színházak;vígjáték;kisvárdai színházi fesztivál;Boeing, Boeing;

Megcsalás és hazugság

A bohózatok zömének, a vígjátékok jelentős részének a megcsalás és az ezzel kapcsolatos hazugságözön áll a középpontjában. Ezek a központi problémáink? Netán ezek a legmulatságosabbak? Miért mozgatják meg furtonfurt a nevetőizmainkat? Miért okoz bizsergetően kellemes érzést, ha azt látjuk a deszkákon, hogy más partnere mohó vágyakkal, nagy energiákkal, furfangos találékonysággal félrelép? Miért röhögünk azon, hogy aki eddig megcsalt, totálisan felháborodik azon, ha őt is lóvá tették? Miért lehet több százas szériákat játszani az ilyesmiből? 

Marc Camoletti Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című bohósága az iskolapéldája ennek, mondhatni állatorvosi ló. Amúgy a világon a legtöbbet játszott francia színdarab. Persze mondhatnánk, egy könnyed, lazán szórakoztató, ügyesen megírt marhaság, nem különösebben érdemel sok figyelmet. De a nézők igencsak sok figyelmet szentelnek neki! A Thália Színházban lassan 12 éve tartják műsoron, és az országban másutt is „arattak” vele. Én most a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiválján láttam, ott is siker volt a Kézdivásárhelyi Udvartér Színház előadásában, Kolcsár József rendezésében.

Mi hat ennyire? Tényleg csupán habkönnyűen szórakoztató, vagy vannak benne mögöttes tartalmak, amiktől akarva, nem akarva, szinte önkéntelenül szembesülni kényszerülünk önmagunkkal?

A megcsalásáradatból a francia bohózat pápája, Georges Feydeau teremtett múlhatatlan divatot, építkezve mestere, Eugéne Labiche biztos, matematikai pontosságú színpadtechnikájára. Feydeau több mint 60 darabjában elszabadulnak az ösztönök és a vágyak. Önálló életre kelnek, miközben felfeslik a polgári erkölcs, megmutatkozik annak fonákja, közel sem mindig őszinte volta, hogy gyakran csak látszat, amit az erkölcs felkent papjai kifelé, meg a házastársuknak mutatnak, akik szintén nem különbek a Deákné vásznánál. Feydeau esetében olyan a színpad, mint a felbolydult méhkas. Mindenki be van sózva, többször benyargalássza a színpadot, amin általában jó néhány ajtó található, amin ki-be rohangálnak a szereplők, lehetőleg mindig azok, akiket épp a legkevésbé várnak, akiknek a hirtelen betoppanása a lehető legkínosabb. A tettenérés központi kategória. A temérdek balsejtelem után a bizonyosság. Hogy íme, éppen az történik, ami eddig csak gyanú volt, de most szemmel látható „borzadályos” ténnyé válik. Ilyenkor a leleplezők és a leleplezettek adrenalinszintje a plafonon. Nem ritkán a nézőké is. A meg- és rádöbbenések, a szembesülések pillanatai ezek.

És innen kell elkezdeni kimagyarázni azt, ami amúgy a napnál is világosabb.

Nem pusztán azért találnak telibe ezek a bohózatok, mert olyan valószínűtlenül nagy mennyiségben lépnek félre az emberek, bár feltehetően a számuk tekintélyes. Hazudni azonban kisebbet, nagyobbat, különböző mértékben és mennyiségben viszont már mindenki hazudott. Ráadásul mára igencsak elterjedt az üzemi, a globális „hazugságipar”, bajos megkülönböztetni, hogy mi a rögvaló, és mi az eszesen, vagy ügyetlenül, ilyen-olyan érdekek miatt kiötölt hazugság.

A bohózatokban a hazugság időről időre egyértelműen lelepleződik. Vagy legalábbis ezt hisszük. Ilyenkor indul ugyanis be a rendszerint egyre blődebb, nyakatekertebb, a képtelenségeket halmozó hazugságspirál, amikor a leleplezettek mohón igyekeznek kidumálni azt, amit a józan ész alapján nem lehetne. Mondják és mondják a magukét, az abszurdba torkolló állításaikat még abszurdabbakba öltve. Ettől egyre eszelősebbeket, és azoknál is eszelősebbeket kell hazudniuk, hogy már nem is a lóláb, de az egész ló kilóg, de ők még szeretnék, ha ebből sem látszana semmi, és tovább szövik faramuci gondolatmenetüket. Olykor a tettestársak nem tudják, hogy mit hazudott a másik, vagy a saját nagyot mondásukra nem emlékeznek jól, ebből is temérdek galiba származik.

És ez az egész igencsak emlékeztet a politikai megnyilvánulásokra, sajtótájékoztatókra, a média temérdek képviselőjének szándékos ferdítésére, a kommunikáció mind átláthatatlanabb zűrzavarára.

Feydeau esetében még nem sikerül az, amire sokan vágynak. A szereplők bár mindent előkészítenek, megszerveznek hozzá, és elérkeznek a kapujáig, nem jutnak el a tényleges megcsalásig, a darab végén ki-ki visszatér az eredeti párjához, és ezzel visszaáll a polgári világrend. A modern kori darabokban ez már hatványozottabb nehézségekbe ütközik. És megtörténik mindaz, ami Feydeau esetében csak elérendő, ám beteljesületlen cél.

A Boeing, Boeingben ráadásul már betelhetetlen, hármas megcsalásról van szó. A menő párizsi építész, Bernard három stewardessnek is a vőlegénye. A nők három különböző légitársaságnál dolgoznak, más-más menetrend szerint. Így pontos adminisztrációval elkerülhető, hogy összefussanak, megzavarják Bernard magabiztos, és fölöttébb élvezetes, pimasz trigámiáját, a vagány macsóról, az utolérhetetlen szívtipróról alkotott megingathatatlannak tűnő önképét. No, de egyszer, szinte törvényszerűen, beüt a ménkű. Hirtelenjében változik a menetrend, a másik légitársaságnál pedig sztrájk tör ki, erős a veszély, hogy a három nő egyszerre fut össze. Vészhelyzet van. Csorba Kristóf-György alakításában Bernard, Lung László Zsolt megformálásában a barátja, Robert azt sem tudják mit csináljanak, mit füllentsenek, kit hogyan tartsanak egy ideig távol. Felpörög a bohózati szerkezet, a különböző ajtókon óramű pontosságú ki-berohangászás, amikor éppen, hogy csak nem futnak össze azok, akiknek nagyon nem kellene. Ezt valamiért nem unja meg a publikum, ez mindig nagy nevetést vált ki.

Van még egy hálás ziccerszerep, a bejárónőé, Gecse Noémi az alakítója. Bertha állandóan duzzog, gyakran undokul mufurc, időnként fel akar mondani, miközben egyfolytában falaz Bernardnak, kevésbé ügyefogyottan, mint a barátja. D. Gulácsi Zsuzsanna, Czikó Julianna, Márton Emőke-Katinka kívánatos, szexre, szerelemre, meg Bertha főztjére éhes nőket adnak, és mindezt azon nyomban követelik, ahogy megérkeznek. Ez is vígjátéki alapszituáció, ami temérdek galibára nyújt lehetőséget.

Persze kiélezettek a helyzetek, naná, hogy a szórakoztatás a fő céljuk, de azért óhatatlanul görbe tükröt is tartanak elénk, csillapíthatatlan vágyról, mohóságról, a hazugság változatos módozatairól, képmutatásról szólnak, arról, hogyan ámítjuk egymást.

 Gáspár Anna-Mária díszletének hátterében, hatalmas ablakon keresztül Párizs panorámája látszik, azt is sejtetve, hogy más ablakokon bekukkantva is láthatnánk hasonlókat.

Azt álmodtam az éjjel, hogy katona vagyok. Filmszerűen elevenedtek meg a több évtizede történtek. A sorozást mutatta az első filmkocka. Alsónadrágra vetkőzve reménykedve vártuk, hogy még a bizottság döntése előtt eszünkbe jusson valami elfogadható ötlet alkalmatlanságunk kimondásához. Nem jártunk sikerrel. Néhány óra leforgása alatt ott díszelgett a kartonunkon, hogy alkalmas.