Hiába hirdetettet digitális harcot a Fidesz, a közösségi oldalak logikája nem így működik, több technikai nehézséggel is szembe kell néznie a kormánypártnak – mondta lapunknak Lévai Richárd marketing specialista.
– Meglepődnék, ha nem szólalna meg a vészcsengő a közösségi médiával foglalkozók fejében amiatt, hogy Orbán Viktor kommenthadsereget szervez. Az Európai Unióban sok szó esik arról, hogy ezek az oldalak milyen hatással vannak a közéletre, az emberekre, és felmerülhet, hogy az EU legközelebb pont ezért „koppint” akár a Facebook fejére – mondta Lévai Richárd. Mint arról lapunk is beszámolt, az Orbán Viktor által meghirdetett harcosok klubja elnevezésű kezdeményezés célja, hogy a párt többek közt kommentelőkkel is erősödjön az online térben.
Egy irányított kommentelő tömeg létrehozása a közösségi médiában, különösen a Facebookon (feltehetően a kormánypárt elsősorban erre a platformra gondol) sok tekintetben ütközhet technikai akadályokba. Lévai Richárd elmondta, a legtöbb ilyen oldal úgy működik, hogy figyeli, a posztok mennyi interakciót, tehát like-ot, kommentet kapnak, mennyien osztják meg, vagy küldik tovább a posztot az ismerőseiknek üzenetben. Az algoritmus kiemeli a hírfolyamban azokat a posztokat mindenkinek, amikhez az ismerősei szóltak hozzá. De az is számít, milyen sokan nézik meg például a videókat. Minél többen, annál jobban fog terjedni, virális lesz. Ám nem csak ez számít, egyre nagyobb szerepe van az ajánló rendszereknek.
„Ha ez fog körülvenni minket az következő 11 hónapban, annak polgárháborús következményei lehetnek”Alig artikulált üvöltözés, lézerfények – Orbán Viktor mindenkit kért, hogy vigyen magával még egy harcost, bámészkodók nem kellenek– A TikTok behozta azt a trendet, hogy a mesterséges intelligencia alapú algoritmus figyeli, milyen tartalmakat fogyasztanak a felhasználók. Vagyis ha valaki főzős videókat szeret nézni, akkor nagyobb arányban fogja azt feldobni neki az oldal. Ezt már a többi közösségi oldal is elkezdte alkalmazni, így a Facebook is. Tehát ha az a cél, hogy minél több emberhez jusson el egy kormányzati üzenet, akkor ugyan számítanak majd a kommentek, de az is, hogy egy felhasználó egyébként mit olvas, mit néz szívesen. A reakcióknál pedig mindegy, hogy egy komment pozitív vagy negatív, az pörgetni fogja az algoritmust.
Vagyis ha egy kormánypárti kommentelő Magyar Péter posztja alá azt írja, hogy poloska, az is növelheti a politikus posztjának elérését, és képes áttörni a „véleménybuborékokat” a terjedéssel
– fogalmazott a szakértő.
Ráadásul a Facebook fel van arra készülve, hogy lefülelje a „centralizált bot” hálózatokat. Vagyis amikor olyan közösségimédia-fiókokról van szó, amelyeket nem valós személyek kezelnek, hanem automatizált szoftverek irányítanak, és ezek a programok emberi közreműködés nélkül is képesek tartalmakat közzétenni vagy interakcióba lépni a platformon. – A Meta negyedéves jelentése kitér arra is, hogy hány hamis profil van a Facebookon. Az összes felhasználó 8-10 százalékát azonosítják nem valódi emberhez kapcsolódó profilként. Bár a harcosok klubja esetében nem szoftver robotokról van szó, ha nagy számban jelennek meg hasonló tartalmú üzenetek a felhasználók egyes csoportjainál, elvileg a Facebook azt is képes felismerni, hogy ezek kívülről, központilag irányítottak, még úgy is, hogy valós emberek állnak mögöttük. Például ha valaki kirak egy üzenetet arról a harcosok klubja saját irányítási rendszerében vagy egy hozzájuk tartozó, zárt Facebook-csoportban, hogy mindenki kommenteljen Orbán Viktor alá, akkor a Facebook rájön, hogy az az ember tömeg egy linkről érkezett a miniszterelnök posztja alá. A kommentek attól még megjelennek, de az írás terjedését már megakadályozhatja az algoritmus – magyarázza Lévai Richárd.
Úgy tűnik, Orbán Viktor megijedt valamitől, olyan társadalmi feszültséget szít, amelyet nem biztos, hogy kézben tud tartaniVisszaüt a kommentfanatizmus, a Fidesznek a szektaszerűen működő közösségével nehéz lesz felnőnie Magyar Péterhez a digitális térbenA szakember hozzátette, mindez egy dologra alkalmas lehet: a szimpátianövelésre. – A hívők körében azt a benyomást keltheti a sok like és pozitív komment, hogy az adott politikus népszerű. Bár az, hogy ez szavazatra váltható-e, már egyáltalán nem biztos – fogalmazott.
Noha a Harcosok Klubja elsősorban a Facebook aktivitásra irányult, a TikTok-ról sem szabad elfeledkezni, hiszen az a fiatalok elsődleges platformja. Viszont az egész más logikával működik. Részben ott egyáltalán nem lehet politikai hirdetéseket feladni, másfelől, ahogy arról már esett szó, sokkal inkább a tartalomfogyasztási szokásosok számítanak. Tehát sokkal kevésbé fontos, hogy mi mennyi reakciót kap, és hogy ki-kit követ az oldalon. – Az utóbbi időben azt látom, hogy pár politikus olyan tartalmakat tölt fel, ami nem politikáról szól. Például Tuzson Bence, vagy Vitályos Eszter is „tudta-e?” videók gyártásába fogott. Tehát ha valaki eleve ilyesmiket néz, akkor annak ellenére fogja látni ezeket a videókat, hogy egyébként a politika nem nagyon érdekli. Viszont ez megint csak szimpátianövelésre alkalmas, ugyanis, ha Tuzson Bence elkezd politikáról beszélni a videóiban, azt már nem biztos, hogy olyan nagy arányban fogja feldobni a platform ugyanazoknak az embereknek, akik a többi, más jellegű videóikat megnézték.
Reagált a Harcosok klubja írója Orbán Viktor harcosainak a klubjára, ajánl egy könyvcímet az ellenzéknek is