képzőművészet;Szépművészeti Múzeum;

Perneczky Géza és Aknai Katalin a művész egyik akvarellje előt

Az, hogy Perneczky Géza olyanokkal állít ki, mint Goya, Picasso, vagy Miró, tulajdonképpen magától értetődő

Mindig élvezet olvasni Perneczky Géza művészeti tárgyú írásait.

Habemus Papam! Nanni Moretti dramedyjében, a Van pápánk!-ban Michel Piccoli 85 évesen alakította Melville bíborost, aki megrettent attól, hogy katolikus egyházfővé választották. Gloria Stuart 86 évesen játszotta el az idős Rose szerepét James Cameron 1997-es Titanicjában, amiért Oscarra is jelölték. Christopher Plummer 89 évesen állt kamera elé a Megkésett kitüntetés főszereplőjeként, 82 volt, mikor Oscar-díjat kapott a Kezdők mellékszerepéért. Sir Anthony Hopkins 83 évesen nyert Oscart Az apa főszerepének alakításáért. Clint Eastwood a Cry Macho főhősének karakterét 91 évesen öltötte magára, a tavaly bemutatott Kettes számú esküdtet 94 évesen rendezte. Mészáros Márta 86 volt, mikor elkészítette az Aurora Borealist, Manoel de Oliveira a Gebo és az árnyékot 104 éves korában forgatta.

A mozi világa sok olyan idős alkotót és színészt ismer, aki a nézőket kiváló filmekkel kényezteti, az idős kor nem feltétlenül jár együtt a szellemi hanyatlással – még ha olykor a „pimasz unokák” ezt is hiszik –, az alkotás nem korhatáros. Persze más művészeti ágakban is találni sok példát arra, hogy egy idős művész teljesítménye éppúgy figyelemre méltó, mint korábban: amikor például Menahem Pressler zongoraművész 90 évesen a Müpában, 94 évesen a Zeneakadémián koncertezett, a valódi zeneértők nem csodát látni, hanem csodát hallgatni gyűltek össze. A művészettörténet-írás ma már természetesnek veszi, hogy a 87 éves Maurer Dóra aktív művész, evidens, hogy a szép kort megérő Reigl Judit, vagy Vera Molnar is az élete végéig alkotott – ám ez a képzőművészet területén mégsem annyira magától értetődő. Amikor a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgy-Felügyeleti irodája 2009-ben védetté nyilvánította Bernáth Aurél falképeit az Erkel Színházban, a szakértői vélemény – biztos, ami biztos – hangsúlyozta: kétségtelen, hogy a két falképet egy idős mester alkotta – Bernáth akkor már életének hetvenkilencedik évét taposta –, ám egyikük sem olyan „őszike”, aminek az elvesztésébe bele lehetne nyugodni.

Perneczky Géza: Tükrök (1972)

„A művészettörténet-írás mindig kedvelte a korszakokban való gondolkodást, akár különböző alkotói periódusokról, akár az európai művészetben egymást követő stílusirányzatokról volt szó. Ugyanakkor mindig sokkal nagyobb figyelmet fordított az alkotók kezdeti éveire – a művészeket érő első hatásokra és a művészi identitásukat formáló tényezőkre –, és egészen a közelmúltig alig vizsgálta, hogy miként zárul egy-egy alkotói pályafutás. Az időskor művészete sokáig tabunak számított, és vagy az érett korszakot követő hanyatlásként értelmezték, vagy bemutatása elmaradt, mert nem volt markánsan beilleszthető a pályaképbe. Ez a felfogás szélesebb társadalmi szinten is megmutatkozott, hiszen a modern, nyugati, urbanizált társadalmak a fiatalokat ruházták fel érzelmi kiváltságokkal és a fiatalságot tartották (tartják) nagyobb értéknek” – olvasható a Szépművészeti Múzeum új kiállítása, a Rövidülő jövő katalógusában. Bódi Kinga művészettörténész, társkurátor gondolatmenetét Susan Sontag amerikai író A nőkről című könyvéből vett idézettel is megerősíti: „az öregedés főleg a képzelet okozta megpróbáltatás – morális betegség, társadalmi kór”.

Egy kései alkotás nem megkésett mű – a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének új tárlata, a Rövidülő jövő erre a gondolata alapoz, ám nem csak az idős alkotók kései korszakát idézi meg. A múzeum Márvány Csarnokában olvasható latin szállóige, az „ars longa, vita brevis” (a művészet örök, az élet rövid) az első szekció mottójául szolgál: itt olyan, rövidre szabott életű képzőművészek munkái láthatók, mint Gaston Eychenne, Egon Schiele, Vincent van Gogh, vagy Henri de Toulouse-Lautrec. Eychenne a századforduló idején készített japonizáló hangulatú metszetekkel, pillangókkal van jelen, Schiele 17 évvel később született Térdelő női aktja a japán művészet által kedvelt madárperspektívát használja. Meghökkentő, hogy három év különbséggel Toulouse-Lautrec mennyire eltérő világú grafikákat készített – stílusváltása feltételezhetően a betegsége következménye –, míg Van Gogh minden állapotában csodálatos: 1885-ös krétarajza, a Szobabelső zoknit kötő parasztasszonnyal az otthon meghittségét ígéri, Doktor Gachet portéja is kitűnő jellemzés. Az 1890 júniusában készült rézkarc hatását növeli, hogy tudható, a művész egy hónappal később meghalt.

Perneczky Géza: Felvágva és összeillesztve (2022)

A „matuzsálemek” szárnyaltak életük utolsó szakaszában is, derül ki a tárlat folytatásából. Francisco de Goya – miközben kortársai negyven-ötven évig éltek – betöltötte a 82. évét is, utolsó, befejezetlen grafikai sorozata, a Balgaságok elvont, nehezen megfejthető képekből áll. A Mintaszerűen bolond című rézkarcán például egy cirkuszi vagy vásári környezetben látható egy fiatal nő, aki egy kötélen álló ló hátán egyensúlyoz. A kép talán hasonló üzenetet hordoz, mint Karinthy A cirkusz című novellája. Camille Corot élete utolsó éveiben is az üvegre karcolás technikájával kísérletezett, Whistler akttanulmányainak pedig nem volt előzménye az életműben. A 92 éves koráig aktív Pablo Picasso kései alkotásain előszeretettel gondolta újra az olyan klasszikus elődöket, mint Velázquez és El Greco, de Manet egykor botrányt kiváltó, Reggeli a szabadban című festményéhez is készített parafrázist. Manet kései, 1890-ben készült rézkarca egy szappanbuborékot fújó fiúról éppoly játékos, mint Picasso 1950-es litográfiája gyermekeiről, Palomáról és Claude-ról, akiket ujjaival festett meg. Ez a játékosság érhető tetten Joan Miró litográfiáin is, amelyeket Alfred Jarry Übü királyához készített.

Infó

Rövidülő jövő – Modern és kortárs alkotók kései korszakai

A kiállítás kurátora Bódi Kinga, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének vezetője és Bodor Kata, a Grafikai Gyűjtemény munkatársa. Szépművészeti Múzeum, szeptember 28-ig

A grafikai kiállítótérben bemutatott alkotások mindig párbeszédbe kerülnek a kortársakkal, ám ezúttal nem Reigl Judit, Gerhard Richter, Knox Martin egy-egy itt kiállított műve a jelen hanga, hanem Perneczky Géza képei. Perneczky ismert műkritikusként 1970-ben emigrált Kölnbe, ahol csatlakozott a neoavantgárdhoz, részt vett a fluxus és a mail art mozgalomban. Az idén 89 éves művészettörténész, képzőművész – aki azóta hazatelepült, jelen volt a kiállítás megnyitóján is – A parton (On the Beach) című akvarellsorozatát ajándékozta a múzeumnak. A keszthelyi strand napfényes emlékképeit a mail artból ismert gumipecsétekkel „graffitizte” össze, sokféle hangulatot árasztanak. Itt bemutatott, 2024-es rajzfüzete a művészet erejének is a bizonyítéka, arról is tanúskodik, hogy „az ember idősen rájön, hogy van művészet.” Mint Aknai Katalin művészettörténész elmesélte: Perneczky Géza két éve súlyos agyvérzésen esett át, ám a rajzolás újra visszaadta neki mindazt, amit a stroke elvett tőle – szinte fel sem állt addig, amíg teli nem rajzolta a füzetet.

A kiállítás katalógusában olvasható Perneczky Gézával egy interjú, amelyben az alkotó arról is beszél, mi tartja fiatalon: „Nagy szerencsém van, hogy vidám alkat vagyok, és hogy ilyen génjeim vannak. Ezek adottságok. És hozzátartozik persze, hogy annyit tanultam korábban, a korábbi évtizedekben, hogy van tartalékom és még mindig friss tudok maradni. Így nem a semmibe esem bele vagy fejlődöm bele, hanem hozom magammal az elmúlt és tartalmas évtizedeket”.

Nyereséget viszont csak jövőre remélnek.