Keleti Éva képei mindig meg tudják lepni a közönséget. Akkora az életmű, melyet az MTVA Nemzeti Archívuma kezel, hogy az adott válogatás kérdése, éppen milyen új adalékkal szolgál. A bécsi Collegium Hungaricum kiállítása elsősorban a Bécsben készült Keleti Éva-fotókkal ad többet, mint más kollekció. A hetvenes években a Vígszínház társulatát kísérte el az osztrák fővárosba, a bécsi ünnepei hetekre. Az egyik 1971-ben készült képen például mások mellett Várkonyi Zoltán, Sulyok Mária és Bulla Elma néz felfelé és csodálja a Schönbrunni kastélyt. A fotókból az derül ki, hogy vasfüggöny ide vagy oda a magyar színházi élet reprezentánsai, a fotóssal együtt csak eljutottak Nyugatra, de a szomszédba biztosan.
Több kiállításon láthattuk már Keleti Éva elsősorban az ötvenes, hatvanas években készült fotóit. A művész feladatot teljesített, mégis sokkal többek lettek ezek a képek a megbízatás teljesítésénél. Mindegyik felér egy komolyabb kor és egyben szociológiai látlelettel. Elkapott pillanatok munkásokról, családokról, a rendszer fényei és árnyai egy képen, egy, vagy több tekintetben, vagy mozdulatban. Az egyik fotón egy vidékről Budapestre költözött kislány tart egy tyúkot boldogan, igaz mosollyal a kamerába egy épülő XI. kerületi lakótelepen 1960-ban. Ugyanabban az évben készült egy kép, amelyen a képaláírás szerint „Csonka Menyhértné háromgyermekes szövőnő munka után, fodrásznál a Budapesti Pamutszövőgyárban”. A képen két mosolygó hölgy beszélget a búra alatt. A fotó akár Bécsben is készülhetett volna, de a gép a Kádár-kor Magyarországán kattant, megmutatva, hogy a munkások Budapesten is járnak fodrászhoz.
És persze nem hiányozhat a színház, illetve a színészek. Ruttkai, Latinovits és a többiek. Keleti Éva ugyanolyan alázattal és empátiával kezelte a privát szférában és a színpadon, előadásokon készült színészekről megörökített életképeket. Az egyik 1958-as felvételen Bodrogi Gyula és Törőcsik Mari, mint férj és feleség a saját lakásuk erkélyén látható. Játékosan összenéznek és fiatalok.
1966-os az a kép, amelyen Takács Mari tévébemondó látható az I. Táncdalfesztivál épülő díszletében a Madách Színházban.
Egészen drámai viszont Ruttkai Éváról az a fotó, amelyen a színésznő fekete pulóverét csaknem az orráig felhúzza, eltakarva csaknem az egész arcát Nádas Péter Találkozás című darabjában a Pesti Színházban 1985-ben. Sokatmondó például az az előadásfotó is, amelyet Szilágyi Tiborról készített Keleti Éva a Csaó, Bambínó című Horváth Péter-darab ősbemutatóján, 1991-ben a József Attila Színházban. Szilágyit profilból láthatjuk, lefelé hajtja a fejét, szeme csukva. Mintha nem akarná elhinni, hogy itt bizony rendszerváltás történt.
Keleti Éváról is készült fotó, amely látható a kiállításon. A képen a fényképezőgépét tartja a kezében. Kortalan a mozdulat és ő maga is. Maradjon ez még így sokáig!
Infó: Keleti Éva: „Amit még nem láttatok”. Válogatás a magyar fotográfia nagyasszonyának munkáiból. Bepillantás a 60-as és 70-es évek bécsi színházi kulisszái mögé. 2024. június 5. – szeptember 4. Collegium Hungaricum, Bécs