;

oktatás;mobiltelefon;Pintér Sándor;Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete;Maruzsa Zoltán;

Százak tiltakoztak a Madách gimnáziumnál az igazgató felmentése miatt

- Levelet írt a PDSZ Pintér Sándornak, hogy vonja vissza az iskolai mobilhasználatot tiltó rendeletet

Mert életszerűtlen és felesleges.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete levelet írt Pintér Sándor belügyminiszter és Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak azzal, hogy vonják vissza a mobiltelefonok iskolai korlátozásáról szóló kormányrendeletet. Továbbá állásfoglalást kértek tőlük arról, kit terhel anyagi felelősség a nagyétékű mobileszközök megőrzését illetően.

A rendelkezéssel kapcsolatban hét különböző problémát soroltak fel. Ezek a következők:

  • Tulajdonhoz való jog megsértése: a diákok személyes tulajdonának, jelen esetben a mobiltelefonoknak kötelező begyűjtése véleményük szerint sérti az Alaptörvény XIII. cikkében foglalt tulajdonhoz való jogot. Megjegyezték, hogy a diák által bevitt telefon ráadásul sok esetben a szülőé.

  • A pedagógusok felelősségvállalásának kérdése: a rendelet a pedagógusokra hárítja a begyűjtött telefonokért való felelősséget, amely jelentős anyagi és jogi kockázatot jelent számukra. Nem várható el, hogy több millió forint értékű eszközökért vállaljanak teljes körű felelősséget, különösen olyan esetekben, amikor az iskolák nem rendelkeznek megfelelő biztosítással, és a telefonok sérülése vagy eltűnése esetén a megőrzésre kijelölt intézményi dolgozók nem tudják a károkat megtéríteni. Az eszközök begyűjtésére, biztonságos tárolására, és azonosítható módon történő visszaadására vonatkozó garanciákat a jogszabály nem tartalmazza.

  • Az oktatási autonómia és a pedagógiai szabadság korlátozása: a rendelet sértheti az iskolák és a pedagógusok szakmai autonómiáját, mivel egyes intézmények már régóta működő házirendekkel rendelkeznek, amelyek megfelelően szabályozzák a mobiltelefonok iskolai használatát anélkül, hogy azokat begyűjtenék. Sok iskola arra törekszik, hogy a diákokat a digitális eszközök felelős használatára nevelje, ami a 21. századi készségek fejlesztésének fontos eleme.

  • Az iskolai semlegesség megsértése: a PDSZ számára különösen aggasztó, hogy a rendelet végrehajtásával kapcsolatban olyan politikai nyomásgyakorlásról érkeztek hírek, amely sérti az iskolák politikai semlegességét és az oktatási intézmények autonómiáját, ellehetetleníti a digitális kultúra tanítását, ahol a digitális eszközök tudatos használatára tanítanának, ezáltal a Nemzeti Alaptanterv céljai megkérdőjeleződnek.

  • A diákok nagy része jogilag cselekvőképtelen, kiskorú személy. Tulajdonukat a szülők, gondviselők kizárásával, a megkérdezésük nélkül korlátozzák.

  • A PDSZ szerint mindemellett nem lehet úgy rendeletet alkotni, hogy a végrehajtásnál azt mondják az iskoláknak, hogy oldják meg, ahogy tudják. Mint ismeretes, a rendeletnek nincs végrehajtási része.

  • Végezetül a PDSZ úgy véli, indokolatlan a mobiltelefonok használatának szabályozása kormányrendelettel, mikor annak megvan a helye a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 5. § (2) bekezdésének h) pontjában, amelynek módosításával előírható az is, hogy a házirend térjen ki a mobileszközök tanítási órán és egyéb foglalkozáson kívüli használatának rendjére. 

A fentiekre tekintettel a szakszervezet a rendelet megszüntetésére szólított fel, hangsúlyozva, az eleve nem old meg semmit, életszerűtlen és felesleges.

Mi lenne, ha megpróbálnánk olyan iskolát csinálni, amelyik érdekes?! Ahol izgalmasabb, ami az órán történik, mint az Instagramot pörgetni? ‒ firtatja Nádori Gergely, a Tanárblog szerzője. Interjú.