MÁV;Lázár János;tömegközlekedés;Volánbusz;uniós források;KözlekedésInfó;átláthatósági törvény;

Lázár János bejelentette, ha a MÁV és a Volánbusz járatai többet késnek 20 percnél, visszajár a jegy árának fele június 1-től

Az építési és közlekedési miniszter azt is elmondta, hogy a bérleteknél öt egymást követő késés után a következő bérlet árából tíz százalék kedvezményt adnak, aztán burkoltan megfenyegette a Telex újságíróját. 

Megtartotta a kormányinfók mintájára kitalált szokásos közlekedésinfóját Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki egyebek közt arról beszélt, hogy „2025-ben nemcsak olcsó, de jobb is lesz Magyarországon a tömegközlekedés.” A tavalyi évet úgy értékelte, hogy olcsóbban adtak el sokkal több jegyet és abból minimum annyi bevételt is sikerült szedni, mint korábban. Ezt a vármegyebérlet, az országbérlet és a tarifareform sikerének értékelte.

A miniszter mindemellett 50 ezer ember - a MÁV 50 ezer munkatársa - áldozatvállalásának tartja, hogy tudtak haladni előre. A szakszervezetekkel egyszeri bérkiegészítésről fognak tárgyalni.

Lázár János elismételte az Orbán-kormány elméletét, mely szerint az egy éves Tisza Párt miatt nem érkeznek uniós források Magyarországnak. Úgy tűnik azonban, hogy a miniszter beváltja egy korábbi ígéretét, mely szerint amennyiben a MÁV és a Volánbusz járatai többet késnek, mint 20 perc, úgy visszajár a jegy árának fele. A tárcavezető úgy vélte, ilyen intézkedésre nincs példa Európában. További ígéreteket is tett, például 2026 kezdetéig felújítják a MÁV összes mosdóját, több mint ezret. Az IC-ken a menet közbeni takarítók már szolgálatban vannak.

Szintén korábban ígérte, hogy beszereznek ezer új buszt. Egy részüket forgalomba is állítják a napokban - mondta erről a miniszter. Szó esett a mozdonybeszerzésről is, erről a miniszter azt mondta, hogy

a MÁV 70 darab használt mozdony beszerzését tervezi, amelyből 30 darab érkezhet meg jövőre. Ezek német és francia gyártmányúak, de kínaiakkal is zajlik tárgyalás.

A miniszter arra számít, hogy ezzel csökkenni fognak a késések. Mindezek mellett Nagy Mártonnál azért lobbizik a tárcavezető, hogy vegyenek fel hitelt 280 IC-kocsira, továbbá megígérte 36 vasútállomás felújítását is.

Mindemellett Lázár nem tagadta, ha nyáron nagy lesz a hőség, az komoly problémákat fog okozni a tömegközlekedésben. A tavalyi tanulságokból igyekeznek építkezni és előre is megköszönte az utasok türelmét. „Klímagaranciaként” bejelentette, hogy napi egyszeri klimatizált eljutás biztosítva lesz az ország minden pontjára. Mindemellett leszögezte, hogy 40 fokban nagyon nehéz működtetni a magyar vasúti hálózatot.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója soha nem látott bizalomként fogta fel, hogy az olcsóbb jegyek miatt megnövekedett az utasok száma. Azt azért elismerte, hogy sok hír volt hibákról, ezért idén jobbnak kell lenniük, az elmúlt hónapokban felkészültek. Például

felújítják a balatoni vasútvonalakat, feltolják a pályasebességet 160 kilométer per órára Budapest és Székesfehérvár között, déli országok mintájára fehérre festik a síneket egyes szakaszokon a túlhevülés ellen, illetve tovább felújításokat is ígért.

A vezérigazgató gyakori és jogos kritikaként ismerte el, hogy amikor havária helyzet áll elő, arra a MÁV reakciója nehézkes, ezen változtatni fognak. Nem hagynak félúton senkit - szögezte le. 50-nel több IC-t ígért, és kilátásba helyezte, hogy a legfontosabb vonalakon garantálják a klimatizált járatokat. Ilyen például a Budapest-Szeged, Budapest-Békéscsaba vonal, illetve a Balatonra tartó járatok is.

A bejelentés szerint a krízishelyzetek kezelésére a MÁV létrehoz egy úgynevezett havária központot, amely egyebek közt a mentesítő buszok koordinációjáért fog felelni. A MÁV új applikációját pedig folyamatosan fejlesztik.

Hegyi Zsolt arról is tájékoztatott, hogy az IC-ken várhatóan kekszet és frissítőt is fognak majd kínálni az utasoknak, illetve az állomásokon Mol Fresh Cornerek is lesznek. 

Az ATV kérdésére Lázár János elmondta,

hogy a bérleteknél a visszatérítési garancia azt jelenti majd, hogy öt egymást követő késés után a következő bérlet árából tíz százalék kedvezményt adnak.

Nagy Márton ígéreteivel a miniszter már szkeptikusabb, mert amikor a csatorna felidézte a nemzetgazdasági miniszter minapi beszédét - amikor is bő 1500 milliárd forint kormányzati elköltése után konstatálta, hogy nem az akkugyárakra kellene helyezni a fókuszt, hanem más beruházásokat újraindítani -, Lázár János úgy válaszolt: „Mindig érdeklődéssel hallgatom a miniszter úr nyilatkozatait, és próbálom beikszelni, hogy bejönnek-e ezek az ígéretek, vagy sem.” A miniszter várja a pénzesőt, amit elkölthet majd. Budapest esetében jelezte, hogy azért Karácsony Gergely a felelős, de Rákosrendező ügyében jól haladnak a tárgyalások.

A Telex és az RTL rákérdezett az Orbán-kormány ellehetetlenítési törvényére is. Előbbi újságírójának a miniszter azt mondta, érti, hogy félti az egzisztenciáját, majd amikor ő erre közbevetette, hogy nem kell félteni az egzisztenciáját, a tárcavezető úgy közölte: – Nem tudhatja előre. Lázár János szerint ami a törvényben van az technikai jellegű és nem is lezárt a téma, nem tudhatjuk, hogy Sulyok Tamás köztársasági elnök végül mit ír alá. Az adó 1 százalékok elvételét is technikai kérdésnek tartja, abban viszont biztos, hogy egyes újságok ukrán pénzből ukrán háborúpárti propagandát folytattak.

A Telex felvetésére, hogy miközben az Orbán-kormány az ellenzéket vádolja az uniós források visszatartásával, és ehhez képest nem gondolja-e, hogy az üldözési törvény elegendő ahhoz, hogy ellenzéki közreműködés nélkül se kaphasson hazánk uniós pénzt, Lázár János kitérő választ adott, szerinte a DK a kezdetektől fogva a pénzcsapok elzárásáért lobbizik és tiszás politikusok is rendszeresen egyeztetnek az uniós illetékesekkel. Az RTL kérdésére, hogy nem tartja-e átverésnek, hogy miközben az emberek már rendelkeztek a saját adójuk egy százalékáról, a kormány ezt visszamenőleg elvenné és odaadná egy kijelölt állami alapítványnak, Lázár János úgy válaszolt, hogy a jogszabály egyelőre nem hatályos, azt pedig ő személy szerint még mérlegelni fogja, hogy a jelen formájában megszavazza-e az ellehetetlenítési törvényt.

Ennek ellenére a korábbinál majdnem 2,5-szer nagyobb profitot hozott össze a miniszterelnök lánya többségi tulajdonában álló tanácsadó cég.