„Utáltam gimibe járni. Hogy minden reggel fel kell kelni, azt kell csinálni, amit mások mondanak, és nézni, hogy másoknak milyen lazán megy minden. És az egyetem sem volt különb. Az öt év alatt nem tanultam semmit. Csak azért szenvedtem végig, mert mindenki azt mondta, hogy akinek diplomája van, abból még bármi lehet. Így lettem telemarketinges” – mondja a fiatal felnőtt Fecske Az én hibám című monodrámában, melyet nemrég mutattak be a budapesti Három Holló Kávéházban. A humoros és társadalomkritikus előadásban, mely Szarka Károly azonos című, 2021-es regényéből készült, az Y-generációs főhős egzisztenciális problémákkal küzd.
A napjait lepusztult albérletekben tengeti, a munkájával elégedetlen, és nem találja meg a hozzá illő párt, illetve azt sem tudja pontosan, hogy mit akar az élettől. Fecskének ez az igazi drámája, hiszen csak sodródik az eseményekkel, és célok hiányában sosem halad igazán sehová. Mindezt a lelki gyötrődést remekül hozza a színpadon Kárpáti Barnabás, aki nemcsak a szorongásokkal teli telemarketingest alakítja, de megszólaltat vagy húsz szereplőt is, beleértve Fecske haverjait, kollégáit és szerelmeit – utóbbi két csoport között átfedések is vannak –, vagy éppen a kedvelt kocsmájának, a Hentesnek a pultosát, aki drukkol neki, hogy ezúttal találja meg az igazit.
– Amikor először olvastam a könyvet, a főhős annyira drámaszereplőnek tűnt, hogy szinte magam előtt láttam, hogy a történetet színpadra kell vinni – mondta lapunknak Braun Barna, a darab rendezője, aki a háromszáztíz oldalas alapanyagból az íróval együtt elkészítette a szövegkönyvet. – Nagyon sok karaktert ki kellett hagynunk, és aki benne maradt a darabban, ahhoz a kötetből olyan részleteket választottunk, amelyek jól megrajzolják az adott szereplőt. Illetve ügyeltünk arra, hogy olyan sztorikat halljon a néző, amelyek jól hangzanak egy színész szájából. Másfelől a szöveget még inkább köznyelvivé tettük és dramatizáltuk – tette hozzá a rendező.
A színpadon Kárpáti Barnabás nemcsak a hangja elváltoztatásával kelti életre a Fecske körül feltűnő barátokat, kollégákat és lányokat, hanem tárgyakkal is, így a színpadon hol egy sörösüveghez, hol egy üres pohárhoz vagy egy hajvasalóhoz beszél. – Fecske harminc körüli, egy kisvárosból költözött Budapestre, ahol egy nyomasztó munkahelyen ragadt, ráadásul rosszabbnál rosszabb párkapcsolatokban vergődik, miközben a lakhatási helyzete is elég elkeserítő. Élhetetlen albérletekben éli a szürke, eseménytelen hétköznapjait, amiben nem sok öröm akad. A kocsmai jelenetekben pedig elég sokat iszik, hogy levezesse a stresszt – mondja Szarka Károly.
A történet egy évet ölel fel, a főhős pedig napról napra tengeti az életét, és mintha folyamatosan várna valamit, ami talán megváltást hozna számára, akárcsak a Godot-ra várva két főszereplője, Vladimir és Estragon, aki a rejtélyes címszereplő érkeztét várja. A néző pedig csak reménykedhet, hogy Fecske számára ez a megváltás – egy új barátnő, egy új állás, vagy valami más életkörülmény képében – talán ténylegesen is elérkezik. És hogy végül mi történik vele, hogy sikerül-e kirángatnia magát a problémáiból, azt a közönség ősszel újra megtudhatja, mivel a darab legközelebb októberben tekinthető meg az óbudai Térszínházban.
Info: Az én hibám. Rendezte: Braun Barna. Szövegkönyv: Braun Barna, Szarka Károly. TheatroGO, Három Holló Kávéház