felújítás;közbeszerzés;magyar állam;Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér;kifutópálya;KÉSZ Építő Zrt.;

2,3 milliárd forintért a KÉSZ Csoport újíthatja fel az állami reptér kifutópályáit

A társaság nem először nyert el állami nagyberuházást, de most az Orbán-kormány által az elmúlt évtizedek legnagyobb bizniszének tartott repülőtéri visszavásárlás utáni fejlesztés első nagy kivitelezője lett.

A szegedi KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. nyerte el  5 883 240 euró értékben, napi árfolyamon számolva 2,3 milliárd forintért Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kifutópályáinak, az úgynevezett TXL G – Golf gurulóutaknak a felújítására, hivatalosan „a repülőterek, futópályák és manőverezési felület építésére” kiírt uniós közbeszerzési pályázatot – derült ki az mfor.hu pénteki cikkéből. A kiíró Budapest Airport Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Zrt. volt, és a beruházás időtartamát 233 napban, csaknem 8 hónapban jelölte meg.

A nyertes cég a meghatározott költségkeretből 3 176 949 euróért, azaz 1,2 milliárd forintért foglalkoztat alvállalkozót hulladékkezelési és bontási és földmunkálatokra, csapadékvíz csatorna kivitelezésére, aszfaltburkolat kivitelezésére, elektromos munkákra. A KÉSZ az Opten nyilvános adatai szerint tavaly kevesebb forgalommal ért el jóval nagyobb bevételt, mint 2023-ban. Ugyanis a korábbi 148 milliárd forintról 70,7 milliárdra módosult a nettó árbevétele, nyeresége mégis 221,6 millió forintról 928,2 millióra szépült.

A vállalkozás számára nem ismeretlen terep a Budapest Airport: 2011-ben ők húzták fel és adták át a SkyCourt (égi udvar) épületét és a hozzá tartozó beruházást, ami 28 milliárd forintba került. De ők építhették meg 6 milliárd forintért a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálját is. Továbbá számos kiemelt beruházásban vett rész, így dolgoztak a Nemzeti Atlétikai Stadion, a 3-as metró új állomásai, az új Mol Campus, az új OTP székház, MVM Dóm kivitelezésénél is. A 2023 őszén erőszakosan elfoglalt Hegyi-Karabah egyik városát például ők építik újjá, Romániában pedig állami segítséggel terjeszkednek.

Az mfor.hu felidézte, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter június 1-jén azt állította, hogy „kiváló üzlet volt a reptér visszavásárlása”, mert az államnak rekordmennyiségű, 100 milliárd forint feletti osztalékot fizet. Az egy éve újra magyar kézbe került Budapest Airport Zrt.-ben 1200 milliárd forintért vásárolt 80 százalékos tulajdonrészt a magyar állam, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot tudhat magáénak. A kormány közel egy éve bonyolította le a történelmi tranzakciót, véleményük szerint a visszavásárlás a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb üzlete. Ezzel szemben a Népszava a napokban írta meg: a Budapest Airport megvásárlása még 45 év alatt sem térül meg, szó sincs százmilliárdos eredményről.

Mindez összhangban van azzal, hogy a gazdasági pangás és a gazdálkodási környezet általános bizonytalanságának hatására számos meghatározó magyarországi cég is leépítésre kényszerül.