Bár még mindig rendkívül népszerűek a dél-európai klasszikus tengerparti nyaralások is, egyre többeket riaszt vissza az, hogy a hőmérséklet a görög és a spanyol strandokon elérheti a 45 fokot, de főszezonban a francia és az olasz tengerpartokon is tombol a kibírhatatlan kánikula. Ezért tömegek veszik az irányt az egyelőre még hűvösebb észak felé, sőt sok turista már saját nyaralót vásárol a skandináv országokban. Egy svéd ingatlanügynök szerint a gyenge svéd koronának köszönhetően a helyieknél erősebb vásárlóerőt képviselhetnek azok a külföldiek, akik az év nagy részét hűvös helyen szeretnék tölteni. Elsősorban a Benelux államok polgárai és a németek jelennek meg a korábbinál nagyobb mértékben turistaként vagy ingatlanvásárlóként Skandináviában.
Koppenhága például egyre több turistát vonz, tavaly nagyjából 12 millió vendégéjszakát töltöttek el itt a látogatók. A dán fővárosban a fenntartható turizmust próbálják ösztönözni. Az Euronews tudósítása szerint azok, akik autó vagy taxi helyett a tömegközlekedést vagy a kerékpározást választják, különféle juttatásokat kapnak, ez lehet például múzeumi belépő, ingyenes kávé vagy plusz síelési idő egy extrém helyen, egy hőerőmű tetején, amelyet sítereppé alakítottak át. A CopenPay nevű projekt egyelőre kísérleti fázisban van, első körben augusztus 11-ig tesztelik. Az új zöld programban két tucat cég vesz részt. Egy csónakkölcsönzőnél például a turisták minden kedden ingyen szállhatnak vízre, ha út közben kiszedik a szemetet a vízből. „Ezzel mindenki csak nyer. Mi visszaadhatunk valamit a városnak, a turisták pedig élményekkel gazdagodnak, miközben segítenek nekünk megtisztítani a vízi utakat” – érvelt Mads Pilegaard Sander, a csónakkölcsönző egyik vezetője. Egy ételudvarban pedig ingyen ebédet kapnak, akik a környéken összeszedik a hulladékot.
Kíváncsiak voltunk arra, hogy a magyarországi utazási irodáknak mik a tapasztalataik, ők is érzékelik-e az érdeklődés eltolódását. Kónya Ádám, az Eurotravel irodavezetője szerint valamelyest érzékelhető az eltolódás, de inkább a fiatalabb, tehetősebb rétegnél, akik nem feltétlenül a tengerparti láblógatásban keresik a nyaralás mibenlétét. Hozzátette: a magyar turistákra jellemző, hogy az all inclusive ellátást keresik, hogy a helyszínen már lehetőleg semmire ne kelljen pluszban költeni. Ez különösen igaz a kisgyerekes családokra, akik számára sokkal kényelmesebb egy ilyen hotelben kielégíteni a gyerek igényeit, mint a hátizsákban hurcolni a vizet, rágcsát, vagy drágán megvenni az utcai árustól a fagyit, ha éppen azt kíván a kicsi. Nyugat- és Észak-Európában ezt az ellátást nem lehet olyan áron kínálni, amit a magyar piac elviselne. Az irodavezető kifejtette: míg Törökországban vagy az arab országokban a szállodák bevétele euróban realizálódik, a munkavállalóikat viszont a helyi valutában fizetik, így képesek tartani a kedvező árakat.
A Fehérvár Travel évtizedek óta szervez kulturális körutazásokat északi országokba, Skandinávia mellett Írországba, Skóciába is, és a kínálatuk az utóbbi 10-15 évben bővült a Baltikummal, Kanadával és Izlanddal. Ribi András tulajdonos elmondta: minden utuk kezdettő fogva nagyon népszerű, a magyarok tehát régóta vágynak megismerni az északi országokat. De tény, hogy ezek a desztinációk elég drágák, hiszen mindegyik vidék ritkán lakott, kevés a szálloda, ugyanakkor az időjárás miatt rövid a turistaszezon, és mindenki abban a 2-2,5 hónapban akar odautazni.