;

benzinár;üzemanyagár;gázolajár;

Az üzem­anyag­árak miatt most éppen nincs miért fenyegetőznie a kormánynak

- Olcsóbb az üzemanyagunk

A KSH által is figyelt adatok tanúsága szerint az augusztusi benzin- és gázolajtarifák átlaga egyaránt a környező államok szintje alatt maradhatott.

Augusztus utolsó, teljes hetében a hazai benzinár mintegy 12 forinttal múlta alul a környező államok átlagát – számítható ki a KSH által is figyelt, uniós és más, nemzetközi adatok alapján. Ezúttal, némi hóközi elbizonytalanodás után, a hazai kereskedők a gázolajátlagot is öt forinttal a környező szint alá tornászták. Így, lapunk számításai szerint, a hó egészében, a 95-ös körülbelül 8, a dízel pedig egy forinttal bizonyult olcsóbbnak a környező államok átlagához képest. Így kormányzati beavatkozásra újfent nem lesz szükség.

A KSH április második felében, azután kezdett el számításokat közzétenni az Unió hivatalos, heti, országonkénti üzemanyagárnyilvántartása – Szerbia tekintetében a GlobalPetrolPrices.com – alapján, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter újfent nehezményezte az általa a környező államokhoz képest túl magasnak látott hazai tarifákat. (A környező átlagból a hagyományosan legolcsóbb Ukrajnát kihagyják.) A kimutatások tanúsága szerint egyébként a korábbi hónapokhoz képest az akkori, 10 forint körüli többlet nem is számított kirívónak. Ezután viszont, június második feléig, a mérleg kétségkívül átbillent a mi javunkra. Miután viszont, június második felében, legalábbis a gázolajjal, ismét „elszaladt a ló”, a tárcavezető ismét riadót fújt, a felár megmaradása esetére megint, nem pontosított kormányzati beavatkozásokkal fenyegetve. Egyszersmind viszont, a „korrektebb” árösszevetés érdekében, a KSH-t heti helyett havi árösszevetéssel bízták meg.

Így július egészére a környező államokhoz képest ismét 8 forinttal olcsóbb 95-ös és 3 forinttal kevesebbért adott gázolaj jött ki. 

Bár a lapunk által végzett ellenőrző számítások, ritkán, a KSH-adatokhoz képest, egy-két forintos eltérést mutatnak, immár az augusztusi végeredmény is borítékolható: míg a benzin ismét, bizonyosan olcsóbbra jön ki, az átlagos gázolajár ezúttal nagyjából egybeesik a többiekével. Ez utóbbi helyzet szintén aligha indokol kormányzati lépéseket.

A számítások szerint egyébként az átlagos hazai benzinár egy hónap alatt 612 forintról 607 forintra, a gázolajé pedig 621 forintról 613 forintra csökkent.

Az üggyel kapcsolatos központi propaganda nyílt valótlanságai, kirívó ellentmondásai és súlyos tárgyi tévedései, a másik oldalon pedig ama szakmai vélemények dacára, miszerint a hazai árakat csak és kizárólag piaci megfontolások alakítják, az elmúlt 20 hónap vizsgálata alapján kétségkívül kijelenthető: a hazai üzemanyagárak átlaga leginkább az ágazat elleni kormányzati támadások áprilisi hulláma után került a környező államok szintje alá. Míg az eltérés 2023. januárjában a 95 forintot is elérte, az, nagy hullámzások mellett, hamar 20-30 forintra szelídült. Sőt, miután Orbán Viktor, először tavaly szeptemberben, hangsúlyosan kikelt az „üzemanyagkereskedők” ellen, a hazai tarifák az év végén már „be-becsúsztak” a környező átlag alá. Bár ezután emelkedés következett, ez még szerénynek is nevezhető ahhoz képest, hogy a kormány a januári, literenként, bruttó 42 forintos jövedékiadó-emelést teljes egészében az iparágra hárította. Mi több, olajpiaci érdekképviseletek szerint az olyan, teljesen egyedi, közvetett terhek, mint a kiskereskedelmi különadó vagy az energiahatékonysági járulék, szintén jelentősen rontják a környező államokhoz viszonyított versenyképességüket.

A közlekedési szakportál mást mutat

Hazai szempontból az Eurostat-KSH-adatsoroknál érzékelhetően lehangolóbb árarányokat mutat a nemzetközi fuvarozók tájékoztatására szolgáló – lapunk által hat éve figyelt – Cargopedia múlt heti frissítése. Eszerint az átlag 612 forintos magyar benzinár 5, a 620 forintos dízeltarifa pedig 13 forinttal haladta meg a környező államok - Ukrajna nélkül számolt – átlagát. A tájékoztató oldal számai szerint a hét vizsgált államból, Szerbia után, a hazai dízelár a második legmagasabb. A magyar benzin hétből pont középen áll, ami rövid távon némi romlás, az elmúlt hónapokat tekintve viszont átlagosnak mondható. Az ukrán utáni második legolcsóbb, román üzemanyagok átlagtarifája egyaránt 582 forint. Igaz, a Cargopedia egy kevésbé hivatalos adatforrás.

Tovább csökken a benzinár

Keddtől  2 forinttal csökken a benzin nagykereskedelmi ára - közölte a Holtankoljak.hu. Ha ez a kutakon is megjelenik, úgy számításaink szerint 595 forintos átlag adódhat, ami két és fél hónapos mélypont. A dízelár marad 600 forinton.

Monetáris enyhítésére, ha úgy tetszik a pénzcsapok megnyitására várnak tengeren innen és túl is a gazdaság szereplői. A napokban nyilvánosságra került statisztikák a Covidot követően elszabadult árak egyértelmű megzabolását jelzik, reális közelségbe hozva a lépést, amelytől az inflációtól mindennél jobban rettegő jegybankárok elzárkóztak.