A Reuters/Ipsos által hétfőn és kedden végzett felmérés szerint a válaszadók 44 százaléka Kamala Harris demokrata alelnökre, míg 42 százalékuk Donald Trump republikánus elnökjelöltre szavazna az amerikai elnökválasztáson. A felmérés már a múlt csütörtökön lezárult republikánus jelöltállító konvenció és Joe Biden elnök újraindulását kizáró bejelentés után készült. A kutatás 3 százalékos hibahatárt állapít meg, de azt a körülményt is érdemes figyelembe vennünk, hogy a választás lebonyolításának elektori rendszere miatt egy demokrata párti jelölt csak 4 százalékos vagy ennél nagyobb fölény birtokában várhatja magabiztosan a novemberi voksolást.
A Biden-Harris elnökjelölti szavazócédula megfordítása némiképp váratlan kihívás elé állítja a republikánus kampányt. Harris eddig a több mint 3900 küldöttből 3107 támogatását szerezte meg, a jelöltséghez szükséges 1976-os küszöböt tehát játszi könnyedséggel, három nap alatt ugrotta meg. Az alelnök jelölésére az augusztus 19. és 22. között rendezett chicagói demokrata konvención kerülhet sor.
A jamaikai apától és indiai anyától született Harris könnyedén mozgósíthatja a Demokrata Párt leglojálisabb bázisát, a fekete nőket. Vasárnap az AP hírügynökség tudósítása szerint egy nem kevesebb mint 90.000 résztvevővel rendezett Zoom meetingen beszélt fekete női választóihoz. A videokonferencia szoftver átlagos használat mellett legfeljebb 1000 felhasználót tud kiszolgálni, ezt a keretet emelték 40.000 főre, majd további streaming szolgáltatók segítségével újabb 50 ezer fő csatlakozhatott a virtuális fórumhoz. 2020-ban Biden elnök győzelmében kulcsszerepet játszott a fekete szavazók megszólítása. Az AP Votecast felmérése szerint négy éve a fekete nők 93 százaléka szavazott Bidenre, míg csupán 6 százalékuk adta a voksát Trump elnökre. Idén rájuk Harris is nagy eséllyel számíthat.
És nemcsak a női választók kaptak új lendületet Kamala Harris színre lépésével. Hétfőn a „Black men for Harris” (Fekete férfiak Harrisért) online eseményen tízezrek vettek részt. Választott képviselők, üzletemberek és civiljogi aktivisták mondtak kortesbeszédet a leendő demokrata elnökjelöltasszony mellett.
Egy másik, Biden által nehezen megszólított réteg akár jelentős számban is képviseltetheti magát a szavazóurnáknál idén novemberben. A Z-generációs szavazók (a 1995 és 2009 között születettek) számára Biden és Trump is túl öreg jelölt, nem jelent vonzó alternatívát, így elmondásuk szerint sokan a „kanapét” választották volna szavazás helyett. Ám Kamala Harris elnökjelöltségének hivatalossá válásával Donald Trump lesz minden idők legidősebb amerikai elnökjelöltje, így a republikánus kampány életkorra, fizikai és szellemi alkalmatlanságra kihegyezett stratégiája máris a visszájára fordult. Harris kommunikációs stábja erősen épít a Z-generációra, hiszen Kamala HQ nevű TikTok csatornát is indítottak, ahol online mémekkel gúnyolják Trumpot és – stílszerű kifejezéssel - hájpolják Harrist. Olyannyira, hogy tizen-huszonéves szavazók körében népszerű brit popénekes, Charli XCX „Brat” című albumát is a kampány szolgálatába állítják. A lemez borítója már önmagában feltűnést kelt: radioaktív zöldje a cikk szerzőjét a Tini Nindzsa Teknőcöket átváltoztató mutagén anyagra emlékeztette.
„Kamala IS brat” – írta X-es közösségi oldalán az énekesnő. A szó a Z-generációs szlengben olyan „zűrös csajt” jelent, aki nem tökéletes, gyakran keveredik bajba, de élvezi az életet és hogy minden helyzetben önmaga lehet. A Harris-kampány marketingeseinek jár a piros pont, hiszen az alelnök vihogásait és államnőktől ritkán látott táncbemutatóit a fiatalok számára is vonzó narratívába foglalták. Nagy kérdés, hogy ez jókedv mire lesz elég, ha például a csatatér államokban élő, gazdasági nehézségekkel küzdő fiatal fehér vagy latino férfiak bizalmát kell majd elnyerni.