Elérhetővé vált az iskolákban és az óvodákban a szeptembertől induló pedagógus teljesítményértékelési rendszer online felülete, a pedagógusok pedig már el is kezdhetnek gondolkodni azon, milyen teljesítménycélokat szeretnének megvalósítani a következő tanévben – derült ki Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár igazgatóknak küldött leveléből, amit a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) osztott meg.
Az államtitkár arra is felhívta az érintettek figyelmét, hogy a 3-3 „motiváló, személyre szabott éves teljesítménycélt” legkésőbb szeptember 30-éig kell rögzíteni a rendszerben.
Maruzsa Zoltán szerint a teljesítményértékelés „egy fejlesztő eszköz”, amely visszajelzést ad a munka színvonaláról, továbbá lehetőséget ad „a legkiválóbban anyagi többletelismerésére” is. A pedagógusokat az intézményvezetők értékelik több meghatározott szempont és a személyes célok megvalósulása alapján, az értékelés során összesen 100 pontot lehet szerezni. Ezt követően három csoportba sorolják majd a pedagógusokat:
kiváló teljesítményt nyújtók (80 százalék vagy feletti eredmény),
átlagos teljesítményűek (50 százalék vagy afeletti és 80 százalék alatti),
valamint a „fejlesztendő” teljesítményűek (50 százalék alatti).
Utóbbiaknak az intézményvezetővel közösen kell majd meghatározniuk, mely területeken és hogyan fejlesszék magukat.
Anyagi elismerésre csak a kiváló teljesítményű pedagógusok számíthatnak, de a tankerületi iskolákban az igazgató erre csak javaslatot tehet, a döntést a tankerületi központ hozza meg (egyéb fenntartóknál az értékelő vezető dönthet az anyagiakról).
Az viszont továbbra sem derült ki, milyen mértékű pluszjuttatásra számíthatnak, akik a legjobban teljesítenek
– erről a PDSZ ügyvivője beszélt lapunknak. Nagy Erzsébet szerint a pedagógusoknak most úgy kell felkészülniük az értékelésre, úgy kell kitalálniuk a teljesítménycélokat, hogy azt sem tudják, milyen anyagi többletre számíthatnak.
– Igazgatóktól viszont már azt hallottam,
a tankerületi központokból szóban azt a tájékoztatást kapták, az értékelés során oda kell figyelniük, hogy 3-5 pedagógusnál több ne kerüljön be a kiváló kategóriába, hogy ne kelljen túl sokat fizetni.
Ez olyan, mint A tanú című filmben, amikor az ítélet már a tárgyalás előtt megszületett – fogalmazott Nagy Erzsébet.
Lapunk érdeklődött a tankerületi központok felügyeletét ellátó Klebelsberg Központnál (KK), hogy megtudjuk, értékeléskor van-e bármilyen központi elvárás a kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok számának korlátozására, illetve a tankerületi központok saját hatáskörben kérhetik-e erre az iskolaigazgatókat? Válaszukban annyit írtak,
a KK semmilyen utasítást nem adott, a teljesítményértékelés lebonyolításában pedig nem ők, hanem az Oktatási Hivatal az illetékes.
A PDSZ egyébként továbbra is a teljesítményértékelési rendszer mostani formájának visszavonását követeli, szerintük ugyanis az a valódi teljesítmény mérésére alkalmatlan, csak arra jó, hogy megossza a tantestületeket és egymás elleni versengésre késztesse a pedagógusokat. Ezzel együtt már korábban jelezték azt is, hogy a teljesítményértékelés rendszerét a szakszervezetek bevonása nélkül dolgozta ki a kormány, ami ellentétes az Európai Unió felé tett vállalásokkal.
Fontos a megbízhatóság és a “szabálykövető magatartás”
A pedagógusok munkájának értékelése során több szempontot kell figyelembe venni, ezek közé tartozik a korszerű pedagógiai módszerek alkalmazása, diákok eredményei, díjak, elismerések, többletfeladatok vállalása. De értékelik azt is, mennyire megbízható a munkavégzés, a pedagógus betartja-e a határidőket, illetve “szabály- és normakövető”, valamint etikus magatartást tanúsít-e, megfelelően motivált, elkötelezett-e.
A teljesítményértékelést először 2024. szeptember 1-je és 2025. június 30-a közötti időszakra kell elvégezni, amelynek eredményeként a munkáltatók 2025. szeptember 1-jével állapíthatnak meg módosított illetményt.