A Védelmi Beszerzési Ügynökség (VBÜ) tenderét a GHIBLI Kft. nyerte, amelynek tulajdonosa egy kínai nagyvállalat, három kínai magánszemély és a velük üzletelő magyar férfi cége. Alvállalkozóként pedig a karcagi kazah konzul kft.-je segít nekik – írja az Átlátszó.
A lap szerint a tender nyertesei vasúti szállítást végeznek majd a magyar honvédség részére hazánkban és más európai országokban. A megnevezett célhelyszínek között vannak a balti, balkáni és skandináv államok, éppúgy, mint Ausztria, Belgium, Horvát-, Francia-, Német-, Olasz-, Spanyol- és Törökország.
Az Átlátszó felidézi, a hazai rendvédelmi szervek vásárlásait lebonyolító Védelmi Beszerzési Ügynökség tavaly augusztus végén írt ki közbeszerzést Nemzetközi katonai vasúti szállítások 2025 – 2028. évekre tárggyal. A jelentkezőknek 1 hónapjuk volt beadni a pályázatukat, és a kiírás szerint a terv az volt, hogy a szerződés már 2025. január 1-től életbe lép. Azonban elhúzódhattak a tárgyalások, mert a nyertest csak 2025. február 6-án választották ki, és majdnem másfél hónappal később, 2025. március 17-én kötöttek vele szerződést. A tender eredményéről beszámoló hirdetmény pedig 2025. április 10-én jelent meg az EU-s közbeszerzési értesítőben.
Az eredménytájékoztató szerint a tendert a GHIBLI Szállítmányozási Kft. nyerte, amely alvállalkozóként a CER Hungary Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-t vonja be a feladat teljesítésébe.
A megbízás értéke nettó 1,57 milliárd forint, ebből 2025-ben, 2026-ban, 2027-ben és 2028-ban is nettó 393.700.787 forintot tervez felhasználni a VBÜ. A keretösszeg lehívására azonban nem vállaltak semmilyen kötelezettséget.
A lap kiemeli, azt nem tudni, hogy mit kell/kellene szállítani vasúton a honvédség részére, és miért, mert a magyar közbeszerzési értesítőbe nem töltötték fel a tendert és a hozzá tartozó iratokat (például műszaki leírást) sem. Mivel a VBÜ beszerzéseinek jelentős része nemzetbiztonsági és/vagy honvédelmi okokból titkosított, érthető és jogszerű, hogy nem minden vásárlásuk adatát teszik közzé.
A cikk szerint
a GHIBLI Szállítmányozási Kft. többségét (62 százalék) a CECZ Közép-európai Kereskedelmi és Logisztikai Együttműködési Övezet Kft. birtokolja, amelynek tulajdonosa három kínai férfi és a Shandong Dihao International Investment Limited Company nevű kínai vállalat. Vagyis – hangsúlyozza a lap – az EU-tag Magyarország honvédségének titkos és bizalmas vasúti szállításait a kémkedésben élen járó kommunista Kínához kötődő cég végezheti hazánkban és számos más európai ország területén, négy éven keresztül.
kisebbségi (38 százalék) részét pedig az AEDUS LOG Szolgáltató Kft. birtokolja, amely Szabó Zoltáné. A magyar férfi több olyan cégben is tulajdonos és/vagy ügyvezető, amelyben a CECZ többségét (70 százalék) birtokló kínai férfi, Wu Jiang is érdekelt. Szabó és Jiang mindketten ügyvezetői a GHIBLI Kft.-nek is.
A honvédségi szállításokba a GHIBLI által alvállalkozóként bevont CER Zrt. több cégen (CER Cargo Holding SE Európai Rt. és Rail Development Kft.) keresztüli egyedüli tulajdonosa Horváth László. A tiszteletbeli kazah konzul címet viselő férfiről januárban a lap azt írta, a Varga Mihály MNB-elnökkel és Fazekas Sándor volt agrárminiszterrel is jó barátságot ápoló férfi (mindhárman karcagiak) egyik cége 781 millió forintos állami támogatást kapott egy varrodára, amiből nem lett semmi, a Nemzetgazdasági Minisztérium tájékoztatása szerint a cég visszautalta az államnak a támogatási összeget.