MITEM;

Jérémy Lopez és Suliane Brahim az előadás egyik jelenetében

Súlyos szószínház Jean Racine Bereniké című darabja

Önmagunkba záródva. 

Súlyos szószínház Jean Racine Bereniké című darabja, melyet az idei Mitem záró előadásán játszott a világhírű párizsi Comédie-Francaise öt színésze.

Szerencsére azonban nem csak szavakat és hosszú monológokat és dialógusokat hoztak, hanem egészen izgalmas díszletet is, amelyet a színlap szerint a flamand rendező Guy Cassiers és Bram Delafonteyne tervező jegyez. A szoborszerű villódzó tér időnként megmozdul, a falai mintha lélegeznének, mintha a drágakőszerű, illetve ember test töredékeket láttató képek egymással küzdenének. A látvány impozáns, időtlen, az eleganciát, a hagyományt és a modernitást vegyíti. Ugyanez a kettősség vonatkozik Anna Rizza jelmezeire. A klasszicista szerző története viszonylag egyszerű: Titus, aki apja halála után Róma császára lesz, a szenátus törvénye szerint kénytelen szakítani szerelmével Berenikével, mert nem fogadják el az idegen királynőnek tett házassági ígéretét. Ezt a szituációt bontja ki az előadás többek közt szerepösszevonásokkal, ily módon nem könnyítve a befogadást. Titust és barátját Antiochus-t például ugyanaz a színész - Jérémy Lopez - játssza. Mindketten vonzódnak Berenikéhez mégis mást ír elő számunkra az élet. A rendezés központi alakja Bereniké (Suliane Brahim). Bár döntésével, elutazásával a sorsát teljesíti be, végül is önállóvá, autonómmá válik. Eszünkbe juthat figurájáról Ibsen Nórája. A főszereplők bizalmasai egyfajta stratégák, ők az értelmi szövetségesek, miközben a hősökben dúlnak az érzelmek. Jó lett volna a dramaturgiai értelmezésben választ kapnunk arra, hogy ma a politika, vagyis a közélet miként hat a magánéletre. Milyen kompromisszumokra van szükség, ahhoz, hogy egyik szerepben se sérüljünk végzetesen. Mivel erre kísérlet sem történik az előadásban, ezért a több elemében is minőségi produkció mégiscsak megmarad kissé üres tézisdrámának. Ahogy a közönségtalálkozón elhangzott: a nő dönt, a férfiak csak szenvednek. Másrészt a rendezés a túlcsorduló érzelmek egyfajta ellenpontjaként távolságot tart a színészek között, akik alig érintik egymást, illetve alig néznek egymásra. Önmagukba záródnak. A magány szétfeszíti a társas létet. Összességében azonban kissé csalódás a Comédie-Francaise mostani vendégjátéka. De szerencsére az idei Mitemen is több emlékezetes előadás akadt: gondoljunk csak a kolozsvári Janovicsra, a Jugoszláv Drámai Színház A menthetetlen című előadására, a Thedórosz Terzopulosz által rendezett Oreszteiára, a bolgár Moby Dickre, vagy Silviu Purcarete két rendezésére, a Gertrudra és a Jónásra.

Infó

Jean Racine: Bereniké

Comédie-Francaise, Párizs

Rendező: Guy Cassiers

12. Mitem 

Az egy éve kezdődött tervezés idején legszebb álmainkban is alig jelent meg a 199 fiatal, aki olykor kínzó őszinteséget, időt, energiát és az egyre kevésbé divatosnak tartott megnyilvánulási formát: az írást szenteli az élet.történet. pályázatnak.