„Az utasok jelentős érdeksérelme nélkül rövid távon nem takarítható meg a fővárosi önkormányzat likviditási helyzetét javító összeg a közösségi közlekedésen” – válaszolta Walter Katalin a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hónap végén távozó vezérigazgatója a Népszava vészforgatókönyvre vonatkozó kérdésére a cég csütörtöki háttérbeszélgetésén. Mint mondta: „középtávon strukturálisan nagyon fontos, hogy a főváros hozzányúljon például a BKV-hoz, ott a gazdálkodást mindenképpen át kell alakítani, az így felszabaduló forrást pedig vissza kell forgatni a rendszerbe”.
Azt is hozzátette, hogy első körben a BKV hatékonyságának növelése a cél, utána következhet a többi, de erről a tulajdonos főváros hivatott dönteni. Megtakarítás a közlekedési cégek esetében elsősorban a kedvezmények megvonásából és a menetrend átalakításából származhat, de ezzel nyáron nem sokat nyer a főváros, hiszen eleve szűkített, iskolaszüneti menetrend szerint közlekednek a járatok. Utóbbival a járművezetők pótlékain, az energia és üzemanyag fogyasztáson spórolhatnának. Ezt is vizsgálták, de nem javasolták a városvezetésnek.
Lapunk azon kérdésére, miszerint mi lesz távozása utána cég vezetésével azt felelte, hogy átadás-átvételi dokumentációt készít. Jónak tartja, hogy a főváros újra kiírta a pályázatot, az elbírálásig tartó időszakról a városvezetés a jövő héten ad pontosabb információkat.
Walter Katalin, a BKK távozó vezérigazgatója: Nem lemondtam, hanem felmondtamA háttérbeszélgetés fő témája a cég következő hónapokra, illetve idei évre vonatkozó hálózatfejlesztési elképzelései voltak. Erre eredetileg félmilliárd forintot tudtak betervezni, amihez később 400 millió plusz forrás társult, amit az eseti jegyek áremeléséből nyernek. Ez utóbbi szolgál fedezetül az éjszakai metróüzemnek. Walter Katalin arra is kitért, hogy a forráshiány a fővárosi közlekedési cégek esetében nem újdonság, hiszen volt Covid és energiaválság is, az uniós támogatások többségének folyósítását – a CAF villamosokét leszámítva – felfüggesztették. Különösen fontos, hogy a Fővárosi Közgyűlés a jövő héten elfogadja a BKV követelésértékesítésére vonatkozó előterjesztést. A fejlesztési terveket jövő héten hétfőn részletesen ismertetik a közlekedési bizottság ülésén.
A fejlesztések célja a kiszámíthatóság, a sebesség, illetve az elérhetőség növelése. Utóbbi érdekében például új haránt irányú trolijáratot - 81-es - indítanak Zuglóban. A város számos pontján lámpahangolással, buszsávval, a megálló kiosztások újragondolásával igyekeznek csökkenteni a menetidőt, járatonként fél-2 percet is megtakaríthatnak így. Ami elsőre kevésnek hangzik, de ha egy hosszabb út során összeadódik, akkor az már érzékelhető változást hoz.
A nyár újdonsága lesz,
hogy szombattól a MÁV-ot kisegítve vonatpótlóként közlekedik a 12-es villamos.
A nagyobb forgalom okán sűrűbben és több kocsival járnak majd, amíg az állami vonattársaság elvégzi a szükségessé vált nagyobb karbantartási munkákat a nemrégiben a fővárosnak eladott Rákosrendezőn. A Szob-Vác felől érkező vonatok a felújítás alatt csak Rákospalota-Újpest állomásig közlekednek. A 14-es villamos is besegít majd.
Szombattól hetekre lezárják RákosrendezőtFelmerült a Petőfi híd szükségessé vált felújításának ügye is. Mint elhangzott: nincs szó arról, hogy a hidat rövid időn belül le kellene zárni, de minél tovább húzzák, annál többe fog kerülni és jóval hosszabb időre kell lezárni az átkelőt. A híd állapotát folyamatosan ellenőrzik, ha szükségessé válik, akkor korlátozhatják a teherforgalmat vagy lezárhatnak egy-egy sávot, de egyelőre erről sincs szó. Ezzel együtt a Fővárosi Közgyűlésnek még az idén döntenie kellene a tervezési közbeszerzési pályázat kiírásáról, az ehhez szükséges 1-1,5 milliárd forintos forrás biztosításáról. A műszaki dokumentáció kész, az előzetes piaci konzultációt is elvégezték.
A nyár egyúttal a karbantartás hónapja, összesen 17 villamosvonalon dolgoznak majd, van ahol 1-2 napig tart a vágányzár, másutt hetekig. A legtöbb embert a nagykörúti villamosvonal Szent István körúti, a Tátra utca és a Jászai Mari tér közötti szakaszának vágányfelújítása érinti, ami egészen július végéig tart. A napi 280 ezer embert szállító 4-es és 6-os villamosok pályáját szakaszosan újítják fel, az idei szakasz utoljára 15 évvel ezelőtt került sorra.
Miközben a NER-es cégek milliárdokat kaszálnak, a BKV idén alig 33 millióval nagyobb bevételre számít a reklámfelületek értékesítésébőlKarácsony Gergely: Vitézy Dávid senkit nem tűr a BKK élén, aki nem ő maga vagy akit nem tekint saját emberének