Lázár János;Ferrari; NER;

A NER-vállalkozók egyik nagy kedvence a Ferrari

A fényűzés szent, a magyar luxizókat nem zavarja, hogy a Ferrari világrekordot jelentő árréssel dolgozik

Az olasz autógyártó olyan haszonkulccsal dolgozik, amivel egyetlen versenytársa sem. 

A napokban egy szentendrei utcafórumon az építési és közlekedési miniszternek szegezték a kérdést, hogy ugyan miért nem tesz semmit a „luxizás” ellen. Lázár János egyebek mellett erre úgy reagált, hogy a barátoktól és harcostársaktól visszafogottságot vár el, de ugye azt nem gondolja senki komolyan, hogy az összes, Magyarországon forgalomban lévő 600-as Ferrari fideszes kézben van. A tárcavezető ugyan ezzel igyekezett valamicskét távolabb tolni a kormánypárttól a szédítően drága „holmikban és holmikkal” való megjelenést, ám azért a válasz tartalma reagál arra is, hogy az utóbbi időszakban jónéhány kormányközeli vállalkozó tűnt fel halandó ember univerzumán kívüli autókban. Ezek közül a leggyakoribbnak mondható márka pedig bizony a Lázár János által emlegetett Ferrari. A miniszteri válasz azt is közvetíti, hogy a sportautó – és vele a ferrarizás - nem csupán egy legendás autómárka itthon, hanem bizony a kormánypárthoz köthető jelenséggé, lényegében a pazarló életmód szinonimájává vált.

Az olasz autóipar ékkövének tartott cégnek azonban nem csak az árai - egy-egy új példány immár 150-200 millió forint között van -, hanem az árképzése is figyelemre méltó. Erről mégis sokkal kevesebb szó esik, pedig ennek talán még nagyobb szerepe van abban, hogy a Ferrari a fényűző életmód megtestesítője. Mert bizony nem arról van szó, hogy a vállalat extrém drága alkatrészeket szerelne be az autójába, aztán önmérsékletet tanúsítva a terméket valamicske felárral értékesíti, hanem éppen ellenkezőleg. A maranellói székhelyű cég a világ összes autógyártóját messze-messze megelőzve olyan extramagas árrést alkalmaz, amely kiemeli a konkurensek közül.

Az elsősorban a közel-keleti régióra koncentráló, a térség egyik legnagyobb autós oldala, az arabGT.com ezzel kapcsolatban április közepén, az elérhető legfrissebb, 2024 évi adatok mentén készített egy összeállítást. E szerint az egy autóra rakodó árrés alapján a Ferrari egyszerűen nincs egy ligában semmilyen más céggel. A társaság ugyanis 1,88 milliárd eurós üzemi nyereséget könyvelt el 6,68 milliárd eurós összbevétel mellett, ami figyelemre méltó, 28 százalékos üzemi eredményt jelent. A miheztartás végett a második helyre befutó Porsche ezen „mindössze” 14 százalékot tud felmutatni. Az oldal listáján a Suzuki szerepel a harmadik helyen, ám már alig 10,3 százalékkal. Utóbbival kapcsolatban az arabGT.com meg is jegyzi azért, hogy ez az eredmény bizonyítja: a jövedelmezőség nem kizárólag a prémium szegmensre jellemző. A hatékony működés, a versenyképes árak és az egyértelmű piaci fókusz kivételes eredményeket hozhat. A luxizás kapcsán talán a Ferrarihoz közelinek mondható Mercedes és BMW viszont még a közelébe sem jut az olasz gyártónak, hiszen az oldal adatai szerint előbbi 9,3, utóbbi pedig 8,1 százalékot tud felmutatni ezen a téren.

Még az előbbieknél is plasztikusabb az adat – és s az egyszeri emberek ettől hökkenhetnek meg igazán –, hogy a Ferrari tavaly átlagosan 136 671 eurót (55 millió forint) keresett minden egyes leszállított autóján. Még lenyűgözőbb, hogy kibontakozó válság ide vagy oda, ez a szám 16 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest, amikor példányonként 117 927 eurós nyereséget (47 millió forint) könyveltek el. E szerint egyetlen autó árréséből futná egy használt budapesti belvárosi garzonlakás.

Az adat megdöbbentő szintjét két további cég – már lapunk által, a carexpert.com oldal adatai alapján gyűjtött, 2023-as - adata szemlélteti. Az említett listán a második helyre befutott Porsche ugyanis példányonként „csupán” 22 747 eurós (9,1 millió forint) árrést tudott elérni. A Magyarországon pedig éppen gyárat építő és fejlesztési központot telepítő, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának mondott kínai, BYD ugyanezen a soron 1607 eurós (642 ezer forint) eredményt tudott elkönyvelni.

A számok alapján a Ferrarikban feltűnő hazai vállalkozók kapcsán pedig valóban kijelenthető, hogy azt a jól megfogalmazható életérzést közvetítik: a pénz már egyáltalán nem számít. 

Legalábbis az első negyedéves adatok szerint. Az Orbán-kormány készpénzkampánya sem múlt el nyomtalanul, ugyanis bankókban több mint 7 ezer milliárd forint van a lakosságnál.