2025. szeptember elsejétől már nem csak a végzős középiskolás tanulók, hanem a törvényben meghatározott életkor (16,5 év) betöltésével bármely középiskolás jelentkezhet az iskolai KRESZ vizsgára a KRÉTA rendszeren keresztül – derült ki a Magyar Közlönyből, amiben a köznevelési törvény egyik paragrafusában a „középiskola utolsó évfolyamán” szövegrész helyébe a „középiskolában” szöveg lép a következő tanév elején.
Ahogy lapunk többször is beszámolt róla, Tuzson Bence még tavaly márciusban posztolt arról közösségi oldalán, hogy szeptember elsejétől „az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak. Ebbe beletartoznak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti és gyakorlati órák, vizsgák is”. Alig fél nappal később viszont új bejegyzésben már arról írt, hogy „2024. szeptember elsejétől a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ- és az egészségügyi oktatás, a kormány pedig pilot jelleggel elindítja a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését”. Vagyis itt már csak az elméleti rész általános ingyenességéről volt szó, míg a – jóval költségesebb – gyakorlati oktatásnál a kísérleti rendszerbe bekerülőknek nem kell fizetniük.
Lassan véget ér a tanév, a jogosult diákoknak csak a 20 százaléka ingyenjogsizikHoffmann Csaba, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) alelnöke a Népszavának elmondta, még nem tudni, az újabb törvénymódosítás milyen hatással lesz az autósiskolákra. – Az eddigi törvény, ami csak a végzős diákokat érintette, nem okozott bevételkieséseket, sőt volt olyan hónap, amit rekordjelentkezéssel zártak.
Ez viszont már szélesebb réteget fed le, így jó előjelnek semmiképp sem tekinthető, de várjuk ki a végét
– fogalmazott hozzátéve, hogy a mostani rendszerből is többen vándoroltak át a piaci képzésekre.
– A mi autósiskolánknál is jelentkezett olyan tanuló, akinek a középiskolája nem szervezett vizsgát. Sajnos őket ebben a formában át sem tudtuk venni, mert ameddig legalább egy vizsgát nem csinál végig (vagy bukik meg rajta), nem látjuk a rendszerben. Emiatt többen inkább elölről kezdték az egészet – mondta az AVOSZ alelnöke.
Ami a gyakorlati képzést illeti, a kísérleti (pilot) programot a honvédség szolnoki állományában lévő gépjármű szakoktatók végzik, az eddigi hírek szerint 20-23 oktatóval és körülbelül 30 Suzuki Vitarával. Az ingyenes részbe 29+1 gyakorlati óra tartozik bele, a plusz egy óra már a vizsgát jelenti. A Honvédelmi Minisztérium lapunknak küldött válasza szerint ha valakinek ezen nem sikerül átmennie, akkor „utána más, civil autósiskolában, önköltségen lehetséges a részvétel a gyakorlati oktatásban”.
Hoffmann Csaba szerint ennek semmi akadálya nincs, amennyiben a képzős szerv, ebben az esetben az iskola kiállítja a képzési igazolást, a civil autósiskola minden gond nélkül átveheti a tanulót.
– Ebben az esetben nem kell elölről kezdeni a gyakorlati órákat, tehát a harmincadik órától folytathatja a tanulmányait az általa választott autósiskolában.
Igaz, az autósiskolák kevésbé szeretik az ilyesmit, még akkor is, ha a konkurenciától érkezett a diák, mert nem tudják, milyen oktatásban vettek részt, nincs közös tapasztalat – fogalmazott.
A tárca azt is elárulta, hogy Jász-Nagykun-Szolnok megyéből (csak itt van gyakorlati képzés) 2025. június 13-ig összesen 231 középiskolás tanuló jelentkezett a KRÉTA-rendszerben a „B” kategóriás gyakorlati képzésre. 228-an megkezdték a gyakorlati oktatást, közülük 37-en jelentkeztek forgalmi vizsgára. Ez az arány Hoffmann Csaba szerint a meglévő oktató és gépjármű számot figyelembe véve reálisnak számít, feltehetően többen még a gyakorlati képzést végzik. A pilot rendszer egyébként 2025. december 31-ig tart. A tapasztalatok értékelését követően várható döntés a folytatásról – írta meg lapunknak a Honvédelmi Minisztérium.
Nem népszerű a kormányzati ingyenjogsi-rendszer, eddig kevés iskola szervezett KRESZ-vizsgát Kevés diákot érdekel a „sulijogsi”, csak a töredékük vette igénybe a lehetőségetAz Orbán-kormány végre bejelentette az ingyenes jogosítványszerzés elindítását, ám még mindig több a kérdés, mint a válasz