyan ez inkább már csak személyes megfigyelés, mint valós adatokra épülő gondolat – Pakisztántól Nepálon át Grúziáig szinte mindenhol belefutottam kínaiak által épített vagy épp épülőben lévő infrastrukturális beruházásokba, még úgy is, hogy nem kerestem őket. Valahol ez lenne a jelenre szabott kolonizálás? Csendben zajlik, észre sem vesszük. 

Persze Kínának szüksége is van jó minőségű infrastruktúrára, mivel a GDP-jének közel 36 százaléka ipari termelésből származik. Létfontosságú, hogy a megtermelt áru minél gyorsabban jusson el a világ minden tájára. A Budapest-Belgrád vonal is ennek keretében, egy új „selyemút” részeként értelmezhető.

A jobb összehasonlítás érdekében itt is érdemes megemlíteni, hogy Kína után Németország és Japán GDP-jének 18-20 százaléka, Amerika GDP-jének pedig 11 százaléka származik gyárakban előállított termékek értékesítéséből. 

Ez az óriási nagyságrendű gyártás rengeteg teret adott tanulásra és kísérletezésre. A lehetőséget nem is szalasztották el, és az ország elképesztő gyorsasággal fejlődik. A globális innovációs indexen már 11. helyen szerepelt 2024-ben. A mesterséges intelligencia fejlesztésében közel 38.000 szabadalmat nyújtott be, ami a 70%-a ennek a szektornak. Ez is jól mutatja, hogy Kína már jó ideje kilépett a gagyi, olcsó összeszerelő nemzet árnyékából és már a hozzáadott értékre építi a jövőjét. A történelem során rengeteg találmány származott Kínából, és úgy tűnik, megint egy ilyen korszakba lépünk.  

Persze mindennek súlyos ára is van. Kínában az 1 gyermekes népesedéspolitika,  a kulturális revolúciónak nevezett tisztogatás, a gyerekmunka, az emberi élet értéktelensége kegyetlen jelenségeket hoz a felszínre. 

Öregedik a társadalom, a népesség növekedése nemhogy megállt, de már csökkenőben van, ami az elkövetkezendő évtizedekben elképesztő kihívásokat hozhat, mert a munkaerőpiacon hihetetlen gyorsasággal csökkenhet a kínálat. Sok területen nem lesz dolgozói utánpótlás.

Meglátjuk, ezekre a kihívásokra hogyan reagál az ország. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a kommunista párt nagyon rövid gyeplőn fogja ezt a közel 1.5 milliárd embert. Rengeteg népcsoport szenved, elképesztő kontroll alatt él. Titkos munkatáborokról, lezárt területekről tudunk, ahova sosem léphettem be. Cinikusan megkérdezték, hogy újságíró vagyok-e, amire először elsápadtam, majd nagy küzdelmek árán nem ájultam el, de erről majd egy következő részben mesélek. 

Csengtu pedig egy klassz város, ahol ha nyitott szemmel járunk, szinte az összes említett kérdéssel találkozhatunk. Az emberek nagyon kedvesek a szecsuáni konyha talán a világon az egyik legjobb, és garantáltan minden sarkon elidőzünk majd, annyira új és furcsa a szemünknek ez a világ.