Kína;Magyar Honvédség;vasút;szállítás;

Illusztráció

Egy kínai hátterű cég bonyolítja a magyar honvédség vasúti szállításait

A célhelyszínek között vannak a balti, balkáni és skandináv államok, valamint Ausztria, Belgium, Horvát-, Francia-, Német-, Olasz-, Spanyol- és Törökország is.

A Védelmi Beszerzési Ügynökség (VBÜ) tenderét a GHIBLI Kft. nyerte, amelynek tulajdonosa egy kínai nagyvállalat, három kínai magánszemély és a velük üzletelő magyar férfi cége. Alvállalkozóként pedig a karcagi kazah konzul kft.-je segít nekik – írja az Átlátszó.

A lap szerint a tender nyertesei vasúti szállítást végeznek majd a magyar honvédség részére hazánkban és más európai országokban. A megnevezett célhelyszínek között vannak a balti, balkáni és skandináv államok, éppúgy, mint Ausztria, Belgium, Horvát-, Francia-, Német-, Olasz-, Spanyol- és Törökország.

Az Átlátszó felidézi, a hazai rendvédelmi szervek vásárlásait lebonyolító Védelmi Beszerzési Ügynökség tavaly augusztus végén írt ki közbeszerzést Nemzetközi katonai vasúti szállítások 2025 – 2028. évekre tárggyal. A jelentkezőknek 1 hónapjuk volt beadni a pályázatukat, és a kiírás szerint a terv az volt, hogy a szerződés már 2025. január 1-től életbe lép. Azonban elhúzódhattak a tárgyalások, mert a nyertest csak 2025. február 6-án választották ki, és majdnem másfél hónappal később, 2025. március 17-én kötöttek vele szerződést. A tender eredményéről beszámoló hirdetmény pedig 2025. április 10-én jelent meg az EU-s közbeszerzési értesítőben.

Az eredménytájékoztató szerint a tendert a GHIBLI Szállítmányozási Kft. nyerte, amely alvállalkozóként a CER Hungary Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-t vonja be a feladat teljesítésébe.

A megbízás értéke nettó 1,57 milliárd forint, ebből 2025-ben, 2026-ban, 2027-ben és 2028-ban is nettó 393.700.787 forintot tervez felhasználni a VBÜ. A keretösszeg lehívására azonban nem vállaltak semmilyen kötelezettséget.

A lap kiemeli, azt nem tudni, hogy mit kell/kellene szállítani vasúton a honvédség részére, és miért, mert a magyar közbeszerzési értesítőbe nem töltötték fel a tendert és a hozzá tartozó iratokat (például műszaki leírást) sem. Mivel a VBÜ beszerzéseinek jelentős része nemzetbiztonsági és/vagy honvédelmi okokból titkosított, érthető és jogszerű, hogy nem minden vásárlásuk adatát teszik közzé.

A cikk szerint

  • a GHIBLI Szállítmányozási Kft. többségét (62 százalék) a CECZ Közép-európai Kereskedelmi és Logisztikai Együttműködési Övezet Kft. birtokolja, amelynek tulajdonosa három kínai férfi és a Shandong Dihao International Investment Limited Company nevű kínai vállalat. Vagyis – hangsúlyozza a lap – az EU-tag Magyarország honvédségének titkos és bizalmas vasúti szállításait a kémkedésben élen járó kommunista Kínához kötődő cég végezheti hazánkban és számos más európai ország területén, négy éven keresztül.

  • kisebbségi (38 százalék) részét pedig az AEDUS LOG Szolgáltató Kft. birtokolja, amely Szabó Zoltáné. A magyar férfi több olyan cégben is tulajdonos és/vagy ügyvezető, amelyben a CECZ többségét (70 százalék) birtokló kínai férfi, Wu Jiang is érdekelt. Szabó és Jiang mindketten ügyvezetői a GHIBLI Kft.-nek is.

A honvédségi szállításokba a GHIBLI által alvállalkozóként bevont CER Zrt. több cégen (CER Cargo Holding SE Európai Rt. és Rail Development Kft.) keresztüli egyedüli tulajdonosa Horváth László. A tiszteletbeli kazah konzul címet viselő férfiről januárban a lap azt írta, a Varga Mihály MNB-elnökkel és Fazekas Sándor volt agrárminiszterrel is jó barátságot ápoló férfi (mindhárman karcagiak) egyik cége 781 millió forintos állami támogatást kapott egy varrodára, amiből nem lett semmi, a Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint a cég visszautalta az államnak a támogatási összeget.

Lemond tisztségeiről és visszavonul a közélettől Gyurcsány Ferenc, a DK tisztújításán Dobrev Klára indul az elnöki posztért. Névtelenséget kérő pártbeli forrásaink bíznak abban, hogy vele új lendületet kaphat a párt.