Noha az élő videó műfaja már 2016-ban megjelent a Facebookon, ekkor még nem volt esélye kiszorítani az akkor domináló vlogtartalmakat (amikor egy influenszer dokumentálja a napját, amiből végül összevágott videónaplót készít).
Az idők azonban változnak, az internetes közösségben pedig egyre nőtt az igény arra, hogy ne csak megvágott, szerkesztett tartalmakat nézzenek, hanem lássák azokat a részleteket is, amiket adott esetben nem szívesen mutatnának a készítők. A streamelés (élőzés) egyre nagyobb teret nyert, elsősorban gaming (játék) témában, ahol például egy srác/lány ül a szobájában, és vágatlanul nézhetjük, ahogy játszik valamilyen videójátékkal. Létrejött a Twich, majd a Kick nevű streamoldal, ahol ilyen tartalmakat lehet nézni, sőt a felhasználó kommentelhet, pénzért küldhet olyan üzenetet, amit aztán a rendszer hangosan felolvas, így létrejön az interakció a tartalomgyártó és a néző között.
Ez még meg lett fejelve az IRL-streamekkel (In Real Life/a való életben), ahol már nem a négy fal között, hanem kint zajlik a felvétel, ezzel az „utca emberei” okvetlenül beszállnak a történésekbe.
Darren Jason Watkins Jr., azaz IshowSpeed pedig innentől válik főszereplővé.
Rövid becenevén Speed 2005-ben született az ohiói Cincinnatiben. Alig több mint 11 évesen már YouTube-csatornája volt, ahová 2017-ben kezdett el videókat feltölteni. Videójátékokkal játszott, ám mivel ez a műfaj a csúcsra volt járatva, évekig csupán néhány száz embert ért el. Az amerikai srác rájött, hogy ennél több kell, és elkezdett egyre teátrálisabb jeleneteket rendezni a kamera előtt: rendszeresen kiakadt, üvöltözött, ha nem sikerült neki valami, és furcsa grimaszokat vágott. A rage-videókat (amikor elveszti a fejét a tartalomgyártó) szeretik nézni az emberek. A minden csatornájukat figyelembe véve 2,2 millió feliratkozóval rendelkező, hazánkban legnépszerűbb TheVR (a Fábián István és Komzsik János streamerpáros) karrierjén is nagyot dobott ez a műfaj.
Speed is az ismertség útjára lépett ezáltal, majd 2021-ben, a Covid ideje alatt nagyon megugrott a népszerűsége, június végére meglett az 1 millió követője (az évet még csak 11 ezerrel kezdte). Már akkor képes volt olyan befolyásra, hogy miután játszott az akkor 10 éves Talking Ben nevű játékkal (ebben egy virtuális kutyával lehet beszélgetni, aki csak igennel és nemmel válaszol), az applikáció az App Store (játékáruház) legkelendőbb szoftvere lett.

„Cristan Ronaldo szúvi”
Speed megindult a létrán felfelé, ám az életét kétségkívül a világ egyik legjobb futballistája, Cristiano Ronaldo változtatta meg úgy, hogy erről a 39 éves, ötszörös aranylabdás nem is tehetett.
2022 márciusában Speed éppen élőben közvetítette, ahogy játszik, amikor egy Bradley nevű srác 1,79 fontot (600 forintot) adományozott neki, hogy ez a kérdés elhangozzon a videóban: „Melyik futballcsapatnak szurkolsz?” A válasz erre a következő volt (fonetikusan): „Cristan Ronaldo, szúvi, ez ilyen egyszerű, tesó”.
Speednek sikerült nem a kérdésre válaszolnia, illetve rosszul ejtenie Ronaldo keresztnevét és az ikonikus gólörömét (fonetikusan leírva „szű”).Ezt a mondatot az internet népe hamar felkapta, Speed ezzel kitört Amerikából, és teljesen önkéntelenül, de telibe trafálta a világ egyik legnagyobb piacát, a labdarúgást.
A tartalomgyártó innentől tökéletesen érezte, hogy ezt a vonalat nem szabad elengednie, és úgy nyargalt át a focis tartalmakhoz, mintha nem lenne holnap. A legnagyobb Ronaldo-rajongónak állította ki magát, a karjára tetováltatta a sztár képmását, és világos célt tűzött maga elé: találkozni akar az élő legendával. Kiment Angliába, Ronaldo akkori csapata, a Manchester United meccseire, de nem járt sikerrel. Ott volt a 2022-es katari világbajnokságon (ekkor már 14 millió feliratkozóval), ahol amerikaiként végig Portugáliának szurkolt, de a nagy találkozás itt is elmaradt.
Közben viszont egyre nagyobb kapcsolati hálót épített ki, a világsztárok sorra barátkoztak vele, az AC Milan szélsője, a portugál válogatott Rafael Leao pedig elintézte, hogy 2023 júniusában egy válogatott összecsapást követően összejöjjön a nagy találkozó. Az erről készült 6 perces videót eddig 20 millió ember látta. Ma ott tartunk, hogy Speed a labdarúgó Európa-bajnoksággal nagyjából egy időben európai turnét tartott, 19 helyszínen csinált IRL-streamet (ebbe Budapest is beletartozott), ezzel pedig kiemelkedő növekedést ért el a feliratkozók számában, jelenleg már több mint 27,4 millióan követik.
Nincsen fék
A kérdés vélhetően sokakban megfogalmazódott: hogy tud egy 19 éves amerikai srác akkora követőtábort kiépíteni, ami Budapest belvárosát is megbénítja? Watkins legnagyobb fegyvere az, hogy azok a főként szociális gátlások és korlátok, ami az emberek túlnyomó részében megvannak, benne nincsenek. Őt nem érdekli, hogy éppen hol van, éppen kivel beszél, vagy a normák mit követelnek meg, úgy viselkedik, mint egy éretlen kamasz, amikor a barátaival lóg.
Egyik fő komikuma az ugatás. Igen, a kedves olvasó jól értette, az ugatás. Speed videóinak rendszeresen visszatérő eleme, hogy amint picit is kihozzák a sodrából, ugat, mint egy kutya (a hangot meglepően jól utánozza). Ugat a nagyvilágnak, de ugat kutyákra (emiatt Dániában egy dühös pitbull meg is kergette), valamint képes volt az Atlético Madrid klasszisára, Joao Félixre is ráugatni, miután megviccelte.
Amikor találkozott Albánia miniszterelnökével, Edi Ramával, a 60 éves férfit tesónak szólította, kosárlabdázott vele a rezidenciáján, a bemutatkozáskor pedig rögtön lepacsizott vele.
Speed úgy viselkedik a való életben, mintha egy mesefigura lenne, aki fék nélkül fedezi fel a világot. Afroamerikaiként maga felé fordítja a rasszista sztereotípiákat, és a bőrszínéből is gyakran műsort csinál. Budapesten az egyik nézőjétől Negro cukorkát kapott, amire természetesen azonnal kiakadt és azt a bizonyos „n” betűs szót kezdte ordibálni, jókora feltűnést keltve.
Hangos, gátlástalan, extrovertált és műveletlen: ezeket összegyúrva jön ki az IshowSpeed-jelenség. Egy biztos, a fiatalokból álló közönsége nagyon jól szórakozik az őrültségein, az IRL-streameknek köszönhetően pedig ők is a műsor részévé válhatnak, hiszen ha összefutnak vele, könnyen interakcióba léphetnek a netes sztárral, és ők is főszereplővé válhatnak. A képernyők előtt egyre magányosabb fiatalabb generációnak jó támaszt nyújt, ha úgy érzik, hogy valaki figyel rájuk (Speed olvassa a kommentjeiket), és valakit követhetnek.

Őrület és botrány Budapesten
Speed július 16-án szűk kétórás élő videót készített Budapesten. Először a Széll Kálmán tér közelében található Mammut bevásárlóközpontnál tűnt fel, ahol kezdésként ráugatott egy kutyára, kiakadt a Negro cukorkán, majd ezután parfümöt vásárolt. Az egyik, nagyjából 12 év körüli kissrácnak, aki megszállottan követte, szintén vett egyet, mivel szerinte „bűzlött, mint a sz***”. Az angolul nem igazán beszélő fiatal majdnem elájult, hogy hőse ajándékot vett neki. Ezt követően a Mátyás-templom környékén sétált, amit először Románia legnagyobb kastélyának hívott, utána a Szent István-bazilika körül tűnt fel, ahol már akkora tömeg vette körül, hogy kis túlzással ideg-összeroppanást kapott. Végül a Vigadó tér egyik népszerű éttermében megkóstolta a gulyáslevest, ami annyira ízlett neki, hogy az első falat után rögtön nyomott egy hátraszaltót. A végén még összeveszett egy nővel, aki a középső ujját mutatva jelezte, hogy nem tetszik neki, ahogy ezzel az őrületes műsorral megzavarta a baráti vacsoráját.
Amikor nem a kocsijában utaztatták egyik helyről a másikra, százával vették körül a fiatalok, üvöltöttek, ugattak neki, közös képet kértek tőle, Ronaldo nagy riválisával, Lionel Messivel provokálták, mindent megtettek, hogy a kedvencük „csinálja a fesztivált”.
Nem kell rögtön pálcát törni a fiatalok feje felett. Speed valóban kivételes forma, amit annak köszönhet, hogy a ma már agyonszabályozott közösségi média világában félsz nélkül szórakoztat. Bevallom, a naivitásán és az extrovertáltságán én is szoktam nevetni, de rajongani ezért az emberért már kifejezetten túlzás és káros. Speed ugyanis semmilyen értéket nem közvetít: azt, hogy százával ugatnak és üvöltenek neki, bárhol megjelenik, csakis magának köszönheti, hiszen ő volt az, aki ezt a kultuszt megteremtette.
Alapvetően nem rosszindulatú vagy ostoba fiú, de a féktelensége miatt már több botrányba is került. Például egy hirtelen felugrás után élőben mutatta meg a többségben kiskorú nézőknek a férfiasságát, valamint egy jótékonysági futballmeccsen páros lábbal csúszott rá hátulról a 42 éves, 2007-ben aranylabdás Kakára, mert erről is azt hitte, hogy vicces. Illetve az, hogy legutóbb átugrott egy legalább 100 km/órás sebességgel feléje száguldó Lamborghinit, amit ráadásul a saját apja vezetett, megint borzasztó üzenet a könnyen befolyásolható fiataloknak. Megtesz bármit a nézettségért, de kérdés, mit tennének meg őérte a fiatalok.
Streamerek utcai akciókban
Az elmúlt hónapokban több váratlan kultúrsokk érte Magyarországot. A mobilfoxos Szépréthy Roland ingyenpénzosztása apokaliptikus állapotokat idézett elő Budapesten; több ezer, zömében jómódú fiatal kapkodott a levegőből potyogó ezresekért a Deák téren. Ugyanazon a hétvégén a streamerpáros 2Okos (Kelemen Dávid, Tálas Máté) limitált kiadású pólót dobott piacra; a 17 990 ezer forintért kínált pólót bemutató Balázs Kicks bolt előtt akkora sor állt, hogy az ismételten csak tizenévesekből álló tömeg már kilógott az úttestre, a Károly körút forgalmát bénítva meg. Július 16-án este a belvárosban sétálók arra lehettek figyelmesek, hogy több száz ember követ az utcán megszállottan valakit. Kutyaugatással provokálják, fotóért könyörögnek neki, mindent megtesznek a figyelméért. Ez a különleges személy az internet új csillaga, Darren Jason Watkins Jr., ismertebb nevén IshowSpeed.

