Lázár János;Magyar Közút;útfelújítás;batidai vadászkastély;

A Magyar Közút szerint „többszörös hazugság”, hogy kirívó lenne a Lázár János batidai vadászkastélya felé vezető út felújítása

Az erről szóló közlemény megjegyzi, az említett ingatlan egyébként sem a 4413-as úton van.

Reagált a Magyar Közút Nonprofit Zrt. arra, hogy az Átlátszó kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait, ezek alapján pedig a portál szerint látszik, hogy ezek sem árban, sem minőségben nem közelítik meg a 4413-as számú, alig használt mellékútnak a felújítását, amely éppen Lázár János építési és közlekedési miniszter kastélya felé vezet.

A szerdai, lapunkhoz is eljuttatott közleményben az áll, „többszörös hazugság” a portál állítása.

„Először: a cikkben hivatkozott ingatlan nem a 4413-as jelű úton van, hanem a 4454 jelű úton. Utóbbin semmilyen felújítás nem történt. Másodszor: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt években többször is alkalmazott az algyői projekthez hasonló technológiával végzett útfelújításokat olyan helyszíneken, ahol az út a gyenge teherbírású altalaj miatt ment tönkre, annak újjáépítése nélkül nem lehetett tartós pályaszerkezetet építeni”

– hangzott a reakció.

Eszerint a cikkben – a 4413-as út felújított szakaszának hosszára vetített bekerülési költség alapján – kiszámolt 500 millió Ft/km fajlagos költséget a hasonló technológia mellett felújított útszakaszokkal összevetve kijelenthető, hogy „egyáltalán nem kirívó, sőt még csak nem is a legjelentősebb költséggel járó felújítás az algyői 4413-as út rekonstrukciója”. A Magyar Közút példaként említette, hogy

  • Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 2019-ben a 4127-es mellékúton került sor felújításra teljes pályaszerkezet cserével, a felújítás költsége az út hosszára vetítve 500 millió Ft/km.

  • ugyanebben a vármegyében 2020-ban a 4127 jelű úton történt hasonló felújítás 630 millió Ft/km egységáron.

  • Békés Vármegyében a 4235 jelű mellékút hasonló technológiájú felújítására került sor 2016-ban, amelynek fajlagos felújítási költsége – 2016. évi áron – bruttó 390 millió Ft/km volt.

  • jelenleg is rendelkezik kiviteli tervvel 100 százalékban pályaszerkezet cserés útszakaszra Békés vármegyében a 4237-es mellékúton, amelynek becsült fajlagos felújítási költsége 650 millió Ft/km.

  • ugyancsak ezen út másik szakaszának felújításnál a költséget 600 millió Ft/km-rel számolják.

  • tervek készültek a Jász-Nagykun vármegyei 3224-es összekötő út felújításáról, amelynek becsült fajlagos felújítási költsége 640 millió Ft/km.

A közlemény arra is kitért, hogy a 4413-as út felújítására két okból volt szükség,

  • a büntetés-végrehajtási intézmények felett hatáskörrel rendelkező Belügyminisztérium kérte az útszakasz felújítását, amely a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút. Az úton való közlekedés BV gépjárművek károsodásához is vezetett.

  • és a meglévő algyői Tisza-híd átépítésével és egy új híd megépítésével a közeljövőben olyan jelentős mértékű fejlesztési munkálatok lesznek, amelyek a megyei szinten kiemelten forgalmas 47-es főút teljes zárását is szükségessé teszik. Ez idő alatt a forgalom elterelése részben erre lehetséges, az útszakasznak így a Szeged és Hódmezővásárhely közötti teljes forgalmat el kell majd bírnia.

 „A Tisza és a Maros vízgyűjtő területén lévő 4413 j. út térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta: ha vizet kap tágul, víz hiányában zsugorodik. A változó ciklusok a pályaszerkezet deformációjához vezetnek. Ennek kezelése, megelőzése érdekében, hogy minél többet bírjon az új útszerkezet a helyszínen a technológusok által előírt hidraulikus kötőanyaggal történő (meszes és cementes) talajstabilizálás történt. Ennek elvégzéséhez az egész meglévő pályaszerkezet elbontása volt szükséges, hogy megfelelő állékonyságú új alap és új kötő- és kopóréteg építése megtörténhessen” – tette hozzá a Magyar Közút.

A siófoki ingatlannal külön vádpont foglalkozik a korrupciós büntetőper vádiratában.