A magyar állam eredetileg nettó 6,9 milliárd forintra becsülte a bicskei vasútállomás felújításának költségeit, ám ez az összeg már 11 milliárdnál tart – írja az Átlátszó.
A hivatalos indoklás szerint a drágulás az orosz–ukrán háború következtében kialakult infláció miatt történt. A közbeszerzési dokumentációban úgy fogalmaztak, hogy a módosítást olyan körülmények indokolták, amelyek a kellő gondosság ellenére sem voltak előre láthatók. A V-Híd Zrt. esetében olyan mértékű többletköltség merült fel, amely meghaladja a szokásos üzleti kockázatot. Mészáros Lőrinc vasútépítő cége eredetileg nettó 9,9 milliárdos ajánlattal nyerte el a felújítási tendert. A projektbe alvállalkozóként bevonták a Szíjj László tulajdonában lévő Duna Aszfalt Zrt.-t, valamint a Híd-Tám Kft.-t, amely Mészáros Lőrinc testvérének tulajdonában van.
Új céggel hódítaná meg a nemzetközi piacot Mészáros LőrincÚjabb felcsúti csoda: Csak az elmúlt 5 évben mintegy 40 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek Mészáros Lőrinc öccsének cégeiAz uniós közbeszerzési értesítő egyik friss hirdetménye szerint a bicskei állomás felújításának költsége a szerződésmódosítás után nettó 1,15 milliárd forinttal emelkedett, amit szintén a háborús helyzettel indokoltak. A V-Híd Zrt. 2022 végén jelezte a többletköltségeket az Építési és Közlekedési Minisztériumnak, amely 2023 végére már nettó 2,6 milliárd forintos igényt rögzített. A minisztérium szakvéleményt kért a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft.-től, amely megállapította, hogy a kivitelező részére elszámolható összeg nettó 889,8 millió forint. Ehhez jött még egy korábbi szerződésmódosításból eredő nettó 260,2 millió forint, így alakult ki a végső, nettó 1,1 milliárdos többlet.
Tarolt Mészáros Lőrinc a közbeszerzésekenA projekt fizikai kivitelezése 2023 decemberére befejeződött, az átadási ünnepséget december 5-én tartották a P+R parkolónál. Az eseményen jelen volt Ágh Péter, a beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkár, Czermann János, a Honvédelmi Minisztérium helyettes államtitkára, Tessely Zoltán fideszes országgyűlési képviselő és Bálint Istvánné polgármester. A Honvédelmi Minisztérium képviselője azért vett részt az eseményen, mert az állomáson katonai célú rakodó is készült.
A költségnövekedés hátterében egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet áll, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a vállalkozók kérjék a szerződés módosítását, amennyiben a háborús helyzet miatt olyan mértékű kiadásaik keletkeznek, amelyek túlmutatnak a szokásos üzleti kockázaton. Az állam az így elismert többletkiadások felét megtéríti a kivitelezőknek. A rendelet szerint a „rendes üzleti kockázat” mértékét az építkezéshez felhasznált anyagok, valamint azok beépítésével kapcsolatos díjak háború miatti áremelkedése határozza meg.
Az utóbbi években több nagy állami beruházás is jelentős költségnövekedéssel járt e hivatkozás alapján: a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Akadémia esetében ez nettó 5,5 milliárd forint volt, az egykori Pénzügyminisztérium felújításának végső költsége elérte a 69 milliárdot, a Dunakeszi Diáknegyed beruházása 3,2 milliárddal, a piliscsabai könyvtár-raktár pedig 1,2 milliárddal lett drágább.
Az orosz-ukrán háborúra hivatkozva újra milliárdokkal drágult Sukorón a kajak-kenu központ